De exemplar jag har haft problem med var en 82'a och en 83'a. Det där med extra påhängda bränslefilter är inget specifikt för just Saab, utan för vissa bilägare och mekaniker som tycker om att sätta dit extrafilter när de har haft problem som skylls på smuts i bränslet. Det är många som tror att en bil helt saknar bränslefilter om det inte finns några synliga separata burkar, och inte inser att det faktiskt finns en sil i tanken, ett inbyggt filter i bränslepumpen och till sist en sil vid förgasarens flottörventil.
Burken på sidan om förgasaren med bimetallfjäder kallas temperaturkompensator. Den sitter på de flesta Zenith-Stromberg-förgasare från ca 1972 och senare, både på Saab och Volvo. Den är till för att släppa in tjuvluft vid tomgång om förgasaren är mycket het (och därmed också bränslet i flottörhuset onormalt tunnflytande), för att inte riskera att motorn surar ner sig eller HC- och CO-utsläppen blir för höga. Andra liknande förgasare (SU och Pierburg) har istället en anordning med bimetallfjäder eller vaxtermostat som höjer munstycket då det börjar bli för varmt i flottörhuset.
På Saab 99/900 med H-motor ('81 och senare) kan man råka ut för att fördelarlocket slår i huven när man kör över t ex ett tjälskott, om något motorfäste är löst eller trasigt. Det resulterar i motorstopp pga att rotorn slår i fördelarlocket, medbringarklacken går av och sedan står rotorn stilla.
Ett annat vanligt - och irriterande - fel på sådana bilar som har gått mycket i stadstrafik, är att hålet i kopplingspedalarmen för bulten som förbinder pedalen med gaffeln på huvudcylindern nöts upp och blir ovalt, så det blir mycket dödgång och man kan trampa pedalen ner i golvet utan att det blir ordentligt urkopplat. Lösningen på det är att ta ut pedalarm och tryckstång, borra upp hålen i båda till lämplig överdimension och sätta i en grövre ledbult.
På 5-växlade exemplar är det vanligt att gummikopplingen på växelstången går sönder. 4-växlade har en annan konstruktion som håller bättre. När man ska byta den bör man komma ihåg att den sitter fast med koniska pinnar som bara går att knacka ut åt ett håll.