Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad kan jag göra på ett halvt hektar mark?  (läst 2741 gånger)

trasslagården

  • Gäst
Vad kan jag göra på ett halvt hektar mark?
« skrivet: 06 mar-17 kl 12:56 »
Hej!
Jag undrar vad jag kan göra med ett halvt hektar mark, kan jag ha djur där?

andtol

  • Gäst
SV: Vad kan jag göra på ett halvt hektar mark?
« Svar #1 skrivet: 06 mar-17 kl 13:35 »
Det beror helt på vad det är för mark?

Skog? Berg? Vatten? Åker?

Och var i landet den ligger. Zon 1? Zon 7?

Ett halvt hektar är 5000 kvm. Som en stor villatomt. Det räcker till att odla det mesta man äter i grönsaker under ett år för en familj, förutom i fjällen. Men då måste det vara mark som går att odla på.

trasslagården

  • Gäst
SV: Vad kan jag göra på ett halvt hektar mark?
« Svar #2 skrivet: 06 mar-17 kl 14:24 »
Det är en åker.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Vad kan jag göra på ett halvt hektar mark?
« Svar #3 skrivet: 06 mar-17 kl 14:33 »
Så gräs där och sätt dit 3 kaniner. ;D
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

trasslagården

  • Gäst
SV: Vad kan jag göra på ett halvt hektar mark?
« Svar #4 skrivet: 06 mar-17 kl 20:03 »
Det är redan gräs, och tre kaniner är väl allt lite lite va?

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Vad kan jag göra på ett halvt hektar mark?
« Svar #5 skrivet: 06 mar-17 kl 20:17 »
Vet inte riktigt hur mycket dom äter. Du kanske vill ha en rabatt också. Då blir inte so mycket plats kvar.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Vad kan jag göra på ett halvt hektar mark?
« Svar #6 skrivet: 06 mar-17 kl 20:21 »
Vet inte riktigt hur mycket dom äter. Du kanske vill ha en rabatt också. Då blir inte so mycket plats kvar.

På ett halvt hektar gräsbevuxen mark får man i sämsta fall 8 rundbalar med en diameter av 1250mm per år. Under gynnsamma förhållanden mångdubbelt fler. Tre kaniner bör bli mer än mätta på den arealen, särskilt om det är ung gräsvall på den?  ;D
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Vad kan jag göra på ett halvt hektar mark?
« Svar #7 skrivet: 06 mar-17 kl 20:48 »
Du kan låna in 3-4 får och ha dem där i 2-3 månader. Att ha får året runt på så lite mark är nog inte görligt då det inte räcker utan stödutfodring, och får ska helst ha olika vinter och sommarhagar pga parasiter.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Vad kan jag göra på ett halvt hektar mark?
« Svar #8 skrivet: 06 mar-17 kl 22:54 »
Är det verkligen så många balar man fåt av 5000 m 2? Det trodde jag inte. Är det i Skåne? Här i Hälsingland ser jag inte så många.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vad kan jag göra på ett halvt hektar mark?
« Svar #9 skrivet: 06 mar-17 kl 23:13 »
Hej!
Jag undrar vad jag kan göra med ett halvt hektar mark, kan jag ha djur där?
Frågan är väl vad du vill göra med marken och vilka djur du skulle vilja ha - utgå ifrån det så kan du få relevanta svar  :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Vad kan jag göra på ett halvt hektar mark?
« Svar #10 skrivet: 07 mar-17 kl 09:01 »
Är det verkligen så många balar man fåt av 5000 m 2? Det trodde jag inte. Är det i Skåne? Här i Hälsingland ser jag inte så många.

Yes, normalt i Skåne.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

andtol

  • Gäst
SV: Vad kan jag göra på ett halvt hektar mark?
« Svar #11 skrivet: 07 mar-17 kl 09:41 »
Frågan är väl vad du vill göra med marken och vilka djur du skulle vilja ha - utgå ifrån det så kan du få relevanta svar  :D

Nu verkar TS lämnat oss.

Tråkigt, för det är en intressant fråga.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vad kan jag göra på ett halvt hektar mark?
« Svar #12 skrivet: 07 mar-17 kl 10:32 »
Jag skulle odla grönsaker. För att få inspiration skulle jag läsa Sara Bäckemos blogg "Skillnadens trädgård." Sen skulle jag skaffa höns. För gödsel och så är dom bra på att äta upp det mesta av våra matrester och rens från landen.
kretslopp

tommy f

  • Gäst
SV: Vad kan jag göra på ett halvt hektar mark?
« Svar #13 skrivet: 07 mar-17 kl 13:21 »
Grisar kanske? :)

xlab

  • Gäst
SV: Vad kan jag göra på ett halvt hektar mark?
« Svar #14 skrivet: 21 mar-17 kl 12:06 »
Jag har en ide, men jag vill inte ta upp den public, utan om du vill ha en idee skicka mig ett mail:robert@ribons.se

ANNE-CHARLOTTE HALLBERG

  • Gäst
SV: Vad kan jag göra på ett halvt hektar mark?
« Svar #15 skrivet: 31 mar-17 kl 12:48 »
Skulle man inte kunna ha 4-5 dalapälsfår där? I dag är man ju tvungen att ha hö till djuren året om, så det skulle väl kunna vara helt ok.

ANNE-CHARLOTTE HALLBERG

  • Gäst
SV: Vad kan jag göra på ett halvt hektar mark?
« Svar #16 skrivet: 06 apr-17 kl 13:32 »
Eller två jersey kor, måste man ju kunna ha där.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

391 gäster, 7 användare (3 dolda)
von tratt, tuslus, Gröfre Slissing, reimersro

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser