Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Träknappar  (läst 4935 gånger)

Ingsei

  • Inlägg: 2
  • Är i ständig upplärning
    • Västmanland
Träknappar
« skrivet: 11 dec-16 kl 14:32 »
Hej!
Jag behöver expertishjälp med hur man bäst torkar trä, jag vet i det stora hela att det ska torka långsamt och helst på ett torrt ställe utomhus osv men nu ska jag torka smått virke som jag ska göra knappar av (som sitter i kläder) och de ska helst vara klara senast i februari då knapparna var tänkt att sitta i en vårkappa. Om min idé överhuvudtaget funkar vill jag ju förstås att knapparna ska vara hållbara och inte spricka när de väl är ditsydda.

Jag har nu på förmiddagen varit ute och plockat grenar från ett äppelträd, körbärs(biggarå?)träd och från ett plommonträd och hur gör jag nu för att få det bästa resultatet som möjligt? Jag har också tidigare i veckan testat att ta grenar från ett äppelträd där halva trädet helt enkelt gick av förra sommaren (2015), det har legat ute och de bitar som inte var maskätet märker jag nu att de har börjat spricka i ändarna, tänkte såga bort det nu och limma ändarna, får se om det hjälper, på vissa bitar ser jag att de har spruckit längs med hela biten.

Hoppas någon kan göra mig lite klokare 

Tillägg:
Om jag sågar bort de smågrenar som växer ut från den större jag sågat från trädet, ska det limmas där också?
« Senast ändrad: 11 dec-16 kl 14:51 av Ingsei »
Kan lite om mycket och är under ständig upplärning.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Träknappar
« Svar #1 skrivet: 11 dec-16 kl 18:04 »
Skall du använda ett tvärsnitt av en gren i ungefär samma storlek som knappen? Då blir det mycket svårt att bli klar till februari. Det brukar nämligen spricka om man torkar så snabbt. Dessutom misstänker jag att det inte blir så hållbart som du hoppas. Bättre att ta och såga ut ur en större gren, en bit ifrån kärnan. Då kan du torka snabbare och få hållbara knappar.

Mvh
Magnus

Sjaunja

  • Inlägg: 5540
    • -
SV: Träknappar
« Svar #2 skrivet: 11 dec-16 kl 19:06 »
Hej Ingsei!
Det går att snabbtorka kvistarna i micron. Ha låg effekt och kör flera korta intervaller. Det kommer att torka i kärnan först och du undviker att kärnan blir för het och börjar glöda genom att ta det försiktigt. Träknappar är snyggt!

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Träknappar
« Svar #3 skrivet: 11 dec-16 kl 21:04 »
Trävirke får inte torkas snabbare än minimum ett tum per år om man vill ha ett bra resultat. Dvs, en 25mm tjock bräda behöver MINST 12 månaders torktid, en tvåtumsplanka (52mm tjock) behöver MINST två år osv.

Det går att snabba på, men då med ett mycket varierande resultat, och ingenting att rekommendera.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Sjaunja

  • Inlägg: 5540
    • -
SV: Träknappar
« Svar #4 skrivet: 11 dec-16 kl 21:23 »
Precis, så är det med plank. Kvistar till knappar är inte plank :)

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Träknappar
« Svar #5 skrivet: 11 dec-16 kl 21:29 »
Men de har en känd tjocklek eller hur? Bara att sätta igång med beräkningen...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Sjaunja

  • Inlägg: 5540
    • -
SV: Träknappar
« Svar #6 skrivet: 11 dec-16 kl 22:25 »
Att göra knappar av kvistar är sånt småbarn lyckas med enkelt, inget som behöver bli särskilt matematiskt eller dramatiskt. Det är mest bara kul. Kul och gratis :)

ARFA

  • Inlägg: 59
SV: Träknappar
« Svar #7 skrivet: 11 dec-16 kl 22:44 »
Såga skivor.
Väg på bra våg.
Lägg på äggkartong (underdelen)
och torka bort ca 50-60 % av vikten i mikron.
Minns inre riktigt men när vikten slutat gå ner är det tort. Mina skivor var ju mycket större volym på och krävde ca 5 min i mikron för varje skiva ca 1 cm tjock och 10 cm i diameter. .
Torkar du för mycket så spricker de innifrån. Har torkat massor av Ek, Björk, Rönn, Säl, Syren på detta sätt,  till underlägg.
Och de spricker inte.
Kan nog leta fram någon bild i morgon.
Mvh ARFA
« Senast ändrad: 11 dec-16 kl 23:39 av ARFA »

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Träknappar
« Svar #8 skrivet: 12 dec-16 kl 13:04 »
Största problemet är att de kommer bli svaga då ändträet syns på de bredaste sidorna av knappen. Skulle nog föreslå att du provar göra nån knapp och testar hur de blir. Tror du får mycket bättre knappar om du t.ex. borrar ut knappar med en hålsåg ur plank.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Träknappar
« Svar #9 skrivet: 12 dec-16 kl 18:22 »
Trävirke får inte torkas snabbare än minimum ett tum per år om man vill ha ett bra resultat. Dvs, en 25mm tjock bräda behöver MINST 12 månaders torktid, en tvåtumsplanka (52mm tjock) behöver MINST två år osv.

Det går att snabba på, men då med ett mycket varierande resultat, och ingenting att rekommendera.

Nu generaliserar du lite väl mycket. Det du skriver om gäller i sällsynta fall och är inget som följs normalt.

Det är inte snidade möbler till hans majestät TS ska bygga. Jag vet inte hur man tar ut virke till knappar men jag skulle klyvt grenarna på mitten med yxa eller stämjärn och sedan klyvt dessa bitar ytterliggare en gång för att det ska torka snabbt utan att spricka. Ta in delarna och lägg på ett lagom varmt ställe.

Det verkar inte vara omöjligt att göra knappar med kärn, men kanske svårt om man har bråttom. Se länk
https://www.tyg.se/24-451298-16_traeknapp-gool.html

Ingsei

  • Inlägg: 2
  • Är i ständig upplärning
    • Västmanland
SV: Träknappar
« Svar #10 skrivet: 12 dec-16 kl 18:59 »
Tack så jättemycket för era svar! Nu fick jag en del att tänka på och här ska testas. Jag misstänker att några hållbara knappar till februari kanske var ett önsketänkande, jag tänker inte ge upp tanken men får nog se det som ett testprojekt.

Kan lite om mycket och är under ständig upplärning.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Träknappar
« Svar #11 skrivet: 12 dec-16 kl 20:31 »
Nu generaliserar du lite väl mycket. Det du skriver om gäller i sällsynta fall och är inget som följs normalt.

Nej. Det jag vittnade om är månghundraårig kunskap om torkning av möbelvirke. Jag har sett hela skalan, allt från snabbtorkad ek i genomloppstork, 2 tum på en vecka, till virke med 5 års torktid. Att arbeta med dessa ytterligheter är en helt oerhörd skillnad.

Tyvärr finns inte kunskapen om torkning av virke kvar om några år verkar det som, men vi är några tappra som kämpar på för att sprida kunskapen till kommande generationer.

Om det sedan är Hans Majestät eller en torpare i Tassemarkerna som ska ha det färdiga alstret har ingen betydelse i min värld.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Träknappar
« Svar #12 skrivet: 13 dec-16 kl 07:22 »
Ditt påstående om torkning är inte fel i sig om man är ute efter att nå högsta kvalite, torktiden du pratar om är samma som jag lärt och som var speciellt viktigt vid snideri förr. Går man till kyrkan kan man fundera över den långa torktid som kan behövts till de stora träskulpturerna vid altaret, inte precis någon eftermiddagsbeställning.
Det är bra att du vill sprida kunskapen!

Min poäng är att denna metod är främst viktig för en liten del av professionella snidare och möbelsnickare. För oss vanliga dödliga  duger det för det mesta utmärkt med blött, halvtorkat, torkat eller snabbtorkat virke. Man får helt enkelt välja metod efter förutsättning och lära sig efter det.
Önskar dock att folk hade lite mer förståelse för torktider när de handlar virke, allt ska hända med en gång och en framförhållning på över 6 månader är tyvärr ytterst sällsynt.

Vi kan kanske fortsätta denna diskussion via pm?

Mvh

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Träknappar
« Svar #13 skrivet: 13 dec-16 kl 19:18 »
Man får helt enkelt välja metod efter förutsättning och lära sig efter det.
Önskar dock att folk hade lite mer förståelse för torktider när de handlar virke, allt ska hända med en gång och en framförhållning på över 6 månader är tyvärr ytterst sällsynt.

Instämmer!

Att få fram gott virke är inte något som ska stressas eller påskyndas.

I norra landsändan gjorde Samerna, åtminstone förr i tiden, en rispa på unga trädstammar. Orsaken var att det i de två "valkar" som växte ut vid båda sidorna av såret skulle bildas två prima ämnen till yxskaft. Något som säker tog 30-50 års tid, men gav ett för ändamålet suveränt virke.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Träknappar
« Svar #14 skrivet: 13 dec-16 kl 23:46 »
Det verkar inte vara omöjligt att göra knappar med kärn, men kanske svårt om man har bråttom. Se länk
https://www.tyg.se/24-451298-16_traeknapp-gool.html
Ser ut att vara av en. Få se hur många år ska en torka? Enligt Thomas_ borde det va minst 1 år, enligt mig 0 år för den är redan torr :D!

Till trådskaparen kan jag bara säga: limma ändträet och 1-2 cm ned på träet sen torkar du i rumstemperatur så snabbt du vill utan sprickor. Gå inte på allt dravel om flera års torktid...
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

ARFA

  • Inlägg: 59
SV: Träknappar
« Svar #15 skrivet: 16 dec-16 kl 01:50 »
Såga skivor.
Väg på bra våg.
Lägg på äggkartong (underdelen)
och torka bort ca 50-60 % av vikten i mikron.
Minns inre riktigt men när vikten slutat gå ner är det tort. Mina skivor var ju mycket större volym på och krävde ca 5 min i mikron för varje skiva ca 1 cm tjock och 10 cm i diameter. .
Torkar du för mycket så spricker de innifrån. Har torkat massor av Ek, Björk, Rönn, Säl, Syren på detta sätt,  till underlägg.
Och de spricker inte.
Kan nog leta fram någon bild i morgon.
Mvh ARFA

Ek-kvist och syrenskivor.
Ca 1 cm tjocka. OBS Märgstrålarna
Mvh ARFA

Skickat från min D6603 via Tapatalk


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Träknappar
« Svar #16 skrivet: 16 dec-16 kl 11:05 »
Detdär om att torka snickerivirket under lång tid är inte alls dravel.
Det är skillnaden mellan ett bygge som håller och ser fint ut i generationer eller ett som ser ut som dynge efter några år.
Men, nu talar vi professionellt snickeri.

Men till sådanahär slöjdalster gör det nog inte så mycket om det slår sig något, det ger litet personlighet till arbetet.  :)

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

ARFA

  • Inlägg: 59
SV: Träknappar
« Svar #17 skrivet: 16 dec-16 kl 18:26 »
Kul att du skiljer på slöjd och snickeri/bygge. Timmerhus rör sig ifs men står sig i 100-tals år.
Sedan kan jag bara uttala mig om sådant som jag kan och har erfarenhet av.
En micrad, slipad o linoljad skiva av Ek-kvist slår sig inte! (nästa utmaning är att köra en i diskmaskinen)
Mvh ARFA

Skickat från min D6603 via Tapatalk

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: Träknappar
« Svar #18 skrivet: 16 dec-16 kl 19:04 »
Mikrovågstorkning är inga konstigheter, det fungerar och ger minst risk för sprickor, man kan tom torka hela brädor/stockar så, men då krävs det specialutrustning och skydd.
Och träet slår sig inte mer med den metoden än med annan.
Men man bygger in spänningar i träet, liksom man gör med konventionell torkning, träet "vill" alltid räta ut årsringarna och spricker det inte så uppstår en spänning där.
Men för att återgå till ämnet så slår sig nog inte ett tvärsnitt av en kvist/gren/stam oavsett torkmetod.

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Träknappar
« Svar #19 skrivet: 16 dec-16 kl 19:05 »
Det har att göra med att slöjdvirke skall vara jämfuktigt så kommer det alltid att passa oavsett hur fuktigt eller torrt det är, men har bitarna torkat olika så krymper de också olika tills de är helt torra.

En soppslev tex kan man tälja ur rått virke och lägga i en tät plastpåse tils man är klar med den.


Bordsskivor till riktiga bord gör jag alltid av torkat virke av snickerikvalitet, björk och furu, mm kan slå sig ganska duktigt annars, men det beror ju på vad man håller på med och på vilken nivå...

Edit, ja spänningar kan göra att man får rejäla sprickor om man har otur, har sett detta i synnerhet på furuvirke av grövre dimension, tex fyrskäringar och annat som varit felaktigt torkade.

En furustock krymper flera centimeter.
Man får alltid spänningar i tex en timmerstomme men till viss del kan man styra det där..

En timmerstomme blir så skev av detta att man förr timrade upp den provisoriskt och lät den stå minst två år, sedan plockade man ned den och justerade in den.
Det tar ytterliga två år innan timret har satt sig ordentligt.



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

540 gäster, 3 användare (1 dolda)
MickeMård, GE202

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser