Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får "ingen" värme av kakelugn  (läst 13554 gånger)

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
Det är aldrig för sent att ge upp.

bua

  • Inlägg: 478
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #21 skrivet: 13 okt-16 kl 11:40 »
Har satt in mina innerfönster men "passformen" är ingen höjdare och tycker jag får drag, Dock gått och funderat på att sätta ny gummilist i alla fönster för att få det tätare. Kanske räcker det här mitt första hus och lär mig lite efter hand. Ingen blir gladare än jag om man slipper byta fönstren :)

Täta hellre med ulltätning, du slipper drag men ändå andas den, dessutom slipper du skrapa bort gammalt klister när du ska byta. Ull"snörena" håller hur länge som helst men gummit/plasten åldras. Kom ihåg att sätta på fönsterremsor på innanfönstrena till vintern. Bådadera finns att köpa i byggnadsvårsbutiker.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #22 skrivet: 13 okt-16 kl 11:45 »
EDIT: Läst om tätning av innerfönster i handboken, stod att man kunde täta med tejp vilket lät som en bra lösning inför denna vintern i alla fall. Någon som vet vad för tejp man skall använda till det här? Känns inte som silvertejp blir så snyggt.

Och en till fråga varför ta ut innerförnsterna på sommaren? För att få bättre ventilation bara?


Det finns vita fönsterremsor som är som frimärken på baksidan som man sätter fast runt fönstrena. Om du tittar i tidningar som gård och torp ser du att det sitter vit tejp runt fönstren och i mitten. Man blöter upp dem med lite vatten och klistrar dem över alla springor på innanfönstren. Sådan tejp finns att köpa lite överallt, exempelvis bygghandlar, byggnadsvårdsbutiker men jag har även sett på ica i min by. Det är en liten vit rulle som det står fönsterremsor på.
http://www.gyllenhak.com/webbutik/index.php?main_page=product_info&cPath=69_142&products_id=507&zenid=8ff4ae4e9deb83f209c6116b766aea0a

Innanfönstrena brukar jag aldrig ta ut och en del tar ut några  av dem och låter andra sitta kvar. Att ta bort dem på sommaren är nog för att det är svårt att öppna fönstren om man har innanfönstren kvar. Innanfönster går ju inte öppna om man klistrar dit fönsterremsor och på sommaren vill man väl vädra. Som du säger har det nog med ventilation att göra också. Har man bara enkelfönster blir det bra ventilation.

SoloQwist

  • Inlägg: 748
    • -
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #23 skrivet: 13 okt-16 kl 11:50 »
Har satt in mina innerfönster men "passformen" är ingen höjdare och tycker jag får drag, Dock gått och funderat på att sätta ny gummilist i alla fönster för att få det tätare. Kanske räcker det här mitt första hus och lär mig lite efter hand. Ingen blir gladare än jag om man slipper byta fönstren :)
 
Har innanfönster, var det mest en estetisk renovering? eller vad gjorde du för åtgärder för att göra dem tätare ? alla tipps är välkommna


Är du säker på att rätt innanfönster hamnat på rätt plats? Ofta när det är hantverk så specialtillverkas varje del för den plats där den ska sitta och det innebär att innanfönstren behöver provas ut så de hamnar där de ska och sedan märkas när man plockar ner dem igen.
har hellre en minigris i sängen än en mansgris i soffan!

brödet

  • Inlägg: 27
    • Halland
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #24 skrivet: 13 okt-16 kl 12:16 »
Är du säker på att rätt innanfönster hamnat på rätt plats? Ofta när det är hantverk så specialtillverkas varje del för den plats där den ska sitta och det innebär att innanfönstren behöver provas ut så de hamnar där de ska och sedan märkas när man plockar ner dem igen.

Yes fönstren var märkta från början

Det finns vita fönsterremsor som är som frimärken på baksidan som man sätter fast runt fönstrena. Om du tittar i tidningar som gård och torp ser du att det sitter vit tejp runt fönstren och i mitten. Man blöter upp dem med lite vatten och klistrar dem över alla springor på innanfönstren. Sådan tejp finns att köpa lite överallt, exempelvis bygghandlar, byggnadsvårdsbutiker men jag har även sett på ica i min by. Det är en liten vit rulle som det står fönsterremsor på.
http://www.gyllenhak.com/webbutik/index.php?main_page=product_info&cPath=69_142&products_id=507&zenid=8ff4ae4e9deb83f209c6116b766aea0a

Innanfönstrena brukar jag aldrig ta ut och en del tar ut några  av dem och låter andra sitta kvar. Att ta bort dem på sommaren är nog för att det är svårt att öppna fönstren om man har innanfönstren kvar. Innanfönster går ju inte öppna om man klistrar dit fönsterremsor och på sommaren vill man väl vädra. Som du säger har det nog med ventilation att göra också. Har man bara enkelfönster blir det bra ventilation.


tusen tack skall titta på detta i helgen då :)

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #25 skrivet: 13 okt-16 kl 15:05 »
Undvik tejp, de flesta sort lämnar kvar klister som är svårt att få bort. Maskeringstejp kan funka, om man köper en sort som klarar att sitta på länge. Men fönsterremsorna är förstås bäst.

brödet

  • Inlägg: 27
    • Halland
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #26 skrivet: 13 okt-16 kl 15:40 »
Tänkte handla dessa imorgon
http://www.icahemma.se/fonsterremsor-vita-25-meter-p-19893-c-2089.aspx

Angående min orginal post med värmen så har jag testat att elda i vedspisen i köket istället. Jag har eldat två otroligt små eldar som inte ens räckte för att koka kaffe (ville vara försiktig och hetta den sakta) Helt plötsligt så har jag varmare i huset än jag haft på två månader det är nu 19,8 grader i rummet brevid köket. Värmepumpen kan också flytta luften och det är betydligt behagligare i hallen osv. Jag förstår att detta låter helt absurt men det blev alltså varmare av några små stickor i vedspisen än med 8h eldande i "kakelugnen" med en hel korg ved. Jag häpen men nöjd känns som att vi skall kunna överleva vintern på något sätt nu i alla fall!

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #27 skrivet: 13 okt-16 kl 15:57 »
Det är helt klart något skumt med den där kakelugnen...

SoloQwist

  • Inlägg: 748
    • -
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #28 skrivet: 13 okt-16 kl 16:57 »
Om du har en riktig murstock så bevarar och alstrar den ju också värme allteftersom du eldar. Brukar märkas mest på övervåningen.
har hellre en minigris i sängen än en mansgris i soffan!

brödet

  • Inlägg: 27
    • Halland
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #29 skrivet: 13 okt-16 kl 18:35 »
Om du har en riktig murstock så bevarar och alstrar den ju också värme allteftersom du eldar. Brukar märkas mest på övervåningen.
Yes har ingen uppvärmning på övervåningen och där är helt ok
Det är helt klart något skumt med den där kakelugnen...
Det kan vi gott konstatera, skall höra av mig vill firman som gjort den och återkommer i tråden

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #30 skrivet: 13 okt-16 kl 21:04 »
Det är välkänt att det finns oseriösa kakelugnsmurare som sätter upp kakelugnar med rakt rör ut. Utan cirkulationskanaler.
Jag har till och med hört obekräftade rykten om kunder som har velat ha det så för att det skall bli mer "modernt" och för att det inte skall bli så varmt i rummet när man eldar :o
Det finns tyvärr ingen medicin mot dumhet och även om det skulle finnas en så skulle somliga inte förstå att ta medicinen :P

Rent sådär spontant skulle jag gissa att du har råkat ut för en sådan "moderniserad" kakelugn. I så fall är den enda vettiga åtgärden att plocka ned hela kakelugnen igen och sätta om den med nytt lerbruk och nymurade kanaler enligt konstens alla regler.

Vad det gäller fönster så har jag ju sysslat en del med fönstersnickeri och reparationer som extraknäck.
Min uppfattning är att gammaldags tvåglasfönster i bra skick är alldeles tillräckligt bra. De moderna fönstren har visserligen något bättre isolering men de har kort livslängd och går ofta inte att reparera. Det man vinner i energi med nya fönster förlorar man i många fönsterbyten framöver.
Om du känner drag och kallras från de gamla fönstren är de inte i fullgott skick. Såvida trävirket inte är alldeles slutruttnat skulle jag renovera dem hellre än att byta till nya.

Förr då de hade lösa innerbågar använde de klisterpapper att täta med men jag tycker att det är gammalmodigt. Man kan spika dit en trälist i den gamla karmen så man får en fals och så sätter man dit moderna fönstertätningar i falsen och plötsligt har man ett nästan modernt fönster. Om man vill kan man montera innerfönstret på speciella gångjärn med löstagbar tapp.

Om innerbågarna inte passar i karmarna är sannolikheten stor att någon okunnig person har kittat om dem utan att mäta diaginalmåttet. Man måste alltid mäta så att bågen blir lika skank som öppningen i karmen. När folk har kittat bågarna raka brukar de tills bågen går in på sin plats. Med resultatet att det blir väldiga glipor på vissa ställen. Det enda man kan göra är att börja om från början och limma på ribbor på kanterna av bågen där det behövs.

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #31 skrivet: 13 okt-16 kl 21:17 »
Det är välkänt att det finns oseriösa kakelugnsmurare som sätter upp kakelugnar med rakt rör ut. Utan cirkulationskanaler.
Jag har till och med hört obekräftade rykten om kunder som har velat ha det så för att det skall bli mer "modernt" och för att det inte skall bli så varmt i rummet när man eldar :o
Det finns tyvärr ingen medicin mot dumhet och även om det skulle finnas en så skulle somliga inte förstå att ta medicinen :P

Rent sådär spontant skulle jag gissa att du har råkat ut för en sådan "moderniserad" kakelugn. I så fall är den enda vettiga åtgärden att plocka ned hela kakelugnen igen och sätta om den med nytt lerbruk och nymurade kanaler enligt konstens alla regler.
Det låter ju ganska sannolikt. Det förklarar varför det inte finns några spjäll och varför det inte blir varmt. Lär ta många timmar eller kanske dagar innan värmen från röret nått kakelugnens utsida

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #32 skrivet: 13 okt-16 kl 21:33 »
Men har du kollat i kakelugnen???  Sitter de inte en lös sten på varje sida om går att plocka ur??

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #33 skrivet: 14 okt-16 kl 02:04 »
Om det nu är så att en från början korrekt kakelugn, har blivit "fuskrenoverad" till att funka i princip som en öppen spis, så kan man ju tycka att det borde finnas märken i kakelplattorna, efter var sotningsluckorna från början har suttit. Måhända att de blivit igenmurade, men för att dölja helt, så måste ju kaklet ha bytts ut...

Så jo, man kan ju hoppas på att det finns "dolda" sotningsluckor t.ex. ifrån själva eldstaden. Eller är "kakelugnen" ett fuskbygge redan från fabrik?

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #34 skrivet: 14 okt-16 kl 06:45 »
Om det nu är så att en från början korrekt kakelugn, har blivit "fuskrenoverad" till att funka i princip som en öppen spis, så kan man ju tycka att det borde finnas märken i kakelplattorna, efter var sotningsluckorna från början har suttit. Måhända att de blivit igenmurade, men för att dölja helt, så måste ju kaklet ha bytts ut...

Så jo, man kan ju hoppas på att det finns "dolda" sotningsluckor t.ex. ifrån själva eldstaden. Eller är "kakelugnen" ett fuskbygge redan från fabrik?
En 'kakelugnsbyggare' har säkert några kakel som den kan sätta in som inte har sotluckor så det är inte säkert att man ser det. Om det finns invändiga luckor borde vara lätt att kolla men är det inte ovanligt? Jag har inte sett några såna härikring.

brödet

  • Inlägg: 27
    • Halland
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #35 skrivet: 14 okt-16 kl 08:01 »
Om det nu är så att en från början korrekt kakelugn, har blivit "fuskrenoverad" till att funka i princip som en öppen spis, så kan man ju tycka att det borde finnas märken i kakelplattorna, efter var sotningsluckorna från början har suttit. Måhända att de blivit igenmurade, men för att dölja helt, så måste ju kaklet ha bytts ut...

Så jo, man kan ju hoppas på att det finns "dolda" sotningsluckor t.ex. ifrån själva eldstaden. Eller är "kakelugnen" ett fuskbygge redan från fabrik?

Har kvitto i någon pärm på nya plattor, och har också en kartong med några extra så man har väll helt sonika bytt ut dem plattorna.
Tvivlar på att det alltid vart ett fuskbygge den skall enligt uppgift stått här sen 1929 inbillar mig att man inte fuskade så mycket då. 

Men har du kollat i kakelugnen???  Sitter de inte en lös sten på varje sida om går att plocka ur??
Det är välkänt att det finns oseriösa kakelugnsmurare som sätter upp kakelugnar med rakt rör ut. Utan cirkulationskanaler.
Jag har till och med hört obekräftade rykten om kunder som har velat ha det så för att det skall bli mer "modernt" och för att det inte skall bli så varmt i rummet när man eldar :o
Det finns tyvärr ingen medicin mot dumhet och även om det skulle finnas en så skulle somliga inte förstå att ta medicinen :P

Rent sådär spontant skulle jag gissa att du har råkat ut för en sådan "moderniserad" kakelugn. I så fall är den enda vettiga åtgärden att plocka ned hela kakelugnen igen och sätta om den med nytt lerbruk och nymurade kanaler enligt konstens alla regler.

Vad det gäller fönster så har jag ju sysslat en del med fönstersnickeri och reparationer som extraknäck.
Min uppfattning är att gammaldags tvåglasfönster i bra skick är alldeles tillräckligt bra. De moderna fönstren har visserligen något bättre isolering men de har kort livslängd och går ofta inte att reparera. Det man vinner i energi med nya fönster förlorar man i många fönsterbyten framöver.
Om du känner drag och kallras från de gamla fönstren är de inte i fullgott skick. Såvida trävirket inte är alldeles slutruttnat skulle jag renovera dem hellre än att byta till nya.

Förr då de hade lösa innerbågar använde de klisterpapper att täta med men jag tycker att det är gammalmodigt. Man kan spika dit en trälist i den gamla karmen så man får en fals och så sätter man dit moderna fönstertätningar i falsen och plötsligt har man ett nästan modernt fönster. Om man vill kan man montera innerfönstret på speciella gångjärn med löstagbar tapp.

Om innerbågarna inte passar i karmarna är sannolikheten stor att någon okunnig person har kittat om dem utan att mäta diaginalmåttet. Man måste alltid mäta så att bågen blir lika skank som öppningen i karmen. När folk har kittat bågarna raka brukar de tills bågen går in på sin plats. Med resultatet att det blir väldiga glipor på vissa ställen. Det enda man kan göra är att börja om från början och limma på ribbor på kanterna av bågen där det behövs.

Efter ett långt samtal med petterson2 igår så har jag kommit fram till att jag skall totalrenovera fönstren nästa sommar. Tack för tippset på listen det borde bli en väldigt bra lösning skall absolut tänka på det!
 
Men har du kollat i kakelugnen???  Sitter de inte en lös sten på varje sida om går att plocka ur??
Jo det gör det .... mystiken tätnar

ValterP

  • Inlägg: 4
    • Södermanland
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #36 skrivet: 14 okt-16 kl 09:12 »
Ibland har kakelugnar inre sotluckor, i eldstaden. Luckor eller stenar.

Kolla om det är "öppen spis" med kamera in, rakt upp. Om du ser ett spjäll är det en kanal. Om inte kan det vara flera kanaler.

Hokuspokus

  • Inlägg: 41
    • Södermanland
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #37 skrivet: 30 okt-16 kl 23:09 »
Hur gick det här då, med kakelugnen ?
Självklart har du en kakelugn med invändiga "sotluckor", en lös sten på var sida nere i eldstaden.
Elda också i vedspisen och ha öppen dörr intill andra rum så värmen sprider sig, då borde du klara vintern.
Har du möjligen en ouppvärmd kallfarstu ovanför kakelugnsrummet. Inte ovanligt att man hade en kallfarstu på bv och trappa upp till en kallfarstuhall på öv, båda utan isolering i väggarna. Rummet under denna hall blir oftast kallare än andra rum. Jag köpte en IR-termometer på JULA för ca 500 kr sk Värmeläckagedetektor, Black&Decker och jag har vet numer var det är kallare väggar o golv och var det drar, känns bra att veta, men ínte har jag gjort något åt det.... 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #38 skrivet: 31 okt-16 kl 09:00 »
Det där med invändiga sotluckor är väl det troligaste. Här i huset finns det en kakelugn med den lösningen, de andra har den synliga lösningen.

När det täpper till i botten på sidokanalerna så blir det mycket sämre effekt på kakelugnen.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #39 skrivet: 31 okt-16 kl 10:27 »
Jag har kopplade fönster. I Innerbågarna har jag lyft ut glasen och satte Energiglas istället. Använder man utrymmet som glas och kittet tog, får man plats med ca 12 m/m tjocka Energiglasrutor. Jag limmade dessa i kanten med tätningsmassa. Kittfog behövs inte då. I en alkov i övervåningen var det lösa innerbågar. Jag monterade gångjärn på ena sidan och gjorde en ram med list som mothåll med tätningslist. Även dessa försåg jag med 2 glas energiglas. Bara ljuddämpningen var värd arbetet. Nu vaknar jag inte längre av grannens grävare 6  på morgonen.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

689 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser