Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Anlägga trädgård genom att pumpa upp bottenslam  (läst 3238 gånger)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Anlägga trädgård genom att pumpa upp bottenslam
« Svar #20 skrivet: 19 maj-17 kl 14:05 »
Här finns en notis:  https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/strandernas-tang-kommer-till-nytta

Och som vanligt blir man förbannad när den gamla lösningen kommer fram...

 "– Vi har kommit fram till att det går bra att använda rötrester från alger som gödning, trots vad man tänkte innan om den höga halten av metaller i södra Sverige, säger Catherine Legrand, professor i marinekologi.

Forskarlag ser lösning

Visserligen är halterna av kadmium i rötresterna på gränsen för att man sen ska kunna använda dem som gödsel på åkrarna. Men forskarlaget i Kalmar ser lösningar på detta.
Genom att låta tången rötas tillsammans med till exempel växtdelar eller matrester får man ner kadmiumhalterna betydligt och biogasutvinningen blir dessutom effektivare."

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Anlägga trädgård genom att pumpa upp bottenslam
« Svar #21 skrivet: 19 maj-17 kl 19:17 »
Ok, trist, illa nog med all jädra plast vi har slängt i haven...
Vad vi inte verkar ha tänkt på är att om haven är mättade med gift så KOMMER det med tiden även att drabba jorden ovan vattnet och där kommer det att koncentreras snabbare lokalt, dessutom stannar inte föroreningar som ligger fritt i havet, som man trodde förr, utan kan med tiden färdas till helt andra platser om det inte ligger djupt inbäddat i lera. Hav och Sjöar är över 70% av jordens totala yta, det är idioti att tro att det stannar där för evigt...

Här var det dock ganska ok när de kollade muddermassorna.

Hör med kommunen eller andra om det finns arkiverade mätningar av senare datum, har man tur kan det göra det, tex hos miljö, eller liknande...
Men, min erfarenhet säger att det mest är vid gamla industriområden, kajplatser och liknande bottenslammet inte skall röras då det kan ruva på väldigt underliga saker om man börjar rota i det... Muddring av havsbotten kräver i princip alltid tillstånd.

Kommer nog att fortsätta att använda tång här uppe, men var ju onekligen en ögonöppnare att det är ännu värre ställt än man vill medge...
Slit, släng, köp nytt gör profit på så låga priser det går! Det håller för evigt...







Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

438 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser