Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alternativ till plastpåsar  (läst 4816 gånger)

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
Alternativ till plastpåsar
« skrivet: 23 sep-16 kl 18:37 »
Har gett mig in på att plastbanta i vårt hushåll. Inte maniskt utan byter ut efterhand och sorterar bort uppenbara grejer som barnens plastglas och liknade. I affären går det ju bra att ha med sig tygkassar, men jag stör mig på att ta tunna påsar till frukt och grönsaker. Vill inte heller lägga upp 10 päron löst på bandet. Vad tar ni istället? Hagt ide på att sy påsar i gammalt tunnt gardintyg, men skulle önska något färdigt som någon annan redan tillverkat 😆
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Alternativ till plastpåsar
« Svar #1 skrivet: 23 sep-16 kl 19:10 »
Genomskinligt hade väl varit bra men...packpåsar? jag menar såna som man hittar i friluftsaffärer.

http://www.naturkompaniet.se/fjallraven-packbags fast kanske några lite billigare?

Räknas det som att plastbanta även om dom är gjorda av nylon?
Det är aldrig för sent att ge upp.

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Alternativ till plastpåsar
« Svar #2 skrivet: 23 sep-16 kl 19:22 »
För att inte irritera kassapersonalen mer än bödvändigt så trot jag nog genomskinlighet är en förutsättning. De ska helst väga ca noll också...
Jag skulle petsonligen kunna tänka mig nylon när de används gång på gång. Men helst inte.
Jag tänker mig något i stil med de nätpåsarna man köper lök i. Gärna något virkat i bomull😊 de ska enkelt kunna slängas i tvättmaskinen.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

LimJans

  • Inlägg: 8905
    • Dalarna
SV: Alternativ till plastpåsar
« Svar #3 skrivet: 23 sep-16 kl 19:35 »
Jag har virkat tunna nätpåsar av överblivet bomullsgarn i udda färger. Vikten på dem spelar ingen roll om man självscannar. :) Riktigt smidigt!

LimJans

  • Inlägg: 8905
    • Dalarna

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Alternativ till plastpåsar
« Svar #5 skrivet: 23 sep-16 kl 20:38 »
Det är aldrig för sent att ge upp.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Alternativ till plastpåsar
« Svar #6 skrivet: 24 sep-16 kl 09:58 »
Duger inte papperspåsar, som finns vid bröddisken?

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Alternativ till plastpåsar
« Svar #7 skrivet: 24 sep-16 kl 12:05 »
Har gett mig in på att plastbanta i vårt hushåll. Inte maniskt utan byter ut efterhand och sorterar bort uppenbara grejer som barnens plastglas och liknade. I affären går det ju bra att ha med sig tygkassar, men jag stör mig på att ta tunna påsar till frukt och grönsaker. Vill inte heller lägga upp 10 päron löst på bandet. Vad tar ni istället? Hagt ide på att sy påsar i gammalt tunnt gardintyg, men skulle önska något färdigt som någon annan redan tillverkat 😆

Diska ur dem och ta med dem tillbaks nästa gång du handlar grönsaker. Då blir du förståss inte av med all plast, men använder mycket mindre. (och odla så mycket som möjligt, så slipper du förpackningarna helt).
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

statustrött

  • Inlägg: 160
SV: Alternativ till plastpåsar
« Svar #8 skrivet: 24 sep-16 kl 13:54 »
 En dum fråga men ändå, varför plastbanta?
 


 Vilken skojig butik lapland ecostore jag visste inte att den fanns förrän nu, ändå bor jag i Lappland.

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Alternativ till plastpåsar
« Svar #9 skrivet: 24 sep-16 kl 16:46 »
En dum fråga men ändå, varför plastbanta?
 

För att världen översvämmas med plast och plastprodukter. och för att det många gånger är hälsosammare med trä/glas/rostfritt/andra naturmaterial. Många bäckar små... Frankrike har tex förbjudit engångs plastglas och plastbestick nu. Många länder har tagit bort plastpåsar från butikerna och man får ha med sina egna eller köpa pappåse.
Hittade en del eco- påsar i något mesh-material på ebay, men frakten var orimligt dyr. Får kolla vidare. Att odla det mesta själv har jag inte tid eller ork till just nu i alla fall.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

statustrött

  • Inlägg: 160
SV: Alternativ till plastpåsar
« Svar #10 skrivet: 24 sep-16 kl 17:07 »
 Jo det är en bra tanke, jag försöker nog leva lite på samma sätt, inte köpa onödiga saker vare sig av plast eller andra material och resa så förnuftigt som möjligt. Men det är svårt.




skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Alternativ till plastpåsar
« Svar #11 skrivet: 24 sep-16 kl 23:11 »
Man "plastbantar" väl, för att man inte riktigt vet vad man använder för material, och så tror man att alla syntetmaterial är tillverkade på samma sätt, samtidigt som de inte heller är nedbrytbara.

Jag kan ställa upp på konstruktivt "plastbantande", av syntetmaterial som kräver fossila råvaror eller där fossil energi är använd i tillverkningsprocessen, samtidigt som syntetmaterialet är icke.nedbrytningsbart. Även en förekomst av giftiga ämnen i syntetmaterialet kan vara en anledning att skippa det.

Men det finns både plastpåsar och andra, styvare plaster som är tillverkat av växter, t.ex. majs, eller skogsråvara från svenska lövträd som björk, och som dessutom bryts ner av UV-strålning. Sådana material finns ingen som helst anledning att "banta" bort, tvärtom, de är sådana material vi borde använda mer av.

Annars ska man nog börja med att sluta använda: fleecetröjor, bära hem läsk eller annan dryck i PET-flaskor, dumpa sina Goretex plagg, foppa-tofflor m.m. och snarare fortsätta att köpa affärens plastpåsar att bära hem sina varor i, under förutsättning att de är av majsråvara OCH är nedbrytbara...

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Alternativ till plastpåsar
« Svar #12 skrivet: 26 sep-16 kl 09:49 »
Nu önskade jag bra alternativ till plastpåsar, tex som tipset längre upp, inte kommentarer att JO vi ska använda mer av affärens plastpåsar... Är affärens plastpåsar till grönsaker tillverkade av majs eller svenska björkar? Tror inte det.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

sommarlängtan

  • Inlägg: 28
    • Småland
SV: Alternativ till plastpåsar
« Svar #13 skrivet: 26 sep-16 kl 15:47 »
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90331109/ Påsar i passande storlek, i bomull. Inte ekologiskt, men ändå. Känns bättre än plast, annars kan man ju också återanvända de små plastpåsar man har, tills de går i atomer  :)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Alternativ till plastpåsar
« Svar #14 skrivet: 26 sep-16 kl 16:49 »
Frukt och grönsaker mår ju bäst om de läggs i korgar eller lådor. Kanske fundera i de banorna.

Håller med Lim-Jans, jag självskannar och stoppar då grejerna som jag vill ha dem. Använder nästan uteslutande kylväskor och då löser sig flera problem. Men de är av plast...

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Alternativ till plastpåsar
« Svar #15 skrivet: 27 sep-16 kl 17:16 »
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90331109/ Påsar i passande storlek, i bomull. Inte ekologiskt, men ändå. Känns bättre än plast, annars kan man ju också återanvända de små plastpåsar man har, tills de går i atomer  :)


Snygga! Kanske kassapersonalen tycker det är ok om man låter de vara öppna tills man man tar de från rullbandet.
Jag är personligen inget fan av att ta med mig begagnade plastpåsar för frukt. Men det är ju så klart en bra ide om man vill det!
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Alternativ till plastpåsar
« Svar #16 skrivet: 02 okt-16 kl 18:31 »
Jag ville gärna minimera min plastanvändning men hittar inga alternativ för min självbetjäningsgrönsaksförsäljning. Jag har enhetspris för påsar och knippen av tomater, ärtor, bönor, broccoli, morötter, lök och rödbetor. Papperspåsar  går ju inte för man måste se vad det är man köper och låta kunderna själv väga upp är orealistiskt.

Kan man inte istället hoppas att på nedbrytbar plast kommer starkt och blir norm.

LimJans

  • Inlägg: 8905
    • Dalarna
SV: Alternativ till plastpåsar
« Svar #17 skrivet: 02 okt-16 kl 20:19 »
Jag ville gärna minimera min plastanvändning men hittar inga alternativ för min självbetjäningsgrönsaksförsäljning. Jag har enhetspris för påsar och knippen av tomater, ärtor, bönor, broccoli, morötter, lök och rödbetor. Papperspåsar  går ju inte för man måste se vad det är man köper och låta kunderna själv väga upp är orealistiskt.

Kan man inte istället hoppas att på nedbrytbar plast kommer starkt och blir norm.

Papperspåsar med plastruta?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

770 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser