Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Råttor... Hur FN bli av med eländet?!?  (läst 10709 gånger)

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Råttor... Hur FN bli av med eländet?!?
« Svar #20 skrivet: 12 aug-16 kl 09:42 »
Hej, Johanna S, hur har det gått för dej? Har du fått bukt med råttorna? Hoppas det ordnar sej. Har själv inga stora problem med råttor som tur är. Men dom finns här för katten har emellanåt kommit dragande med och placerat på trappan, för att visa hur duktig hon är. Vi använder inte råttgift. Här finns många djur som jagar råtta förutom katten bland annat uggla och vessla.
kretslopp

JohannaS

  • Inlägg: 24
    • Uppland
SV: Råttor... Hur FN bli av med eländet?!?
« Svar #21 skrivet: 01 sep-16 kl 11:04 »
Hej,

Tack för alla råd och tillrop!

Ja, fällorna går de inte i, och giftet har någon naggat på, men jag tror inte att det tar kål på alla.

Än så länge står huset tomt. Jag ska gå med röjsågen runt och ta bort allt i närheten. Ser ju en del gångar och har öst ned sten i de jag ser...men fattar ju att det inte stoppar dem. Det finns tydligen grymt mycket gnagare i området - från avloppssystemet vad jag förstår! Blä!

Jag plockar hem hönsen nästa vecka så tills dess borde jag ha röjt klart. Önskar ju att hönsen ska kunna få fri tillgång av pellets som jag har hängt högt upp, men det kanske inte funkar...Redena ligger så högt upp så där kan de inte komma upp - tror jag i alla fall. Kanske låter jag bli strö på golv ett tag för att se om det hjälper - men det känns inte kul för mina sprättbenägna vänner.

Katter finns det gott om i området, men de verkar inte kunna rå på dessa typer.

Tack för råd och ideér!

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Råttor... Hur FN bli av med eländet?!?
« Svar #22 skrivet: 01 sep-16 kl 13:36 »
Giftet lägger man ut vartefter det tar slut och tills det inte längre blir någon åtgång på det, lägga ut gift lite då och då gör ingen skillnad, de behöver utsättas för det under en längre tid.

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Råttor... Hur FN bli av med eländet?!?
« Svar #23 skrivet: 01 sep-16 kl 19:45 »
Ja det tog veckor innan alla ätit tillräckligt. Dom älskade de rosa blocken. I början slängde jag ut dom och stod och såg hur dom slogs om godiset..ja det var otroligt mycket råttor...fy fasen.
//Luff

Lillhönan

  • Inlägg: 149
    • Halland
SV: Råttor... Hur FN bli av med eländet?!?
« Svar #24 skrivet: 06 sep-16 kl 08:37 »
Vi hade också råttor för några månader sedan, skitäckliga, det bara rasslade till när man öppnade stalldörren där hönsen är. Vi försökte med fällor och de rosa blocken man kunde köpa på Lantmännen, men de gick inte på det. Trots min oro över att barn och katter skulle få fatt på gift, fick vi till sist ringa Anticimex. De var där en gång, sen dess har jag inte sett en råtta, tack och lov! Han som var här var duktig på att lägga giftet så att varken barn eller katter fick fatt på det. Detta var nödlösningen för de asen tog 7 av mina nykläckta ällingar.

Hoppas att det löser sig för dig för det är inte roligt...
Fembarnsmamma med man och liten gård.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Råttor... Hur FN bli av med eländet?!?
« Svar #25 skrivet: 06 sep-16 kl 20:38 »
Hur mycket kostade besöker av Anticimex?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Råttor... Hur FN bli av med eländet?!?
« Svar #26 skrivet: 07 sep-16 kl 10:21 »
Hur mycket kostade besöker av Anticimex?

För vår del kostade det exakt 0:-. Skadedjurssanering ingår ofta i de flesta hemförsäkringar.

Gubben som var här var duktigt och alla råttor var borta på nån vecka. Detta var innan ändrade regler kring råttgift. 2009 tror jag. Vet inte hur det funkar idag.

Såklart är bristande foderhygien grundproblemet.

Tyvärr måste man nog ha en omgång råttor innan man fattar...  :-[

andtol

  • Gäst
SV: Råttor... Hur FN bli av med eländet?!?
« Svar #27 skrivet: 07 sep-16 kl 11:52 »
Vår försäkring täcker ej Anticimex.

Vi har problem varje höst/vinter med råttor. Så jag fodrar med rosa giftblock från Granngården. Tills blocken inte försvinner mer. Vi är noga med mathygeinen men de finns där ändå.

Jag har försökt med ett antal olika fällor men inte fångat en enda råtta...

Lillhönan

  • Inlägg: 149
    • Halland
SV: Råttor... Hur FN bli av med eländet?!?
« Svar #28 skrivet: 08 sep-16 kl 14:15 »
Hur mycket kostade besöker av Anticimex?


Besöket kostade inget, ingick i försäkringen vi har på huset/gården.
Fembarnsmamma med man och liten gård.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Råttor... Hur FN bli av med eländet?!?
« Svar #29 skrivet: 08 sep-16 kl 16:30 »
Som Tännlappen skriver så är det omöjligt att bli av med råttorna i ett villaområde. Råttorna använder spill och dagvattennätet och hittar alltid något att äta och skydd. Det man kan göra är att säkra sitt hem så att de inte trivs där när de skickar spanare. Städerna är fulla av råttor utan att vi tänker på det.

Bor man som Luff eller ännu längre ut så kan man få besök som växer till ett problem, eftersom råttorna kan vandra några kilometer för att hitta en ny plats att kolonisera. Men då går det att bli av med dem. Brunråttan klarar sig inte utan oss.

JohannaS

  • Inlägg: 24
    • Uppland
SV: Råttor... Hur FN bli av med eländet?!?
« Svar #30 skrivet: 12 sep-16 kl 10:37 »
Tack för alla svar... det verkar tämligen lönlöst, men jag har inte givit upp riktigt än!!

På inrådan av saneringsföretag som hjälper oss med gift så har vi höjt upp hönshuset ca 60-70 cm (pust!) för att de inte ska ha det trevligt under. Där fans det gångar vill jag lova! Nu ryker så mycket växlighet som det bara går kring huset, men allt går inte att göra sig av med.

Än så länge Inga spår av eländet, men så är det ju fortfarande varmt ute.

Tack för tips och råd!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Råttor... Hur FN bli av med eländet?!?
« Svar #31 skrivet: 12 sep-16 kl 17:53 »
Tack för svar även på min fråga!

Tyvärr måste man nog ha en omgång råttor innan man fattar...  :-[
Så sant, så sant ...   :-[  Gäller många av livets problem ...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

javill

  • Inlägg: 11372
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Råttor... Hur FN bli av med eländet?!?
« Svar #32 skrivet: 12 sep-16 kl 21:59 »
Det kryllade av råttor här på gården när vi flyttade hit. Det fanns mängder av bråte i alla uthusen och man kunde t o m se råttorna framme på dagtid. Efter att ha röjt ut den värsta bråten tog vi hit Anticimex. De var här två gånger och vi hittade ett par döda råttor och därefter var det tomt. Ett tag efter pratade jag med en kvinna i sommarstugeområdet i närheten. Hon hade fått väldiga problem med råttor och undrade om vi också hade det.   o:) Men, det hade vi ju inte. Vi har skadedjursförsäkring, men den täckte bara bostadshuset så har för mig att vi gav strax under tvåtusen för två besök, fällor och gift.
Året efter skaffade vi två stallkatter och sedan dess har det varit lugnt på råttfronten.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Råttor... Hur FN bli av med eländet?!?
« Svar #33 skrivet: 27 dec-16 kl 01:37 »
Har 9 katter. Inte en enda råtta eller mus  ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

803 gäster, 3 användare
xaelanar, Björkris, Dot

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser