Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  3-fas-inverter off-grid?  (läst 12920 gånger)

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: 3-fas-inverter off-grid?
« Svar #40 skrivet: 21 okt-16 kl 16:56 »
Jag har hört uppgifter om att ett antal av SL:s gamla X10-pendeltåg är på väg till skrotning nu. I varje sådant tågsätt finns minst en växelriktare på kanske 5-10 kVA som levererar trefas 400 V 50 Hz, för den som vill komma över sådana billigt kan det vara intressant att snoka reda på vilken skrotfirma som ska hugga upp tågen (gissningsvis Nykroppa) och passa på att ta kontakt med dem i god tid.

brödet

  • Inlägg: 27
    • Halland
SV: 3-fas-inverter off-grid?
« Svar #41 skrivet: 22 okt-16 kl 14:53 »
Hade inte tid att läsa hela tråden men har du kollat på fronius nya hybrid serie ?

Går upp till 5kW och kan fungera fristående från nätet.
http://www.fronius.com/cps/rde/xchg/SID-F2A306CC-60549707/fronius_international/hs.xsl/83_35331_ENG_HTML.htm#.WAtgJpN95E4

Borde vara typ vad du söker även om den inte är helt billig.
Har stor erfarenhet av fronius övriga sortiment och det är väldigt bra grejer!

Husbocken

  • Inlägg: 10
    • Värmland
SV: 3-fas-inverter off-grid?
« Svar #42 skrivet: 28 okt-16 kl 18:55 »
... fronius nya hybrid serie ?
Går upp till 5kW och kan fungera fristående från nätet ...

Jag såg den också ... lite för sent, se mitt inlägg från 29 aug.

Förresten, vad jag skrev där om Elios4You stämmer inte helt, den kan använda överskottsenergin endast till uppvärmning (motstånd), eftersom den levererar en pulserande, PWM-modulerad likspänning. Ändå en intressant idé.
För att utnyttja överskottsenergin i ett 3-fas-system behöver man 3 stycken som inte blir riktigt billigt heller, kanske ett intressant DIY-projekt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

572 gäster, 5 användare
xaelanar, von tratt, kretslopp, Alice Moland, gruvtrollet

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser