Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slakta hemma men ändå sälja kött?!? (sthlm)  (läst 10823 gånger)

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Slakta hemma men ändå sälja kött?!? (sthlm)
« Svar #40 skrivet: 20 jun-16 kl 16:11 »
Åh då får jag uppdatera mina vildsvin i frysen, värdet ökar 😄

Ja, eftersom du har levet efter 1970-tals priser, så är det nog dags att uppdatera.

Gilbert

  • Gäst
SV: Slakta hemma men ändå sälja kött?!? (sthlm)
« Svar #41 skrivet: 20 jun-16 kl 17:11 »
När man har 90 kg hjort i frysen och man ser att nästan allt kostar mellan 200-300 SEK/kg i butiker som säljer vilt så inser man vad det är värt. 13-15.000 SEK

Jag trodde man försökte utrota den svenska grisbonden på samma sätt som med mjölkbönder. När jag växte upp fungerade 136 mjölkkor och 45 grisar. Men idag ger det inte mycket pengar så att det går att leva på.

Gilbert

  • Gäst
SV: Slakta hemma men ändå sälja kött?!? (sthlm)
« Svar #42 skrivet: 20 jun-16 kl 17:16 »
Hur kan då karré och kotlett kosta 39 SEK inkl moms i butiker? För det händer.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Slakta hemma men ändå sälja kött?!? (sthlm)
« Svar #43 skrivet: 20 jun-16 kl 21:42 »
Hur kan då karré och kotlett kosta 39 SEK inkl moms i butiker? För det händer.

Dels för att det finns ett överskott av det industriellt producerade köttet.
För att locka kunder.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Mångsysslare

  • Inlägg: 55
    • Värmland
    • Sörgården
SV: Slakta hemma men ändå sälja kött?!? (sthlm)
« Svar #44 skrivet: 28 dec-16 kl 23:24 »
Det har gått ett tag sedan någon skrev sist här, men vill ni ha lite fakta från ett småskaligt gårdsslakteri?
Du får ALLTID tillbaka samma gris. Det står slaktnummer på alla djur och ska inte gå att blanda ihop dem.
Grisarna är inte stressade, de kommer nästan alltid kvällen innan och sover oftast när veterinären kommer och besiktigar. De avlivas med bultpistol eller hagelgevär (ja, det är helt och fullt tillåtet) utan att hållas fast det minsta. En del har jag tom avlivat när de legat ned, någon har sovit. Låter det stressat?
Kostnaden för slakten är 650 kr/gris inkl trikinprover. Och den som är så snål och rent dum som slarvar med trikintester på vildsvin eller vid hemslakt får gärna fråga mig så förmedlar jag kontakten till en som blev smittad av påstått trikintestat kött-hon är kock och smakade på den råa färsen för att kolla kryddning- för ungefär tre år sedan. Hon är inte återställd än, och är även opererad.
Styckningen tar vi (om jag minns rätt nu, får väl återkomma om det inte stämmer) 5 kr/kg för. Då ligger det i låda, färsen är mald och det ligger lappar på alla styckningsdetaljer.
Vi flår f.ö. grisarna, då vi ofta slaktar olika djurslag samma dag och inte vill hålla på och dra med skållkaret. Det är dessutom bättre på linderödsgrisar med allt deras borst.
Hjärtslaget kan man givetvis få tillbaka om man vill det.
Ni får gärna fråga om det är något ni funderar på.
60 tackor, en del köttdjur, höns och kaniner, hundar o katt. Skog och mark. Godkänt gårdsslakteri och -butik, och har alltid självhushållning som grundtanke.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Slakta hemma men ändå sälja kött?!? (sthlm)
« Svar #45 skrivet: 29 dec-16 kl 10:31 »
Hälsingestintan har ju också mobila slakterier med återtag. IOFS verkar de bara jobba med nötkött. Men möjligheterna till liknande lösningar är ju öppna.

MVH
Magnus


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

762 gäster, 3 användare (1 dolda)
papwe, xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser