Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HJÄLP! Mystiskt...  (läst 2355 gånger)

Cassiopeia

  • Inlägg: 2
    • Södermanland
HJÄLP! Mystiskt...
« skrivet: 04 apr-16 kl 19:17 »
Jag är inte ägare till fåren så jag vill inte ha massa åthutningar om diverse. Men jag handhar dem dagligen av glädje och försöker lära mig så gott jag kan.... Nu har 4 av 6 flasklamm dött. De var över 8 veckor. (Ja veterinär har varit ute och sagt e-coli o givit spruta men ändå dog nu ännu en en dryg vecka efter besöket).
Symtomen liknar trumsjuka, blir ganska akut sjuka och avlider snabbt. Magen sväller upp ofantligt (dock inte enbart vänstersidigt först).
Enbart flaskisarna, inte de andra lammen. Ej heller vuxna.
Lite diarre, men det kom ej på de 2 första som dog. Annes inget symptom före att magen sväller upp och de går och dör i ett hörn bara sådär... hemskt....

De går lika fritt som de andra men har ett eget tillhåll också, en mindre box.

De äter ensilage, havre, tillskott, vatten....... som alla andra. Jag har letat överallt var de rör sig och hittar inget ovanligt.

Misstänkte fel på lammnäringen men då borde de blivit sjukare. Hade en gammal (väl rengjord) napphink för de större ett tag innan de blev sjuka. Men återgick till flaskorna då för att vara säker. De har också fått flaskorna med div huskurer för trumsjuke och jag trodde de blev bättre ett tag...
Nu dog minstingen (8 veckor idag) och hon har INTE använt napphinken alls..... =(


Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: HJÄLP! Mystiskt...
« Svar #1 skrivet: 04 apr-16 kl 20:09 »
Stackars små sjuka lamm ...   :'(  Och självklart ska vi inte huta åt den som ställer en ärlig fråga, vems än fåren är!   (:)

  Kan det vara så att de vuxna har utvecklat immunitet, och de lamm som dricker riktig fårmjölk får antikroppar på det sättet?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: HJÄLP! Mystiskt...
« Svar #2 skrivet: 04 apr-16 kl 20:52 »
Hej. Om djurägaren har 6 flasklamm så måste ju besättningen vara ganska stor? Har människan runt 50 lamm och runt 100 tackor? Då måste väl djurägaren kunna skicka på obduktion för att ev. få reda på varför lammen dör? Eller så kanske djurägaren är medlem i "gård och djurhälsan" och de lär väl ha någon bra gissning på vilken sjukdom lammen drabbas av?

Har ni uteslutit koccidios?

http://www.sva.se/djurhalsa/far/endemiska-sjukdomar-hos-far/parasitsjukdomar-far?lid=33879

De kanske äter ihjäl sig på havren? Är tackorna vaccinerade mot gasbrand?

http://www.sva.se/djurhalsa/far/endemiska-sjukdomar-hos-far/idiosgasbrand-far

Cassiopeia

  • Inlägg: 2
    • Södermanland
SV: HJÄLP! Mystiskt...
« Svar #3 skrivet: 04 apr-16 kl 21:28 »
Ja alltså besättningen är på 25 tackor. Anledningen till flasklammen var att trillingarnas mor inte gav någon mjölk alls. 2 st är avstötningar från tvillingpar o tvillingar och den sista hade juverinflammation.

Som sagt är jag väldigt tacksam för att inte bli påhoppad med negativa kommentarer, jag vill endast höra om eventuella erfarenheter ang liknande händelser. Är ytterst medveten om vad som borde göras etc och det kommer....... Jag har bett att få skickat på obduktion men ville snabbt in här och höra också.

Jag har gjort ett åtgärdsprograms för hela beståndet då förra ägaren inte kommer ha kvar dem. Så jag pluggar fårkunskap så in i bängen och har kommit att älska dessa djur och kommer göra allt för att få klarhet i detta.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: HJÄLP! Mystiskt...
« Svar #4 skrivet: 05 apr-16 kl 11:03 »
Jag har inte gjort några "påhopp" eller skrivit negativa kommentarer.
Vad exakt i mitt text är ett påhopp?

Förresten har du inte ett enda frågetecken med i din trådstart så inte lätt att veta vad du vill .

Jag tänker inte hjälpa dig något mer. Lycka till.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: HJÄLP! Mystiskt...
« Svar #5 skrivet: 05 apr-16 kl 11:35 »
Ja alltså besättningen är på 25 tackor. Anledningen till flasklammen var att trillingarnas mor inte gav någon mjölk alls. 2 st är avstötningar från tvillingpar o tvillingar och den sista hade juverinflammation.

Som sagt är jag väldigt tacksam för att inte bli påhoppad med negativa kommentarer, jag vill endast höra om eventuella erfarenheter ang liknande händelser. Är ytterst medveten om vad som borde göras etc och det kommer....... Jag har bett att få skickat på obduktion men ville snabbt in här och höra också.

Jag har gjort ett åtgärdsprograms för hela beståndet då förra ägaren inte kommer ha kvar dem. Så jag pluggar fårkunskap så in i bängen och har kommit att älska dessa djur och kommer göra allt för att få klarhet i detta.

Ta kontakt med någon i närheten med gedigen erfarenhet av får. Det går inte att läsa sig till allt.


Och om du ska ta hand om fåren, gå med i Gård&Djurhälsan, där finns mycket hjälp att få. Ett medlemskap i den lokala fåravelsföreningen är också bra. Om du bor i Sörmland, så håller vet jag att den föreningen har många kurser, samt att det finns goda möjligheter att få kontakt med blivande mentorer.

Det är väldigt ovanligt att det inte finns någon mjölk alls hos en tacka. Då är juvret helt kaputt. Men är det så, så måste man "stjäla" råmjölk från någon annan nylammad tacka att ge första dygnet, eller försöka använda någon av de råmjölksersättningarna som finns att köpa.

Har lammen inte fått råmjölk, så dör de tyvärr efter någon/några veckor. Ofta får de vitt, surt luktande bajs, innan de dör. Det är som om tarmfloran aldrig utvecklas ordentligt.

Det finns gott om tekniker för att tvinga en tacka att ta till sig ett lamm som det avvisar.
Oftat handlar det om att under några dagar, upp till en vecka, binda fast tackan i lamningsboxen, så att hon når mat och vatten och kan lägga sig ner, men inte komma undan lammen. Men får också hjälpa det oälskade lammet att dia 4-5 gånger per dag. Efter 4-5 dagar så brukar tackan ha accepterat lammet.

Lycka till 


Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: HJÄLP! Mystiskt...
« Svar #6 skrivet: 05 apr-16 kl 15:49 »
Välkommen ska du vara, Cassiopeia, till gänget av fårälskare!  :D  Visst är de mysiga!  Är det alltså så att nuvarande ägaren håller på att lägga av, och du håller på att ta vid som fårägare?  Är ditt förhållande till nuvarande ägaren gott?  I så fall blir det ju mycket lättare.

  Landets djur skulle må bättre om alla gjorde som du: pluggar på, och försöker göra det så bra som möjligt för dem.  :) Och här på forumet gör ju de flesta så.

  Vad innehåller ditt åtgärdsprogram?

  Om en tacka helt eller nästan helt saknar mjölk åt sina lamm, så kan det ha flera orsaker.  Juvret behöver inte vara "kaputt".

  olivia.ks förslag på möjliga diagnoser förefaller mig rimliga.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: HJÄLP! Mystiskt...
« Svar #7 skrivet: 05 apr-16 kl 18:57 »
Ta kontakt med någon i närheten med gedigen erfarenhet av får. Det går inte att läsa sig till allt.

Och om du ska ta hand om fåren, gå med i Gård&Djurhälsan, där finns mycket hjälp att få. Ett medlemskap i den lokala fåravelsföreningen är också bra. Om du bor i Sörmland, så håller vet jag att den föreningen har många kurser, samt att det finns goda möjligheter att få kontakt med blivande mentorer.

Lycka till

Bra och handfasta råd av skogaliten . Jag skulle ta förnyad kontakt med veterinär eftersom sprutan mot e-coli inte hjälpte och skicka in ett lamm till SVA för analys. Lycka till  :)!

macker

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: HJÄLP! Mystiskt...
« Svar #8 skrivet: 05 apr-16 kl 20:05 »
Om lammen har fått en obalans på ph i vommen så kan du ge bikarbonat.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

555 gäster, 4 användare
xaelanar, malle h, kretslopp, addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser