Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur sammanfogar man växthusfolie  (läst 5128 gånger)

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
Hur sammanfogar man växthusfolie
« skrivet: 02 mar-16 kl 14:25 »
Hej

Mitt miniväxthus höll I två säsonger och är nu helt slut. Stommen är bra, men plasten är mycket spröd och spricker.

Visserligen hade jag växt ur det och har ett nytt och större växthus på väg upp, men tänkte ändå renovera det gamla och ha inuti för att förlänga säsongen med frostvakt i.

Såå....Om man köper växthusfolie av god kvalité. Hur sammanfogar man det på bästa sätt? Finns det någonting man kan sy utan att sömmen blir en svag punkt? Eller är det någon typ av vulktejp som gäller? Även tips på lämpligt folie baserad på egna erfarenheter uppskattas.

MVH
Magnus

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Hur sammanfogar man växthusfolie
« Svar #1 skrivet: 02 mar-16 kl 16:08 »
Lägger inte proffsen plasten om lott på växthus?

Om man skall sammanfoga plast så går det bra att svetsa. Rullsvets används till dukar.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Hur sammanfogar man växthusfolie
« Svar #2 skrivet: 02 mar-16 kl 18:53 »
Svets antar jag kräver specialverktyg. Det borde väl finnas något sätt att göra det utan dyra investeringar?

Mvh
Magnus

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Hur sammanfogar man växthusfolie
« Svar #3 skrivet: 02 mar-16 kl 19:22 »
Det finns filmer med personer som sammanfogar med värmepistol (heat gun)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Hur sammanfogar man växthusfolie
« Svar #4 skrivet: 02 mar-16 kl 21:01 »
De termoplaster som används brukar vara svåra att limma/tejpa, men svetsa går bra. Om man skall lyckas utan allt för stor skicklighet med värmepistol så bör man ha en som går att ställa tempen på. Inte över 270 grader, men prova på några spillbitar först.

The Mechanic

  • Gäst
SV: Hur sammanfogar man växthusfolie
« Svar #5 skrivet: 21 mar-17 kl 23:05 »
Du kan köpa växthusfolie hos Trädgårdsteknik Ab, mycket stark proffsprodukt, dom har en speciell tape som blir hållbar och långlivad. Folien håller i många år och har inbyggd reflektion. Väldigt prisvärd.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Hur sammanfogar man växthusfolie
« Svar #6 skrivet: 22 mar-17 kl 09:57 »
Tack för svaret. Men jag gav upp tanken. Nu 1 år senare så är det lilla växthuset slaktat och delar av det har blivit till konsoller och hyllor i det nya växthuset. Bäddarna skyddar jag lite extra tidig vår med elrör och växtduk. Funkar bra.

MVH
Magnus

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Hur sammanfogar man växthusfolie
« Svar #7 skrivet: 22 mar-17 kl 13:20 »
Även om det inte är aktuellt längre så kanske nån annan undrar.

Den bästa metoden jag hittat för att laga växthusfolie är att tejpa med tejp för byggfolie. Den är UV-beständig och håller många år. "Suger" fast bra mot folien.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Hur sammanfogar man växthusfolie
« Svar #8 skrivet: 22 mar-17 kl 20:07 »
Hej

Jag är säker på att jag kommer att behöva informationen i framtiden. Sen finns det ju andra som kan undra.

Mvh
Magnus

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur sammanfogar man växthusfolie
« Svar #9 skrivet: 22 mar-17 kl 21:36 »
Det finns filmer med personer som sammanfogar med värmepistol (heat gun)
De termoplaster som används brukar vara svåra att limma/tejpa, men svetsa går bra. Om man skall lyckas utan allt för stor skicklighet med värmepistol så bör man ha en som går att ställa tempen på. Inte över 270 grader, men prova på några spillbitar först.

Stämmer jättebra det där.
Det finns en del olika tekniker men alla handlar om att hetta upp plasten så den kan binda sig med andra skikt.
Då använder man sig av en rulle, platt eller räfflad.
När det gäller okända plaster så bör man experimentera en del innan man ger sig på objektet då man måste hitta rätt temperatur att jobba med.
För kallt så fäster det dåligt och för varmt så bränner man isönder.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

603 gäster, 1 användare
skogskälla

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser