Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp mig med min Kinesiska örtgård!  (läst 4081 gånger)

peshmud

  • Inlägg: 1
    • Skåne
Hjälp mig med min Kinesiska örtgård!
« skrivet: 12 jan-16 kl 14:33 »
Hej!

Jag hoppas att jag placerat tråden i rätt forumsdel, om inte får någon moderator vänligen förflytta den till rätt plats.

Till våren är planen att uppföra en odlingslott på temat traditionell kinesisk medicin. Jag är tyvärr inte speciellt bevandrad i ämnet, men tänker att jag lär mig under processens gång. Vilka läkande örter och rötter tror ni att det känns realistiskt att dra upp utomhus i Sverige? Vart köper jag frön? Finns det kanske något som borde sättas inomhus redan nu?

Jag är oerhört tacksam för svar, och erbjuder såklart en del av skörden till er som är baserade i södra Sverige som tack för hjälpen  ;)

Mvh
Peshmud


isatis

  • Inlägg: 88
    • Småland
SV: Hjälp mig med min Kinesiska örtgård!
« Svar #1 skrivet: 20 jan-16 kl 14:22 »
En bra start är gråbo, daglilja, vin, lök, tall, hirs och ålandsrot. Du kan ju odla den ettåriga sommarmalörten också. Vad jag har fölrstått av min svärdotter (född och uppvuxen i Kina) så kanske du måste odla en hel del i kruka. Ex. apelsin, persika och plommon. I vilken odlingszon bor du?

peshmud

  • Inlägg: 1
    • Skåne
SV: Hjälp mig med min Kinesiska örtgård!
« Svar #2 skrivet: 06 feb-16 kl 21:04 »
En bra start är gråbo, daglilja, vin, lök, tall, hirs och ålandsrot. Du kan ju odla den ettåriga sommarmalörten också. Vad jag har fölrstått av min svärdotter (född och uppvuxen i Kina) så kanske du måste odla en hel del i kruka. Ex. apelsin, persika och plommon. I vilken odlingszon bor du?


Hej! Tack för ditt svar Isatis. vilka fina förslag! Vart brukar du beställa dina fröer? Jag kanske borde tillägga att jag inte kommer ha möjligjhet att besöka odlingarna dagligen, så något som "sköter sig själv" är att föredra. Odlingslotten ligger i södra skåne, så jag tror det blir svårt att odla apelsin, persika och plommon.

mvh

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Hjälp mig med min Kinesiska örtgård!
« Svar #3 skrivet: 06 feb-16 kl 22:03 »


Hej! Tack för ditt svar Isatis. vilka fina förslag! Vart brukar du beställa dina fröer? Jag kanske borde tillägga att jag inte kommer ha möjligjhet att besöka odlingarna dagligen, så något som "sköter sig själv" är att föredra. Odlingslotten ligger i södra skåne, så jag tror det blir svårt att odla apelsin, persika och plommon.

mvh

Persika och plommon är inga problem att odla i södra Skåne.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Hjälp mig med min Kinesiska örtgård!
« Svar #4 skrivet: 07 feb-16 kl 09:20 »
Hej! ...
Till våren är planen att uppföra en odlingslott på temat traditionell kinesisk medicin. Jag är tyvärr inte speciellt bevandrad i ämnet, men tänker att jag lär mig under processens gång. Vilka läkande örter och rötter tror ni att det känns realistiskt att dra upp utomhus i Sverige? Vart köper jag frön? Finns det kanske något som borde sättas inomhus redan nu?

Jag är oerhört tacksam för svar, och erbjuder såklart en del av skörden till er som är baserade i södra Sverige som tack för hjälpen  ;)

Mvh
Peshmud

Det är kanske bra att fundera ut och fördjupa sig i innan odlingen drar igång, vad/vilka åkommor en ska ha sina örter till. Finns många "kinesiska" örter/växter som går bra att odla i Skåne. Fröer kan köpas i varuhus eller, om en är ute efter udda sorter, hos någon fröfirma på nätet.
Längst ner på länkad sida finns ett uppritat litet exempel på olika växter som kan vara bra för kroppen och av dem av är många odlingsbara här men det finns säkert bättre och djupare kunskap att hämta ute på nätet.
http://kinesiskvardcentral.se/food.php
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Hjälp mig med min Kinesiska örtgård!
« Svar #5 skrivet: 07 feb-16 kl 13:13 »
Tack för info om mejladrssen Christelle.
fick mej att söka för tinnitus
Gingo Berloba ska va bra. För mej att Runåbergs hade dessa fröer. Lyckades få upp en men så kom mulle mullvad och borta var den.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Hjälp mig med min Kinesiska örtgård!
« Svar #6 skrivet: 07 feb-16 kl 13:37 »
Tack för info om mejladrssen Christelle.
fick mej att söka för tinnitus
Gingo Berloba ska va bra. För mej att Runåbergs hade dessa fröer. Lyckades få upp en men så kom mulle mullvad och borta var den.
Tinnitus tar tid att läka - utsätt dig inte för buller eller höga ljud så hjälper du kroppen till självläkning.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Hjälp mig med min Kinesiska örtgård!
« Svar #7 skrivet: 07 feb-16 kl 13:47 »
Gurkmeja och ingefära är bra mot mycket och det kan du odla inomhus i kruka för att ta ut under "riktig" sommar. Man kan köpa knölarna i mataffären.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

588 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt, Tångräkan, LimJans, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser