Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Självföryngring efter slutavverkning?  (läst 4012 gånger)

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
Självföryngring efter slutavverkning?
« skrivet: 23 sep-15 kl 16:06 »
Ska slutavverka ca 1.5 hektar blandskog i vinter och jag är sugen på att låta detta område bli lövskog efteråt. Min tanke var att låta ytan självföryngras med björk och asp som finns i stor mängd runt omkring och dels köpa några av Södra Skogs "ädellövsäckar" och "viltsäckar" gör att eventuellt få lite "roligare" trädslag i beståndet.

Min fråga är väl egentligen då om man får låta återbeskogningen bestå av enbart självföryngrande lövträd? Eller måste man ansöka på något vis om detta hos Skogsstyrelsen?
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Självföryngring efter slutavverkning?
« Svar #1 skrivet: 23 sep-15 kl 20:09 »
Fråga skogsstyrelsen, man jag har svårt att tro att man kan komma undan aktiv återbeskogning. Annars kan alla de som inte vill investera i plantering hävda att de gör naturlig föryngring.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Självföryngring efter slutavverkning?
« Svar #2 skrivet: 23 sep-15 kl 20:35 »
Tror inte det är några problem, här hemma är all lövskog självföryngrad. Till vintern ska jag gallra fram ek i en blandskog som är självföryngrad, men här finns alla varianter. Ren asp, ek, bok och björkskog också naturligtvis blandskogen. Detta gäller alltså både för 100 års sedan och det senaste beståndet som jag tror är 5 år.
Det kan kanske var ide att behålla en del som fröträd eller skärm om det redan nu finns intressanta uppslag att ta tillvara på.

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Självföryngring efter slutavverkning?
« Svar #3 skrivet: 23 sep-15 kl 20:36 »
Jo jag försökte få tag på någon där idag men ingen svarade.. Återbeskogat blir det ju dock.. Känns kymigt att behöva plantera gran för att röja bort dem om 7-8 år
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Rubensgården

  • Gäst
SV: Självföryngring efter slutavverkning?
« Svar #4 skrivet: 23 sep-15 kl 20:37 »
Det jag fått reda på är att man får göra vad man vill med sin skog bara det finns en skogsvårdsplan. Kör du med naturlig föryngring behöver du ingen röjning och ingen gallring heller. Mycket att spara. Då ska skogen få bestämma vad som växer i din skog. Du får ett naturligare och stormtåligare bestånd. Sen om du skippar att ta bort allt slipper du att bränna 10000SEK per hektar på skit. Behåll grenar och rötter så får du bättre bonitet. Skit så långt som möjligt i det som kallas för svenskt modernt skogsbruk. Det var modernt för 40 år sedan och helt förkastligt.
/Jan

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Självföryngring efter slutavverkning?
« Svar #5 skrivet: 23 sep-15 kl 21:02 »
I värsta fall kan man lämna några frötallar, för det har väl varit tillräckligt för att man skall slippa plantera?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Självföryngring efter slutavverkning?
« Svar #6 skrivet: 23 sep-15 kl 23:48 »
Jag kommer inte ihåg reglerna, och de kan ha ändrats, men tror inte det spelar någon roll vad du väljer för återbeskogningsmetod bara det är acceptabel skog på väg inom 5 år från avverkningen.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Självföryngring efter slutavverkning?
« Svar #7 skrivet: 23 sep-15 kl 23:50 »
Räknas lövsly som "acceptabel skog"?

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Självföryngring efter slutavverkning?
« Svar #8 skrivet: 24 sep-15 kl 08:04 »
Räknas lövsly som "acceptabel skog"?
Om lövskog räknas som skog borde ju rimligtvis lövsly räknas som acceptabel föryngring.. Tycker jag iaf. Men andra sidan finns det ju obegripliga regelverk lite varstans i samhället så man vet ju inte..
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Självföryngring efter slutavverkning?
« Svar #9 skrivet: 24 sep-15 kl 09:54 »
Va roligt att du vill föryngra fram lövskog. Här där det finns lövskogsföryngring har dom hägnat in området med viltstängsel. Innanför staketet växer det betydligt mycket bättre än utanför. Vad jag förstår så har dom fått bidrag till staketet.
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Självföryngring efter slutavverkning?
« Svar #10 skrivet: 24 sep-15 kl 10:15 »
Om det är högt betestryck måste man skydda plantorna på något sätt. Här omkring har ett antal fina björkplanteringar klarat sig upp till fin ungskog tack vare växtrör (som det var bidrag till när det begav sig).

Ett par hektar aspsly som planerades bli skog utan någon åtgärd är fortfarande efter 20 år en meterhög matta av betade buskar. Men älgen gillar det ;D

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Självföryngring efter slutavverkning?
« Svar #11 skrivet: 24 sep-15 kl 11:50 »
Ska slutavverka ca 1.5 hektar blandskog i vinter och jag är sugen på att låta detta område bli lövskog efteråt. Min tanke var att låta ytan självföryngras med björk och asp som finns i stor mängd runt omkring och dels köpa några av Södra Skogs "ädellövsäckar" och "viltsäckar" gör att eventuellt få lite "roligare" trädslag i beståndet.

Min fråga är väl egentligen då om man får låta återbeskogningen bestå av enbart självföryngrande lövträd? Eller måste man ansöka på något vis om detta hos Skogsstyrelsen?

Hej!

ja- du behöver inte ansöka- om det bara finns tillräckligt många plantor / hektar- brukar ABSOLUT inte vara problem m björk/asp. ;)
MVH/ Bo

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Självföryngring efter slutavverkning?
« Svar #12 skrivet: 24 sep-15 kl 15:47 »
Nej det där med antal plantor tror jag inte kommer vara något problem alls inom en tvåårsperiod. Iaf inte för få plantor.

Ja då gör jag nog så att jag köper 500 ädellövplantor och "viltplantor" och planterar ut och så får resten självföryngra sig så får vi se vart åt det barkar om ett par år.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Självföryngring efter slutavverkning?
« Svar #13 skrivet: 24 sep-15 kl 17:01 »
Kanske köpa bokplantor och låta slyet vara "skärm", plantorna växer rakare när de får lite skugga från sidorna och dessutom gör skuggan gott på fuktigheten i jorden. Så småningom gallrar man bort det mesta av slyet och låter ligga för att återgå till jorden. Sedan kan man välja själv vilken andel av olika trädslag man vill behålla.

Rubensgården

  • Gäst
SV: Självföryngring efter slutavverkning?
« Svar #14 skrivet: 24 sep-15 kl 17:06 »
Nja. Rekommendationen är att försöka se vad naturen vill behålla. Efter att stormen Gudrun tog andra generationen granskog planterades gran på samma mark. Den kommer också blåsa ner sen. Det är ett exempel på att vi människor inte är så bra på att välja vad vi ska ha i vår skog.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Självföryngring efter slutavverkning?
« Svar #15 skrivet: 24 sep-15 kl 17:17 »
Men det måste finnas frö för att något skall kunna gro, oavsett hur väl lämpat det är

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Självföryngring efter slutavverkning?
« Svar #16 skrivet: 24 sep-15 kl 18:50 »
När det gäller myndigheterna så behöver man inte väcka dom i förväg. Du måste ju ändå anmäla avverkningen, så dom har koll på det, och sen gör dom troligen egna kontroller utifrån flygfoton och annat.
Tycker dom det ser knepigt ut efter 4 år så får man ett brev där dom frågar hur det går med återväxten och vad man plan(t)erar.   Här såg jag även deras bil en gång, så då var dom ute till fots och tittade.
Så diskussionen kan man ju ta i det läget, om det blir aktuellt.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.


Sonnarps naturbruk

  • Inlägg: 100
    • Skåne
SV: Självföryngring efter slutavverkning?
« Svar #18 skrivet: 26 nov-15 kl 16:50 »
 Jag håller med bo_i_dala. Det är inget problem att självföryngra som du tänkt dig. Och om det mot förmodan skulle misslyckas fullständigt ( vilket det inte kommer att göra). Så finns alltid möjligheten att röja, markbereda och plantera senare.

Viking 1000

  • Inlägg: 21
    • Värmland
SV: Självföryngring efter slutavverkning?
« Svar #19 skrivet: 28 nov-15 kl 07:48 »
Min mor började att bli lite snurrig och vi hade väl inte haft så där jättebra koll på skogen, vi kollade inte hennes post eller så. En dag så  hittade jag ett brev från Skogsvårdsstyrelsen, där stod det att hon minsann skulle få vite om hon inte gjorde något vid en liten slutavverkning som gjordes några år tidigare, det handlade om 0,6 hektar. Jag åkte dit och kollade och hela hygget i stort sett, var fullt av granplantor. Jag ringde till dom och sa som det var att det är vansinne att gå in och markbereda och plantera när det kommer plantor som är "födda" där. Jag behövde inte göra något och nu är det granar där som är ca 2m och jag skulle tro att man får gå dit och gallra i stället. Det har ju stått skog där i evig tid och marken är full med frön som bara väntar på att få gro. Och då blir det ju skog som hör hemma där.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

503 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser