Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Låna/Hyra ut en bock  (läst 3321 gånger)

mosesmia

  • Inlägg: 261
    • Lappland
Låna/Hyra ut en bock
« skrivet: 31 aug-15 kl 20:58 »
Hej
Om man ska låna ut en bock, hur gör ni? Skriver man något kontrakt? Hyra? Jag har aldrig gjort det och är mest bekymrad om något händer honom när han är borta. Han kan ju göra sig illa eller något annat. Då vill jag att de ska stå för veterinärskostnaderna. Tänk om han måste avlivas. Min syster brukar hyra en bagge varje sommar för 500kr. Men vad är brukligt? Någon som har erfarenheter?
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Låna/Hyra ut en bock
« Svar #1 skrivet: 31 aug-15 kl 21:41 »
Jag tror inte det är så vanligt, men jag lånade ut min bock en gång, till en som ville ha killingar.  Och fick tillbaka honom med löss, som jag inte upptäckte förrän de hade förökat sig ganska mycket.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Låna/Hyra ut en bock
« Svar #2 skrivet: 01 sep-15 kl 16:34 »
Att kanske få hem sitt djur med parasiter eller sjukdomar är inte roligt. Skriv ett enkelt utlåningskontrakt med dina önskemål.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Låna/Hyra ut en bock
« Svar #3 skrivet: 01 sep-15 kl 21:51 »
Bra förslag.  Hur ska mosesmia formulera sig, tycker ni?  Texten bör ju helst vara ganska kort också.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Låna/Hyra ut en bock
« Svar #4 skrivet: 01 sep-15 kl 23:29 »
Lånar man ut sin bock eller bagge får man nog räkna med att aldrig få igen den. De som hyr kanske råkar ta ihjäl den med kraftfoder, den rymmer, eller de säljer den, eller slaktar.
Ett hyreskontrakt gör nog varken till eller från och polisen bryr sig inte om sådana saker med så ringa värde.

Ska man hyra ut är det nog bäst att se det som en försäljning och ta samma pris som vid sälj, och får man tillbaka den bör man slakta djuret för att slippa få in parasiter etc i onödan.
En anledning till att det inte förkommer så ofta med uthyrning av djur är ju att djuret egentligen ska stå i karantän, vilket då blir ganska många veckor på bortaplan och sen på hemmaplan.

Ganska nyligen skrev en tjej på FB att hon lånat ut sina 2 getter till några i värmland och efter nån vecka hade de sålt getterna vidare och hade planer på att slakta fåren.


skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Låna/Hyra ut en bock
« Svar #5 skrivet: 02 sep-15 kl 07:20 »
Nej, polisen bryr sig inte om dieselstölder, villainbrott och våldtäkter heller, och i den mån de gör det blir det ändå sällan någon fällande dom...betyder det att det är fritt fram att sno diesel, göra inbrott i hus och våldta folk?

Samma risker finns med att låna ut djur, som det gör om en säljer eller köper. Själv har jag lånat ut bockar vid ett par tillfällen, och det har gått bra. Åt båda håll, kan tilläggas. En ska inte glömma att smittor och parasiter kan gå åt båda hållen, de kan likaväl följa med min bock och smitta bocklånarens getter, om det vill sig illa.

För den som inte har möjlighet att ha bockar och getter separerade över året, kan det vara en utmärkt möjlighet att hyra en bock för betäckningen.

Kanske ett avtal liknande det som används när någon är fodervärd åt en häst?


Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Låna/Hyra ut en bock
« Svar #6 skrivet: 02 sep-15 kl 12:15 »
Vilket bra förslag, skräptanten!  Sådana kontrakt måste ju finnas på Nätet, bara att planka, och anpassa belopp m m.

  Ditt inlägg fick mig att tänka på en gång för länge sedan, när jag kom till stallet, och hittade en främmande familj där.  De hade tagit ut min bock, och höll sin get i ett koppel ...  Snacka om tjuvbetäckning!  :o  Och om att olovligen ta sig in i en stallbyggnad.  :o :o  Men de kunde inte alls förstå varför jag blev så arg. ::) ::)  "Ska det vara något att bråka om?  Han vill ju!"  :P
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

mosesmia

  • Inlägg: 261
    • Lappland
SV: Låna/Hyra ut en bock
« Svar #7 skrivet: 05 sep-15 kl 11:58 »
Hej och tack för alla intressanta svar. Jag är inte ett dugg orolig att hon kommer sälja vidare honom eller slakta honom. Jag vet att dom kommer ta bra hand om honom, men det jag tänker på är om olyckan är framme. Allt kan ju hända med dessa små djur. Ett kontrakt kan man alltid skriva.
Jag är egentligen helt emot att låna/hyra ut getter överhuvudtaget, men han är så genetisk viktig att hennes get också måste betäckas med honom.
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

Mmmm

  • Inlägg: 727
    • Övriga världen
SV: Låna/Hyra ut en bock
« Svar #8 skrivet: 05 sep-15 kl 14:47 »
Förstår jag det rätt så gäller det "bara" en betäckning? Om geten visar tydlig brunst, så kunde det kanske räcka om de bara träffades över dagen. Alltså, getägaren noterar när geten brunstar och ni står beredda 3 veckor senare. Så fort det syns brunst hos geten, så åker någon av er till den andra. Släpper ihop bocken och geten, tar en fika eller hittar på nåt annat ett par timmar medan de gör vad de ska. Sen åker ni hem med er bock (eller de andra med sin get) och håller tummarna för att det tagit. :)

Då slipper man ju allt grubbel med att lämna bort sitt djur, tänkte jag.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Låna/Hyra ut en bock
« Svar #9 skrivet: 06 sep-15 kl 08:05 »
Det är smidigt om en lyckas pricka in högbrunsten och slippa allt krångel. En säker betäckningsdatum kommer ju på köpet, så att säga :).

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Låna/Hyra ut en bock
« Svar #10 skrivet: 06 sep-15 kl 21:37 »
Ja, någon fika hinner ni inte med om ni lyckas pricka rätt på högbrunsten!  Ett par minuter, så är de klara.  Men högbrunsten varar bara några timmar, så det kan vara lite svårt för oss människor att veta exakt.  Förbrunsten brukar vara i ungefär fyra dygn, och jag vet inte hur pass fertil en get är då.  Bäst är nog att titta på dem hela tiden i så fall, och notera om geten drar ihop sig.  Bökigt att behöva åka igen efter ytterligare tre veckor ...

  Hur långt är det att köra?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

mosesmia

  • Inlägg: 261
    • Lappland
SV: Låna/Hyra ut en bock
« Svar #11 skrivet: 07 sep-15 kl 16:38 »
Ja, det är egentligen en viktig betäckning av en get men sen har hon två till som också ska betäckas samtidigt så att passa in brunsten blir nog svårt. Vi har 25 mil tur och retur. Det är långa avstånd här uppe.  :)
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Låna/Hyra ut en bock
« Svar #12 skrivet: 08 sep-15 kl 17:53 »
Ja, då måste din bock till getterna eller getterna till din bock :). Skriv en överenskommelse/ett kontrakt med dina önskemål/krav som ni undertecknar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser