Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blod kommer ur ljuvret  (läst 4058 gånger)

Mymlorna

  • Inlägg: 4
Blod kommer ur ljuvret
« skrivet: 26 jul-15 kl 23:16 »
En av våra sällskapsgetter, 5 år gammal har fått så kallad jungfrumjölk. Alltså mjölk utan att få killing. Hon har haft stort ljuver några veckor, men först nu tänkte vi att vi ska börja mjölka henne. Första sidan gick superbra. Nästan en liter fin mjölk i den. Andra sidan var ev lite mindre, och blev förskräckt då jag skulle mjölka där. Kom nästan ren blod så jag slutade för hon gillade det inte och så hade hon ätit upp maten/mutan. Sedan då jag provade några timmar senare kom också blodigt och då även blodiga klimpar. Mjölkade några tag och sedan var det som att en klimp satt sig i öppningen så inget kom ut. Geten gillade heller inte att jag försökte mjölka där så slutade och tänkte att jag måste googla mer eller ringa veterinär. Obehagligt och tycker synd om henne. Vet att ljuvret borde tömmas, men hur då det är stop och behövs bedövningssalva, oundvikligt med antibiotika osv? Någon som varit med om liknande eller bara har goda råd?

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Blod kommer ur ljuvret
« Svar #1 skrivet: 26 jul-15 kl 23:33 »
Kan vara juverinflammation/mastit eller så har bara nåt blodkärl gått sönder i juvret. Jag skulle tagit med geten till en veterinär. Känner du ingen som är van med mastiter som kan komma och kolla på geten då? Någon getgård etc i närheten? Att ta ut veterinär till gården är dyrt men att ta med geten till distriktsveterinärerna kostar inte så mycket.
Är det mastit behövs penicillin.

http://sva.se/djurhalsa/get/endemiska-sjukdomar-hos-get?lid=24895

Mymlorna

  • Inlägg: 4
SV: Blod kommer ur ljuvret
« Svar #2 skrivet: 26 jul-15 kl 23:42 »
Kan vara juverinflammation/mastit eller så har bara nåt blodkärl gått sönder i juvret. Jag skulle tagit med geten till en veterinär. Känner du ingen som är van med mastiter som kan komma och kolla på geten då? Någon getgård etc i närheten? Att ta ut veterinär till gården är dyrt men att ta med geten till distriktsveterinärerna kostar inte så mycket.
Är det mastit behövs penicillin.

http://sva.se/djurhalsa/get/endemiska-sjukdomar-hos-get?lid=24895


Tack för svar! Känner tyvärr ingen getbonde men kanske jag ska ta henne till en distriktsveterinär då? Ska ringa och höra imorgon..

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Blod kommer ur ljuvret
« Svar #3 skrivet: 27 jul-15 kl 00:57 »
Jag skulle absolut ringa distriktsvetten. De har stor erfarenhet av juverproblem och mastit på kor så de kan det här.

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Blod kommer ur ljuvret
« Svar #4 skrivet: 27 jul-15 kl 01:17 »
En av våra fick oväntat juverinflammation och hon har aldrig killat. Nu var det endast ena sidan som blev det men första två dagarna så kom det typ mjölk men sedan blev det grynigt och juvret hårdnade. Våran veterinär var här första dagen och tog ett mjölkprov för att göra odling för att se om det var mastit/inflammation och vi fick även penicillin att ge tills svaret kom. Det visade sig vara det. I början när mjölken börja bli grynig så blev det blodblandad och vi fick massera och mjölka försiktigt så gott vi kunde. Kan tillägga att systern fick jungfrumjölk som vi lät bli att stimulera och hon har inte haft problem. Det kanske räcker om ni tar ett mjölk prov till veterinär för att få svar.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Blod kommer ur ljuvret
« Svar #5 skrivet: 27 jul-15 kl 06:50 »
Hej Mymlorna och välkommen hit!
Jag håller med övriga om att du bör ta kontakt med en veterinär!
Om du har möjlighet kan du försöka mjölka ur resten av blodet så snart som möjligt. Om det är klumpigt och svårt att få ur kan det vara bra att liksom massera ut blodet. Distrahera geten med några äppelbitar, några smaskiga slygrenar eller lite kraftfoder om du har.
Det här är inte vanligt, men det händer. Hade en get i vintras som helt plötsligt började mjölka blod, troligen hade hon skadat juvret. Efter ihärdigt mjölkande, en hel del otäcka halvkoagulerade klumpar som jag fick massera ut för att de skulle kunna ta sig genom spenkanalen, var hon till sist frisk. Behövde inte ge penicillin.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

macker

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Blod kommer ur ljuvret
« Svar #6 skrivet: 27 jul-15 kl 09:11 »
Hos oss händer det några gånger per år att en get får blod i juvret och det är väl antagligen en smäll från någon annan get som ställt till det. Vi mjölkar ur juvret helt, dom där propparna får du massera ut, det går även om geten inte gillar det. Om man tömmer juvret helt första dagen så brukar det gå bättre dom andra dagarna och juvret är helt okey inom en vecka.
Om det är mastit med s.k juverbrand , då är juvret hårt och kallt och då brukar geten vara allmänpåverkad och må riktigt dåligt.

Mymlorna

  • Inlägg: 4
SV: Blod kommer ur ljuvret
« Svar #7 skrivet: 27 jul-15 kl 23:30 »
Hej Mymlorna och välkommen hit!
Jag håller med övriga om att du bör ta kontakt med en veterinär!
Om du har möjlighet kan du försöka mjölka ur resten av blodet så snart som möjligt. Om det är klumpigt och svårt att få ur kan det vara bra att liksom massera ut blodet. Distrahera geten med några äppelbitar, några smaskiga slygrenar eller lite kraftfoder om du har.
Det här är inte vanligt, men det händer. Hade en get i vintras som helt plötsligt började mjölka blod, troligen hade hon skadat juvret. Efter ihärdigt mjölkande, en hel del otäcka halvkoagulerade klumpar som jag fick massera ut för att de skulle kunna ta sig genom spenkanalen, var hon till sist frisk. Behövde inte ge penicillin.

Tack! :) det här är ett superbra forum och vilken kunskap och erfarenhet folk här sitter på!!! Glad att jag äntligen blivit medlem. Känner att jag fått bättre hjälp av er än av samtalet med veterinären. Jag gjorde så att jag kämpade och mjölkade ut juvret (felstavade förut av någon anledning)  ;) helt och det var säkert 1liter röd mjölk med säkert flera hundra röda kougalerade klimpar i. Lärde mig en teknik så jag kunde massera ut dem och min get var så duktig fast hon förstås gjorde visst motstånd. Kan ändå inte ha gjort jätteont för hon skrek inte eller blev panikslagen, bara liksom irriterad och orolig. Usch nu ska jag duscha, känns som man har blodstänk lite överallt... Men så glad att jag och min get klarade det och förhoppningsvis går det lite lättare imorgon. Skönt om vi skulle slippa penicillin.

Mymlorna

  • Inlägg: 4
SV: Blod kommer ur ljuvret
« Svar #8 skrivet: 27 jul-15 kl 23:36 »
Hos oss händer det några gånger per år att en get får blod i juvret och det är väl antagligen en smäll från någon annan get som ställt till det. Vi mjölkar ur juvret helt, dom där propparna får du massera ut, det går även om geten inte gillar det. Om man tömmer juvret helt första dagen så brukar det gå bättre dom andra dagarna och juvret är helt okey inom en vecka.
Om det är mastit med s.k juverbrand , då är juvret hårt och kallt och då brukar geten vara allmänpåverkad och må riktigt dåligt.

Tusen tack för denna info och tipsen.  :) Jag tror absolut det här är vad som hänt och inte mastit. Hoppas nu på att min get blir frisk efter några dagars mjölkande. Läs ovan mer om hur jag gjorde...

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Blod kommer ur ljuvret
« Svar #9 skrivet: 15 sep-15 kl 13:28 »
... vilken kunskap och erfarenhet folk här sitter på!!!
Ja, visst gör de!  Jag lär mig något nytt nästan varje gång jag loggar in.

Glad att jag äntligen blivit medlem.
Det är jag också, välkommen!  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Nina W

  • Inlägg: 3995
    • Värmland
SV: Blod kommer ur ljuvret
« Svar #10 skrivet: 15 sep-15 kl 17:18 »
Jag har varit med om att kor mjölkat blod då dom blivit stångade i juvret. Mjölka ur ordentligt och smörj sedan in med kamfersalva eller liniment. Life hälsokost har en sort som heter Sasco aloe vera rub och som innehåller aloe vera och mentol. Om dom bara har små, dyra tuber så kan man be dom ta hem en 500 ml flaska och sist kostade den 370 kr. Jag ansvänder det till allt och alla. Inte öppna sår men allt annat.

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Blod kommer ur ljuvret
« Svar #11 skrivet: 28 sep-15 kl 21:08 »
V.lkommen Mymlorna!

Bra gjort!!!

Vill tipsa om att kamfersalava  som smörjs in försiktigt på spenarna och hela juvret, EFTER urmjölkning, ger en ökad imunologisk aktivitet i juvret!  Efteråt därför att masserandet kan ge upphov till en brännande smärta om där finns komfer ochså.  Det är en gammal men mycket bra och effektiv förstärkning av urmjölkning och ev. antibiotikaterapi.
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

736 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser