Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mycket skumt det där med HIV på får.  (läst 3588 gånger)

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
Mycket skumt det där med HIV på får.
« skrivet: 14 jun-15 kl 15:33 »
Först dör en kraftig frisk kanin.
Halvår senare dör några kycklingar.
Och nu verkar baggen lida av samma symptom, vilket han gjorde redan när jag köpte han.
Undernärd trodde jag, men nu anar jag ugglor i mossen.
Djuren är inte under uppsyn långa perioder, tio timmar ibland.
Mycket folk åker förbi här dagligen, vet inte vad jag ska tro, funderar på att sätta upp kamera.

Mv virus drabbar inte kyckling och kanin.
Harpest drabbar inte kyckling och får.
Marek drabbar inte får och kanin.
Symptomen är de samma.
Att jag skulle ha alla tre är högst osannolikt, med ett par får, ett par kyklingar och ett par kaniner på en hektar mark.

Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Mycket skumt det där med HIV på får.
« Svar #1 skrivet: 14 jun-15 kl 18:06 »

Och nu verkar baggen lida av samma symptom, vilket han gjorde redan när jag köpte han.
Undernärd trodde jag, men nu anar jag ugglor i mossen.


Vad för symptom? Har du kollat din parasitstatus? Ett får som är undernärd tyder på parasitangrepp.

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: Mycket skumt det där med HIV på får.
« Svar #2 skrivet: 14 jun-15 kl 20:02 »
Symptom.

Ledlöshet.
Svaghet.
Dålig balans, (valpig).
Svag nackmuskulatur.

Hoppades på mask, men kan inte hitta mask i bajset.
Har den möjligen fått för lite mjölk som lamm, för syskonet är av helt annan kaliber.
Hur kollar man parasitstatus, är det mask du syftar på då?
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

Haglund

  • Inlägg: 144
    • Värmland
Katt, för många Värmlandsfår och en skock höns av okänt fabrikat...

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Mycket skumt det där med HIV på får.
« Svar #4 skrivet: 14 jun-15 kl 20:15 »
Det allra mest basala sättet att kontrollera parasitförekomst är en variant av McMastermetoden:

http://cal.vet.upenn.edu/projects/parasit06/website/mcmaster.htm

Men det påvisar ju bara förekomsten av ägg (och täcker ju t ex inte in piskmask och hårmask), och säger inget om vad det är för parasit. Skall man ta reda på det så måste man använda immunologiska test. Kanske bättre att investera i det i stället för en kamera!

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Mycket skumt det där med HIV på får.
« Svar #5 skrivet: 14 jun-15 kl 20:23 »

Hoppades på mask, men kan inte hitta mask i bajset.

Hur kollar man parasitstatus, är det mask du syftar på då?

Betydligt större risk han håller på dö av stora magmasken, än att han har MV. 25% av all träckprov (bajsprov) innehåller ägg fr stora magmasken.
Träckprov ska man ta varje år för att hålla koll och eventuellt avmaska sina djur mot parasiter, som det finns olika sorter av.

Den mask du kan se med ögat i träcken är inte farlig! Den mask som är farlig är invärtes parasiter som bor innuti djuret, i lungorna, levern,  magen etc och vissa suger blod (som stora magmasken) och utan behandling dör djuret. Det man kan ta reda på via träckprovet (dvs bajsprovet) är antalet ägg och vilken sorts parasit som lagt äggen. Det är ju så parasiterna byter värddjur och sprids. De smittade djuren bajsar ut ägg, inkapslade i bajset, som sen kläcks och larverna klättrar på gräset som sen äts upp av andra får som blir smittade. Träckprovet visar antal ägg per gram bajs, så högt värde betyder mycket parasiter och de bor alltså innuti djuret och visar sig inte i bajset. (förutom bandmask etc som är ofarliga). Djur med parasiter som avmaskas måste byta till rent bete för att inte riskera att återinfekteras.

Gå in på vidilabs hemsida och läs om hur du tar träckprov, skriv ut följesedel och skicka in tillsammans med bajs som du samlar ihop i påsar.
« Senast ändrad: 14 jun-15 kl 20:30 av olivia.k »

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Mycket skumt det där med HIV på får.
« Svar #6 skrivet: 14 jun-15 kl 20:25 »
http://www.vidilab.se/kollamasken/far/


Har man inte många får är det billigare att skicka in bajset i egna påsar istället för att välja "kolla masken".
Skillnaden är att väljer man "kod 120" så blir det test på 3 djur, och tar man kolla masken blir det test på 6 djur. Det är samma test de gör.

Här kan man läsa hur man tar testerna.

http://www.vidilab.se/fakta/lantbrukets-djur/provtagningsinstruktioner-for-far-och-get/

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: Mycket skumt det där med HIV på får.
« Svar #7 skrivet: 14 jun-15 kl 21:05 »
Om det är mask, borde då inte båda rimligtvis vara smittade, de är ett år gammla och är syskon. Mer eller mindre oskiljaktiga.
Då jag lyfter upp den "sjuke"? i famnen blir den osynlig för syskonet som börjar springa runt och skrika och leta efter den andre tills jag ställer den påmarken och han åter blir synlig.
Visar att dessa varit tillsammans hela livet, så masken borde ha all tid i världen att krypa över till den andre.

Är det värt besväret att göra masktest ändå, och vilken typ av mask kan det i så fall vara som inte är särskillt smittsam?
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Mycket skumt det där med HIV på får.
« Svar #8 skrivet: 14 jun-15 kl 21:16 »
Om det är mask, borde då inte båda rimligtvis vara smittade, de är ett år gammla och är syskon. Mer eller mindre oskiljaktiga.
Då jag lyfter upp den "sjuke"? i famnen blir den osynlig för syskonet som börjar springa runt och skrika och leta efter den andre tills jag ställer den påmarken och han åter blir synlig.
Visar att dessa varit tillsammans hela livet, så masken borde ha all tid i världen att krypa över till den andre.

Är det värt besväret att göra masktest ändå, och vilken typ av mask kan det i så fall vara som inte är särskillt smittsam?

Hur lyckas du lyfta upp en bagge på ett år i famnen så att den inte syns? Väger den inte minst 60kg?

Ditt resonemang om att den inte kan ha invärtes parasiter för att syskonet inte verkar ha det kan du ju applicera på MV också. Har den ena MV lär den andra också ha det?
Även om båda är lika angripen av mask så kanske det bara det är den ena som visar symptom och blir dålig. Bara för att ett får ser friskt ut betyder det ju inte att den inte är angripen av parasiter. Den kan ju ha betat på ett annat ställe än sitt syskon och inte fått i sig masken i samma utsträckning. Finns ju besättningar som gör flera samlingsprover (dvs 2st som länkades ovan) där ena provet visar på stora magmasken, och det andra visar noll på stora magmasken. Alla djur i en besättning behöver alltså inte vara smittad.

Om det är värt att ta träckprov är ju upp till dig. Det kostar 400kr inkl moms. Man kan ju även ringa på veterinär när man har ett får som är sjuk. Det brukar jag göra.

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: Mycket skumt det där med HIV på får.
« Svar #9 skrivet: 15 jun-15 kl 09:40 »
Vet inte hur mycket baggarna väger, men den smala är betydligt lättare än den tyngre.
Så den känner inte igen formen på den andra baggen i upplyft läge, och tror den sprungit bort.
Att dom betat på olika ställen är uteslutet, dom går tätt ihop och betar nästan varandra ur munnen.
Kanske var det så att den ene sög i sig all råmjölk så den andre inte hann få något och har därmed sämre fysik, men ändå samma gener...?

Klövarna ser eländiga ut då dom stått på hö hela vintern.
Blir att ta fram filen och fila.
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Mycket skumt det där med HIV på får.
« Svar #10 skrivet: 15 jun-15 kl 10:05 »
Ger du dina får mineralfoder och saltsten?

Att den är svag och vinglig kan mycket väl tyda på att den har brist på selen och b-vitamin, koppar etc.

Här är en länk till hur mineralfoder ser ut hos granngården. Ge dem fri tillgång om du vill ha friska får.

http://www.granngarden.se/Lantmännen-Lantbruk/Fårmineral-Lantm%26auml%3Bnnen-Effekt-med-koppar%2C-10-kg/p/1196321_BASE


olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Mycket skumt det där med HIV på får.
« Svar #11 skrivet: 15 jun-15 kl 10:12 »

Kanske var det så att den ene sög i sig all råmjölk så den andre inte hann få något och har därmed sämre fysik, men ändå samma gener...?

Klövarna ser eländiga ut då dom stått på hö hela vintern.
Blir att ta fram filen och fila.

Klövarna brukar man verka med en klövsax, vilket nog är enklare än fil?. Råmjölk är viktigt för att överleva de första veckorna, men knappast något som påverkar när ett får är över 1 år gammal.

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: Mycket skumt det där med HIV på får.
« Svar #12 skrivet: 16 jun-15 kl 05:45 »
Tror inte på kosttilskott, hårdbröd får dom ibland, plus att dom har annan sten att slicka på med mineraler i om dom vill.
Har annars även en säck majs från granngården, som jag provat blötlägga för att sedan köra i mixer och ge till kycklungar.
Majset är lika stenhårt efter en vecka i blöt, och vill inte ge sådant till något djur.
Har någonstans läst att råmjölk stärker djurets immunförsvar för hela livet, vilket kan betyda att den ene är känsligare än den andre för sjukdommar, vilket kan förklara det mesta.
Tänkte att någon kan ha varit med om något liknande och kan bekräfta detta.
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Mycket skumt det där med HIV på får.
« Svar #13 skrivet: 16 jun-15 kl 07:45 »
Oavsett vad du tror eller inte så behöver dina djur mineraler. Inte hårt bröd.
Kaniner kan dö av coccidios, kycklingar också.
Alla djur kan bli sjuka och/eller dö om en inte utfodrar dem ordentligt. Du ska utgå ifrån vad djuren behöver. En fårkurs kanske vore lämpligt, så du får lära dig mer om utfodring, skötsel och parasiter?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Mycket skumt det där med HIV på får.
« Svar #14 skrivet: 16 jun-15 kl 09:44 »
Jag skulle först göra det jag själv kan göra för att förbättra för djuren:

Ta träckprov
Köpa mineraler
Verka klövarna med klövsax eller sekatör
Skaffa ett några böcker om skötseln av de djur jag har

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: Mycket skumt det där med HIV på får.
« Svar #15 skrivet: 16 jun-15 kl 20:35 »
Fåren jag har producerar ingenting, varken kött, mjölk, ull eller spärma.
Man kan nog säga att dom är i evigt viloläge, ingen påfrästning på kroppen.
Klarar dom sig från tovor får dom nog behålla ullen ett år.
Såg att man mäter pungomkrets på texel avelstandard.
Seriöst att djuraveln inte har förstått att baggen inte kan betäcka fler tackor för han har större pung.
Nu såg jag att hovarna har blivit mycket bättre än dom var innan, tydligen passar det här underlaget får.
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Mycket skumt det där med HIV på får.
« Svar #16 skrivet: 21 jul-15 kl 20:51 »
Att inte baggen syns när du lyfter upp honom är vanlig "får-psykologi". Det som inte står på 4 ben på marken, finns inte... Det är inte ett sjukdomssymtom.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Mycket skumt det där med HIV på får.
« Svar #17 skrivet: 21 jul-15 kl 21:05 »
Trevligt med folk som tycker om sina lamm, och pysslar med dem och tar upp dem i famn!   :D :D :-*  Om du vill att den du håller på med ska vara "synlig" för de andra, kan du prova att sitta på marken (eller på något lågt).

  Kamera är nog bra, om du verkligen misstänker folk för att göra fula saker.  Men jag tycker att du bör börja med det enkla:  Salt och mineral (de kan själva avgöra vad och hur mycket de behöver), träckprov (och ev avmaskning enligt rekommendation) samt att klippa dem minst en gång varje år.  Tjock ull på sommaren kan vara livsfarligt för får.  Om baggen hade parasiter när han kom, har de hunnit infektera betet, och alla, särskilt lammen, får i sig parasitlarver.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: Mycket skumt det där med HIV på får.
« Svar #18 skrivet: 26 jul-15 kl 20:18 »
Precis vad som hänt.
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

uengstrom

  • Inlägg: 4
    • Västergötland
SV: Mycket skumt det där med HIV på får.
« Svar #19 skrivet: 01 sep-15 kl 10:51 »
Har inte lusläst de tidigare svaren..
Har han käkgropsödem, "Påse under hakan" kan det vara Haemoncus (stora magmasken), men i såfall är han nog redan borta då detg brukar gå ganska fort...:( Det förkommer dock även käkgropsöden vid andra parasitangrepp.
Jag skulle rekommendera en rejäl avmaskning och Selen-Evitamin, då gärna injektion! Dessutom behöver ALLA får mineraler oavsett om dom går "på sparlåga" eller inte, samt saltsten. Ring din veterinär för att få ett verksamt selenpreparat (Selevitan, eller Vitaesel). Det krafs du hittar hos Granngården m.fl. är bara att kasta pengarna i sjön då dom är aldeles för "svaga". Du kan även hitta Selevitan i pulverform i liten förpackning på apoteket receptfritt om jag minns rätt, men med tanke på statusen på dels din bagge, men även det som hänt i övrigt skulle jag absolut ta kontakt med veterinär. Snarast!
//Ulv
---------------------------------------------------------------
Pälsfårsbesättning med M3 och F-status


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

422 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser