Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Teslas hembatteri  (läst 8402 gånger)

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Teslas hembatteri
« Svar #40 skrivet: 14 jul-15 kl 13:12 »
Jag och alla mina kollegor och alla mina konkurrerande kollegor på andra företag och de allra flesta tjänstebilar rullar 6000 mil om året. Taxibilar rullar mer. Du tror på fullaste allvar att alla dessa fordon kan drivas av solpaneler på taket? Bilens tak? Om vi återgår till hushållsel: Hur stor batteribank ska man ha för att driva ett hushåll en hel vinter? Hur mycket batterier behövs för att driva Sveriges energikrävande industri? Till flyget? Är det jag som ska läsa på nu? Det finns ingen gräns för hur naiva människor det finns på det här forumet.

Här är en länk till ett företag där jag installerat två maskiner:
http://www.teknodetaljer.se/haallbar-utveckling/

De har installerat solel. Ett av de enda i landet som velat investera realkapitalförlust i hållbar utveckling. VD frågade ägarna om de ville slösa bort en del av vinsten på solceller för en bättre miljö. De väldigt sällsynta ägarna röstade ja för detta. Eloge till dem. De har täckt hela taket men energin räcker ändå inte. Det här är en batterifri anläggning som återmatar till nätet. Det tror jag på. För min del tänker jag inte gå i realkapitalförlust på en sådan investering och jag har inte tillräckligt med pengar för att investera i en så stor anläggning att det skulle vara bättre än att satsa på fonder. Det här är också ett dilemma. Men jag är ju så klart inte så påläst.


Ja de är fortfarande du som behöver läsa på mer
 6000mil per år delat på 200(arbetsdagar) ger att de i snitt kör 30mil per dag, det är då inte orimligt om ni  köra en tesla.
6000 mil säger egentligen inget, de är de enskilda resorna som spelar roll, kör ni 1 gång i veckan en resa på 100-200mil då är det inte lika realistikt med en tesla.
Om vi istället säger att ni kör varje dag hela året så är det bara 16 mil på dag och då är det en baggis.
Är du medveten om att det går teslor och nissan leaf i just taxiverksamhet, i sverige, idag?
Kolla upp vad det finns för fakta i detta.
Att du ens tar upp att man skulle sätta solceller på bilens tak visar bara hur dåligt insatt i ämnet du är.

Du ska inte driva ett hus en hel vinter på el, det har aldrig varit tal om detta!
Och varför ska hela industin drivas på batteri?
Kan produktionen ställas om så att den går på dagen istället för på natten så behövs inget batteri.
självklart går inte allt att ställa om och för vissa  så är det kanske inte ett alternativ.
Jag hoppas att du själv kan tänka dig till att visa saker är det bättre att driva på annat sätt medans andra klarar sig utmärkt på enbart solkraft.


Du verkar tänka på detta sätt
Om du har ett snöre som är 1 meter långt så kan du fortfarande inte binda ihop två bilar som står 2 meter ifrån...
Så då är det ingen ide att tillverka snöre enligt dig.


De enda företag som har satsat på hållbarutveckling... ? snälla läs på innan du svarar igen!
tex så kan du själv göra matten på denna anläggning
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/solenergi/article3883083.ece
Om man säger att du får 1kr per kwh så drar den in nästan 1miljon om året så den har betalat sig själv på 15 år....
Vilken annan energikälla betalar sig själv över en tid i jämförelse?


Vad jag vet så är det inte tal om att ersätta hela världen med tesla hem batteri men det är ett väldigt bra alternativ mot att tex dra långa ledningar till ställen som ligger avsides ( dvs helt avskilt från nätet)
Och för dem som har solceller och är kopplade till nätet så har du både en solcellsomformare ( i teslas lösning) och du har en ups om det blir strömavbrott.
Perfekt för dem som regelbundet har strömavbrott eller där det ofta är åska då man kan bli fristående från nätet under åskan.

För dem som inte behöver ha garanterad ström 24h och dygnet 365 dagar om året så är det en skitbra lösning att använda nätet som batteri.



Rubensgården

  • Gäst
SV: Teslas hembatteri
« Svar #41 skrivet: 14 jul-15 kl 21:27 »
Elektricitet är en utmärkt energibärare men det jag vänder mig emot är ett ökat batteriserande av försörjningen. Jag hade gärna kört elbil om det hade gått. Kanske i framtiden är infrastrukturen så utbyggd att man har någon typ av kraftöverförningsslingor på de stora vägarna? Hade också gärna skiftat batteri vid någon station för detta. Ett utbytessystem där man betalar för hur mycket batteriet har levererat. I stationen kollas batteriets kondition innan det laddas eller går till andra åtgärder. Då hade man kunnat köra långt. Jag kör bil max 8-10 timmar per resa. Det blir många mil. Efter det blir det oftast flyg på grund av att restiden är dyr. Det jag vill få fram är att vi fortfarande har ett elenergiunderskott. Laddar man bilen med solceller hade energin egentligen behövts till att hjälpa till med att få bort kärnkraften. Dessutom har vi en lång vinter. Ska man stänga hela Sverige på vintern? Vattenkraften räcker inte på långa vägar. Vinden gör dt inte heller och sol har vi knappt någon.

Jag frågade vilket tak du menade skulle förses med solceller och påstod inget.

Jag har använt bilen som metafor. Det kan egentligen vara vad som helst. Framtiden behöver en kombinatilon av olika tekniker för att det ska fungera. Bra. Det är vi överens om. Vi har själva solel som matar batterier här hemma. Vi använder el när det finns till elmaskiner och allt möjligt. Det är jättebra. Det behövs dock en omställning av hela samhället, människors attityd, konsumtionsmönster och värdegrunder för att utopin ska besannas. Tesla home battery kan vara en del av den utvecklingen men risken finns att det har motsatt effekt. Det är människor det handlar om. Vi tänker sällan speciellt långt och det ska inte mycket till för att vi ska få gott samvete. Inte sällan har jag hört: "Vi behöver inte tänka på vår elförbrukning för vi köper grön el". Har man producerat den själv och är fristående från elnätet är det en sak. Annars är det ett väldigt egoistiskt resonemang.

Mindre än 10% avkastning på en investering är en dålig investering. Det var en VD som sa till mig att solel inte går att räkna hem. Att gå plus minus noll är rent riskkapital och en väldigt dålig investering ur en kapitalistisk synvinkel. Med ny teknik kanske vi når paritet snabbare och det vore ju bra.

Ok taxi kan gå som ren elbil. Har åkt Prius men aldrig batteridrivet. Där hade jag fel.

Min uträkning på elförbrukning för att tillverka en liter bensin var redan omvandlad till elenergi. Jag vet att det inte är ovanligt att man driver processen fossilt och då har vi ett ännu större elunderskott.

Nuffield

  • Inlägg: 90
    • Västerbotten
SV: Teslas hembatteri
« Svar #42 skrivet: 14 jul-15 kl 22:38 »
Det intressanta i det här fallet är ju den energimängd som bilen förbrukar, oavsett om den energin i något mellanled har distribuerats i elektrisk form eller inte.

Det håller jag inte alls med om! Då skulle det ju vara helt meningslöst att elda med ved eftersom man förmodligen har bättre verkningsgrad i en oljebrännare. Ännu effektivare torde direktverkande el vara.

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Teslas hembatteri
« Svar #43 skrivet: 14 jul-15 kl 22:45 »
Det håller jag inte alls med om! Då skulle det ju vara helt meningslöst att elda med ved eftersom man förmodligen har bättre verkningsgrad i en oljebrännare. Ännu effektivare torde direktverkande el vara.

Jag sade inte att det var det enda som var intressant, men däremot en av de i sammanhanget intressanta sakerna.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Teslas hembatteri
« Svar #44 skrivet: 15 jul-15 kl 10:42 »
1..... Kanske i framtiden är infrastrukturen så utbyggd att man har någon typ av kraftöverförningsslingor på de stora vägarna?......

2 Hade också gärna skiftat batteri vid någon station för detta. Ett utbytessystem där man betalar för hur mycket batteriet har levererat. I stationen kollas batteriets kondition innan det laddas eller går till andra åtgärder. Då hade man kunnat köra långt.




3 Det jag vill få fram är att vi fortfarande har ett elenergiunderskott. Laddar man bilen med solceller hade energin egentligen behövts till att hjälpa till med att få bort kärnkraften. Dessutom har vi en lång vinter. Ska man stänga hela Sverige på vintern? Vattenkraften räcker inte på långa vägar. Vinden gör dt inte heller och sol har vi knappt någon.

4 Jag frågade vilket tak du menade skulle förses med solceller och påstod inget.

5 Jag har använt bilen som metafor. Det kan egentligen vara vad som helst. Framtiden behöver en kombinatilon av olika tekniker för att det ska fungera. Bra. Det är vi överens om. Vi har själva solel som matar batterier här hemma. Vi använder el när det finns till elmaskiner och allt möjligt. Det är jättebra. Det behövs dock en omställning av hela samhället, människors attityd, konsumtionsmönster och värdegrunder för att utopin ska besannas. Tesla home battery kan vara en del av den utvecklingen men risken finns att det har motsatt effekt. Det är människor det handlar om. Vi tänker sällan speciellt långt och det ska inte mycket till för att vi ska få gott samvete. Inte sällan har jag hört: "Vi behöver inte tänka på vår elförbrukning för vi köper grön el". Har man producerat den själv och är fristående från elnätet är det en sak. Annars är det ett väldigt egoistiskt resonemang.

6 Mindre än 10% avkastning på en investering är en dålig investering. Det var en VD som sa till mig att solel inte går att räkna hem. Att gå plus minus noll är rent riskkapital och en väldigt dålig investering ur en kapitalistisk synvinkel. Med ny teknik kanske vi når paritet snabbare och det vore ju bra.

Ok taxi kan gå som ren elbil. Har åkt Prius men aldrig batteridrivet. Där hade jag fel.

7 Min uträkning på elförbrukning för att tillverka en liter bensin var redan omvandlad till elenergi. Jag vet att det inte är ovanligt att man driver processen fossilt och då har vi ett ännu större elunderskott.


1 Jag får fram att du bor vid gränna och isåfall har du 2 mil till snabbladdning till tesla norrut
och ner mot värnamo har du en snabbladdningsstation...
Om ni nu kör 30mil per dag eller mer så har ni garanterat passerat någon av dem ( så de gånger ni inte hunnit ladda klart hemma så stannar ni 30 min där)
( här kan du se var teslas laddare finns)
http://www.teslamotors.com/sv_SE/findus#/bounds/69.0599709,24.166023799999948,55.3367024,10.963940800000046?search=supercharger&name=sweden
Sa jag att det är gratis att ladda på dessa stationer med en model S?
Bara i diesel skulle ni spara närmare 50K om året..... och istället för att göra av med 30 mega watt timmar energi så hade ni bara behövt göra av med 15mega watt timmar

2 Personligen så tror jag mest att folk önskar detta men i praktiken är det kass för den stora skaran.
( kör du en tesla i 100km/h så kommer du 30mil på 3h ( då brukar det inte vara fel att stanna för att äta eller kissa, fast om ni nu bara kör 30 mil om arbetsdagen så är ni hemma innan batteriet är urladdat....)

3 nu är vi inne på en annan diskussion...
Men bränn oljan i kraftverk som både tar vara på värme och på el så har du närmare 100% verkningsgrad Då är problemet löst.( istället för att köra den i en förbränningsmotor som har 30% verkningsgrad)
Personligen så har jag hellre svensk kärnkraft är många andra fossila saker.

4 taket på huset

5 Håller helt med dig där, olika tekniker och en ändring av inställningen är toppen

6 som du själv sa... en ändring av attityd( barnarbete är billigt men trots det så verkar ingen vilja stödja det...)

7 För att reda ut lite om fossilt bränsle så har jag fått fram genom åren att bensin och diesel  innehåller ca 10kwh i en liten vätska.
för att framställa en liten så krävs det ca 1-2kwh el
Redan här blir det absurt det går alltså åt lika mycket el energi som en elbil gör av med på 1 mil för att framställa bränslet till fossilbilen.
Om man då hade skippat att raffinaderiserat oljan så hade elbilen kunna använda energin bättre och kraftverket hade kunna ta ut både värme och el ur oljan.

Dessutom så ska det flytande bränslet transporteras.... vilket sker med lastbilar och de också behöver bränsle.

elledningen har förluster den med men på något sätt så har jag hellre elledningar än lastbilar med bränsle.

Köper man bensin eller diesel så stödjer man dessutom mindre trevliga herrar i andra länder än sverige...
(Elda olja tycker jag är dumt men det är bara för att räkna på energin, hellre då en utbyggnad av kärnkraft om inte sol vind och vatten räcker)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 1 användare
mommo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser