Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Baka i lergryta  (läst 10631 gånger)

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
Baka i lergryta
« skrivet: 15 jan-15 kl 14:10 »
Testat att baka i lergryta och blev så nöjd med resultatet! Vad har ni för recept när ni baka i lergryta? Och har ni testat lerkrukor?

25gr jäst (eller halft paket torrjäst)
4 dl kallt vatten
2 msk olja
2 tsk salt
1 msk honung
9-10 dl vetemjöl (helst special)
förslag på krydda: smaksatt havssalt att ha på ytan vid gräddning.
Eller vilka kryddor du vill.

Smula jästen i bunken och lös upp med alla ingridienser utom mjölet. Arbeta det samman väl till en deg, ca 10 min.
Låt jäsa 2-3 timmar.

Lägg lergrytan i i blöt ca 15 min. Ta upp och oja in båda delarnas insida med någon matsked olja.
Ta upp degen och knåda den varsamt till en avlång form.
Valfritt: pensla ytan med olja och strö havssalt över.
Lägg i lergrytan, locket på och in i kall ugn. Ställ ugnen på 250 grader.
solning:
Efter 45min tag av locket och sänk till 200 gradera. Låt stå till i 15-20 min eller tills har fått fin färg.
« Senast ändrad: 15 jan-15 kl 15:49 av Gille »
Kaninuppfödare och pelargontant.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Baka i lergryta
« Svar #1 skrivet: 15 jan-15 kl 14:25 »
Surdegsbröd blir jättebra i lergryta. Riktigt surdegsbröd alltså - ingen jäst. Antingen bara rågmjöl eller också med inblandning av annat fullkornsmjöl.

Gör först surdegen. Tar ca 1-7 dagar. Ska vara ungefär som vid annat surdegsbak.
Blötlägg formen, typ 20 min.
Lite olja i bottendelen för säkerhets skull.
I med degen. Lagom om den når upp till 1-2 cm under underdelens överkant.
Sätter in i kall ugn.
Jag brukar grädda på 150-175 grader i 2-3 timmar.

Bästa brödet, men tar lång tid att göra. Tyvärr har jag inte tid för närvarande att göra detta bröd.

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Baka i lergryta
« Svar #2 skrivet: 15 jan-15 kl 15:51 »
Jag har ingen aktiv surdeg just nu. Använde torrjäst till mitt recept och det gick bra.
Så du jäser den i grytan också?
Kaninuppfödare och pelargontant.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Baka i lergryta
« Svar #3 skrivet: 15 jan-15 kl 16:26 »
För att starta och bygga på surdegen använder jag en lämplig bunke. När jag har tillräckligt mycket surdeg som också förmår jäsa upp i bunken, så sättar jag till mer mjöl, bakar ut det på bakbord och sen ner i lergrytan. I grytan ska det därefter också jäsa, vilket tar en-några timmar. I detta skede är det bra om man kan hålla formen med deg lite fuktad och ljummen. Det är lagom om det har jäst upp till ca hälften när man sätter in lerformen i ugnen och startar ugnen.

Mitt bröd blir säkert inte alls lika bra med någon form av jäst. Jag har gjort med jäst någon gång och det blev inte alls samma. Men visst kan man baka med jäst i lergryta om man vill det.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Baka i lergryta
« Svar #4 skrivet: 15 jan-15 kl 16:57 »
Forts: Ditt bröd är helt annorlunda jämfört med mitt även genom att det är så hög temperatur. När det är så varmt som 250 grader får man troligen en annan effekt av lerformen, mer gräddande - mindre fukthållande, som jag tror kan fungera ihop med en vetemjölsdeg men knappast med en rågmjöljsdeg. Det är något som jag bara kan föreställa mig men inte har testat.

Hölö

  • Inlägg: 4
    • Södermanland
SV: Baka i lergryta
« Svar #5 skrivet: 03 feb-15 kl 19:04 »
Jag kör också med surdeg, men med lite olika blandningar.

Igår gjorde jag så här:

- Ca 2 dl surdeg
- Saltås fullkornsdinkelmjöl ca 7dl
- Saltås vanliga dinkelmjöl ca 3 dl
- Vetegroddar 1 dl
- Salt
- Brödkryddor
- Honung
- Yoghurt
- Russin
- Vatten

Blandade allt i en bunke till bra konsistens (utom russinen) och lät det jäsa i 24h på fönsterbrädan ovanför ett varmt element. Blev dubbel storlek. Sen knådade jag på bakbord med lite mer dinkelmjöl och hade i russinen. La den sen i vattnad lergryta med olja och ställde in i kall ugn, sen 200 grader i 1h. Sista 5 så tog jag bort locket. Kanske inte nödvändigt men blev inte sämre iaf.

Sen lät jag den stå och svalna med locket på, så att vattnet stannar kvar i brödet och gör det saftigt. Igår var det smuligt, men idag helt perfekt, saftigt och gott.

I julas gjorde jag på liknande sett, men en vörtkryddad.

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Baka i lergryta
« Svar #6 skrivet: 04 feb-15 kl 10:07 »
 Fick en bok av mamma så just nu testar jag ett recept med havregryn. Återkommer, om det blev bra :)
Kaninuppfödare och pelargontant.

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Baka i lergryta
« Svar #7 skrivet: 05 feb-15 kl 12:18 »
Havrebröd

2 dl havregryn med fibel
1/2 dl mörk sirap
50 g margarin
1 tsk salt
4 dl kokande vatten
25 g (1/2 paket) jäst + 1/2 dl ljummet vatten
ca 1,2 liter vetemjöl
pensling: vatten, havregryn

Blanda havregryn, sirap, matfett och salt i en degbunke. Häll på vattnet och låt allt svalna tills det är fingervarmt eller 37 grader. Rör ut jästen i vattnet. Blanda ner detta i havregrynblandningen.
Tillsätt därefter strörsta delen av mjölet. Täck degbunken med plastfolie och låt jäsaa ca 2 timmar i rumstemperatur.
Lägg lergrytan i kallt vatten.
Arbeta i resten av mjölet i degen. Olja in grytan och locket. Lägg i degen. Nagga den med en gaffel.
Pensal brödet och strö över havregryn. Lägg på locket. Ställ grytan på galler i nedre delen av ugnen. Sätt ugnen på 200 grader. Grädda brödet ca 70 minuter.
Stjälp upp brödet och låt svalna inlindad i bakhanduk.
Kaninuppfödare och pelargontant.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

721 gäster, 2 användare
ÖsterFröken, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser