Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp med döende växter och grönsaker  (läst 3914 gånger)

David von anka

  • Inlägg: 3
    • Södermanland
Hjälp med döende växter och grönsaker
« skrivet: 19 dec-14 kl 12:48 »
Hej!

Jag har precis börjat odla lite inomhus, och läste att rädisor kan odlas inne året om. Så jag satte några,  plantorna växte till ca: 2,5 decimeter sen la dom sig ner och dog. Vad kan tänkas vara fel?  Jag har en ledlampa som dom verkar gilla, vattnar varannan med växtnäring. Kan det vara att jag har för lite jord? 

Tack så mycket på  förhand för svar

Z317

  • Inlägg: 6
  • Seedling.se - inomhusodling med design
    • Uppland
    • Seedling.se
SV: Hjälp med döende växter och grönsaker
« Svar #1 skrivet: 23 dec-14 kl 12:06 »
Hej!

Svårt att säga exakt vad som kan vara fel. Några tankar som kommer upp är att du vattnat för mycket eller använt för mycket näring.

När man odlar i jord är just övervattning ett problem som växter ofta "går under jorden" av. Testa att vattna mer sparsamt, växter behöver inte just vattnet utan näringen som vattnet för med sig. Ett knep är att vänta med att vattna tills jordytan är helt torr och någon dag extra, sedan vattna med lite näring.

Jag vattnar ganska rikligt mina inomhusväxter, körsbärstomat, lime, citrus, svart vinbär och paprika, ca en gång i veckan och de mår fint och växter bra! :)

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Hjälp med döende växter och grönsaker
« Svar #2 skrivet: 23 dec-14 kl 17:19 »
Gissar på att du har för lite ljus för temperaturen alternativt för varmt för ljusmängden.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Hjälp med döende växter och grönsaker
« Svar #3 skrivet: 24 dec-14 kl 08:48 »
Som sagts ovan. För lite ljus, för varmt och för mycket vatten.

Näring var annan dag är också väldigt mycket.

Z317

  • Inlägg: 6
  • Seedling.se - inomhusodling med design
    • Uppland
    • Seedling.se
SV: Hjälp med döende växter och grönsaker
« Svar #4 skrivet: 17 jan-15 kl 02:09 »
Som sagts ovan. För lite ljus, för varmt och för mycket vatten.

Näring var annan dag är också väldigt mycket.
Svarar här igen, lite sent men men... :)

Det är möjligt, men jag skulle faktiskt inte gissa på för lite ljus, speciellt inte om alla plantor kollektivt lägger sig ner och dör. För lite ljus brukar resultera i rangliga och "beniga" växter som desperat försöker sträcka sig mot ljuset. Att de tappar blad är ett stort tecken, men svårt att se på rädisor.  :-\
Värme är också ett reellt problem men borde inte vara några direkta bekymmer om du har normal rumstemperatur, och speciellt inte om du har en bra och sval växtlampa. Tänk på att LED lampor bör hänga nära plantorna!

Men som sagt kan vatten vara ett stort problem, speciellt med näring varannan dag! Övervattning brukar kunna visa sig som att växten blir "sladdrig" med hängande och tråkiga blad. Detta misstas ofta för att växten behöver MER vatten och så fortsätter det tills man dränkt plantan.
Vad gäller näring kan man ibland se på växter som fått för mycket näring, s.k näringsbränna, där bladen får en slags "bränd"/torr ytterkant. Detta är extra vanligt vid jordlös odling sk hydrokultur. Näring är viktigt, men tänk på att jorden i sig brukar innehålla näring och om man lägger till mycket extra är det lätt att "förgifta" plantan.

Jag skulle vilja rekommendera en produkt till dig från min webbutik som kan hjälpa dig med ditt problem, men jag vill inte göra reklam här. Om du är nyfiken så skicka ett PM så berättar jag mer!  ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

556 gäster, 5 användare
xaelanar, per.martinsson, ärt, Tur-Johan, reimersro

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser