Dela detta:
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gårdskollektiv i södra Lappland  (läst 29346 gånger)

Lise

• Agronom och keramiker
    • Värmland
SV: Gårdskollektiv i södra Lappland
« Svar #320 skrivet: 28 maj-17 kl 22:21 »
Hej!  Kul att höra från dig och att både gården och livet utvecklas!
Var glad att du kommit på detdär med att inte bara arbete redan nu, i relativt ung ålder, det finns många som först kommer på det när det är för sent!

Kulkuri

• Lappland
    • Sagan om Västikulla
« Svar #321 skrivet: 28 maj-17 kl 23:00 »
Förutom ströjobb så är det mest likvida gården producerar ägg, vi har fler hönor nu och får melkan 6-8 ägg per dag. Men kostnaderna har ökat drastiskt sedan starten och besparingarna tickar nedåt. Jag ägnar mycket tid till att fundera ut hur inkomsterna kan öka för efter denna vinters stockholms arbete är jag säker på att jag aldrig återvänder som slav till storstadsfolket.

Det är svårt att låta bli att arbeta ihjäl sig här på gården för det är så kul. Men jag funderat mycket på smartare lösningar speciellt när det gäller odlingarna jag odlar på en yta av cirka tusen kvadratmeter och det tar tid att gräva, täcka och rensa, jag har en del permanenta bäddar men funderar på att övergå till det fullt ut och även ofla mer perenner och kraftigare växter som jordärtskocks, bönor och palsternackor. Förra året lämnade jag palsternackorna i jorden och de klarade sig det var som att skörda färska nu på våren, så växter som palsternacka och jordärtskocka sparar mycket arbete genom att man inte behöver förvara i stuka. Fröodlingen är igång, i år ska det fröodlas palsternacka, kålrot, rödbeta och rova. Förra året provade jag fröodla palsternacka och morot och palsternacksfröna gror bra men inte morotsfröna de behöver längre tid än lappsommaren erbjuder misstänker jag.
En gemenskap bildas så fort folk befrias från sina individuella tvångströjor och beslutar sig för att förlita sig på varandra och mäta sin styrka mot verkligheten.

Kulkuri

• Lappland
    • Sagan om Västikulla
« Svar #322 skrivet: 05 jun-17 kl 22:54 »
För tillfället tar vi inte emot nya bosättare men volontärer är välkommna.
En gemenskap bildas så fort folk befrias från sina individuella tvångströjor och beslutar sig för att förlita sig på varandra och mäta sin styrka mot verkligheten.

Ingobert

• www.naturhantverk.se
    • Jämtland
    • naturhantverk
« Svar #323 skrivet: 06 jun-17 kl 14:49 »
Hej Tomas!

det är fantastiskt roligt att läsa att det rullar på där på kullen. jag är glad att du håller igång. det måste vara jätte härligt att ha en bastu. jag är också glad att du jobbar på dig själv och vill utveckla dig. om man önskar sig en gemenskap hänger det nämligen mycket på en själv. att vara ödmjuk och ser sina och andras behov och respektera de kan underlätta tillvaron.

jag fick en tanke som jag vill ge dig som tips. har du hört talas om "transition movement"? det går kanske hitta folk där som passar in i den miljön som du önskar dig på din gård.

jag önskar dig allt gott.

hälsningar

ingo

Kulkuri

• Lappland
    • Sagan om Västikulla
« Svar #324 skrivet: 16 jun-17 kl 11:26 »
Jag klarar inte att driva en gård ensam det är övermäktigt att både ta hand om djur, odla bygga, laga mat, hålla ordning och reparera och löne arbeta ensam. Saker blir halvdant med följd av att saker går sönder eller inte hinns göras ordentligt med mer arbete som följd. Det känns hopplöst jag älskar gården och kan inte bara stå o se den växa igen jag känner ett måste att odla och hövda ängar och ta hand om byggnader. Jag känner mig som en slav och vet inte hur jag ska ta mug ut ir detta helvete som.bara kommer leda till mental och ekonomisk kollaps. Jag längtar efter de fragment av gemenskaper som en gång fanns. Jag tror att förfallet är på väg i individualismens kölvatten.

Kulkuri

• Lappland
    • Sagan om Västikulla
« Svar #325 skrivet: 16 jun-17 kl 11:29 »
Enda sättet att undvika förfallet är att återgå till det enkla men för en sådan förändring kräver ett mod och mental styrka som de flesta inte äger.

Ailish

• Västergötland
« Svar #326 skrivet: 17 jun-17 kl 21:46 »
Låter ju väldigt konstigt det du säger, eftersom du inte vill ha några bosättare hos dig utan vill fortsätta att bo och jobba själv. Så vad klagar du över när du själv har valt det alternativet?
Om det fungerar - laga det inte
När du vet vad som fungerar - gör mer av det
När det inte fungerar - gör något annorlunda

Kulkuri

• Lappland
    • Sagan om Västikulla
« Svar #327 skrivet: 18 jun-17 kl 18:51 »
Det är sant jag känner att mina krafter har sinat, jag är inte den jag en gång var, efter alla misslyckanden känns det svårt att släppa taget om det som ändå finns kvar.

Sedan är det också otroligt påfrestande att se hur historien hela tiden upprepar sig, det är så många som kommit hit och velat satsa fullt ut och jag har erbjudit möjligheter som jag bara skulle kunnat drömma om när jag var en sökare.

Men utan äkta gemenskaper så kommer förfallet och det är väl en realitet över allt i dessa tider men här i norrlands inland känns det högst påtagligt.

Men ja det är dumt att klaga när man bor och verkar i ett paradis så jag ber om ursäkt för det.

Odlingarns är för stora i år och jag blir tvungen att försumma de en del för att kunna sätta igång med ett gethus. Bin är på ingång och snart exploderar arbetstrycket med höskörd och bärplockning, det ser ut att bli ett bra bärår så det ska plockas tills fingrarna blöder. Fisket har i stort upphört det finns ingen tid till att ge sig ut på sjön.

Kulkuri

• Lappland
    • Sagan om Västikulla
« Svar #328 skrivet: 18 jun-17 kl 19:01 »
Kullen kommer nog åter öppna dörren för bosättare men för tillfället blir det för mycket. Det behövs tid för att fundera över gårdens vidare utveckling.

Kulkuri

• Lappland
    • Sagan om Västikulla
« Svar #329 skrivet: Igår kl. 10:45 »
Det finns inte mycket romantik med nybyggarlivet det är alldeles för slitsamt för moderna människor, när orken tar slut köper man mer och mer maskiner för att underlätta och ju fler maskiner man skaffar ju längre bort från självförsörjning hamnar man. Jag är trött på detta liv saknar skogen. Ängar, odlingar och stora byggorojekt vill jag lämna åt deras öde och åter nöja mig med enkla kojor, och vilda rötter. Livet kan vara enkelt men det är alldeles för lätt att bli lurad till att komplicera livet.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #330 skrivet: Igår kl. 12:31 »
Och desto mer maskiner lantbrukaren köper, desto mer skörd måste tas för att finansiera det. Så därför måste ännu mera mark köpas, och ännu större maskiner för att hantera det, och då behövs ännu mera finansiering... Nej, du har rätt i att man bör hålla saker simpla. Det enkla livet är det bästa.

Carpinus betulus

• Blekinge
« Svar #331 skrivet: Idag kl. 00:54 »
Litet och enkelt ska det vara. Inga kommunistiska storhetsvansinnesplaner.

https://www.youtube.com/watch?v=rFe6DRFhsZg
"Människan är en del av naturen, men hon har förlorat samhörighetskänslan med andra arter och den omgivande naturen"
http://www.vesl.fi/gflb_svenska.html#malsattning

Dela detta:

* Inloggade just nu

93 gäster, 2 användare
Adels, köttkyckling

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser