Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  gengasdrivet elverk,  (läst 27164 gånger)

häggmispel

  • Gäst
gengasdrivet elverk,
« skrivet: 03 nov-12 kl 23:06 »
funderar på o ta ett gammalt bensindrivet elverk o modifiera det till gengasdrift, jag är inte insatt i gengasaggregatens upbyggnad men det är väl ingen rymd teknik precis   ;D,

fasen va skönt de vore och klippa av den där svarta kabeln en da o slippa alla fasta avgifter och bränslekostnader detta vore väl en bra lösning i skogen där inga ledningar finns och njuta av ett oberoende från statoil mm men samtidigt kunna ladda datorn o lite andra
elberoende produkter, hela skogen e ju full av lagom fuktiga pinnar till ändamålet 8)

e ja ute o cyklar eller skulle det vara värt att exprimentera med i vinter ???
http://sv.wikipedia.org/wiki/Gengas
« Senast ändrad: 03 nov-12 kl 23:17 av häggmispel »

Existens!

  • Gäst
SV: gengasdrivet elverk,
« Svar #1 skrivet: 04 nov-12 kl 00:06 »
Experimentera du..men det är inte så enkelt som det låter.. Och jag tror ju du tjänar mer på att elda upp veden som den är..

Eko-Trädgård

  • Inlägg: 1457
  • Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: gengasdrivet elverk,
« Svar #3 skrivet: 04 nov-12 kl 10:57 »
Jag har ingen egen erfarenhet att hänvisa till angående gengasdrift, jag tror att man ska vara både händig och road av att mecka för att det sak vara värt det. Detta antagande bygger jag alltså bara på det jag läst och sett på TV. Exempelvis den unga kilen som var med i "landet runt" med sin gengasbil  såg ut att trivas bäst när han var lite sotig.

Det finns helt klart potential i gengas, särskilt om man kan utnyttja värmen på ett bra sätt. Den mesta energin avgår ju som värme. Idealet vore väl att ha något som värmer kåken samtidigt. Då vore det ett ultimat komplement till solenergianläggning, för den som gillar att mecka, och samla samt hantera veden. Det kanske är realistiskt att "bara" behöva i storleksordningen 5 liter bra ved per kWh el.

Eftersom små motorcyklar byggts om till gengasdrift av hemmapulare ser jag inte varför det skulle vara fullständigt orimiligt att bygga om ett litet bensinelverk och koppla avgasröret till befintlig skorsten, med viss värmeväxling på avgaserna, till exempel om man redan har en vedpanna.   

Man ska vara väldigt väl medveten om att gengasen är en tyst dräpare,  så ett gengasaggregat är ingen man respektlöst leker med, ska man ha det inne så lär man inte bara ha en mätare, man måste ha koll på aggregatet, och hur luften rör sig i huset. Normalt sett suger ju en panna ut en massa luft, men man skulle få vara väldigt noga med att elda skorstenen varm först, och verkligen inte plocka ut mer värme ur avgaserna än att man får ett pålitligt självdrag som är större än avgasmängden. Inte dra igång gengasaggregatet och gå och lägga sig och vila, inte ens i ett annat rum i huset.     




Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: gengasdrivet elverk,
« Svar #4 skrivet: 05 nov-12 kl 15:40 »
Se gärna www.gengas.nu .
Några goda råd:
Elverket bör inte placeras i boningshus utan hellre i ett eget, mycket luftigt skjul.
Även om man siktar på en modern gasgeneratorkonstruktion med kondensränna osv, så ställer en gengasanläggning mycket större krav än vanliga pannor och kaminer på att veden är perfekt torr och sönderdelad till lagom storlek (kubb eller grovflis beroende på hur gasgeneratorn är byggd).
Motorn bör vara en toppventilmotor med relativt hög kompression om man ska få bra driftresultat.

Per Nilsson

  • Inlägg: 11
    • Småland
SV: gengasdrivet elverk,
« Svar #5 skrivet: 10 nov-12 kl 16:20 »
Jag håller på att försöka bygga mig en dylik gengasanläggning här hemma på gården. Det är lite mer komplicerat än jag först hade tänkt mig. Jag hade överdimensionerat hela anläggningen å det grövsta så det är bara att göra om alltihopa.

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: gengasdrivet elverk,
« Svar #6 skrivet: 10 nov-12 kl 16:40 »
Jag håller på att försöka bygga mig en dylik gengasanläggning här hemma på gården. Det är lite mer komplicerat än jag först hade tänkt mig. Jag hade överdimensionerat hela anläggningen å det grövsta så det är bara att göra om alltihopa.

Spännande, vill du berätta mer?
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Per Nilsson

  • Inlägg: 11
    • Småland
SV: gengasdrivet elverk,
« Svar #7 skrivet: 10 nov-12 kl 22:12 »
Jag har inte för avsikt att klippa någon kabel. Istället skulle jag vilja få in en slant samtidigt som jag värmer huset med träbränsle. Målet är en negativ värmekostnad! Ved eldar jag med redan idag men jag ligger alltid efter med vedhuggningen och börjar tröttna på den ganska tunga vedhanteringen och att elda med sur ved.
Man skulle kunna elda samma mängd ved i ett gengasaggregat, köra en bilmotor på gasen och skicka in värmen från gengaskylaren, motorns kylvatten och från avgaserna in i huset via en kulvert. Motorn ska driva en generator och elöverskottet ska säljas till valfritt elhandelsbolag. Elpriserna är i regel som högst vintertid då man ju är i bäst behov av att elda. Elpriset är vidare högre tidig vardagsförmiddag. Kan man som jag gör nu, elda mot akumulatortank, så kan man köra anläggningen dessa tider och klämma ut några kronor till.
Det är viktigt att man inte bygger ett för stort aggregat i förhållande till motorns effekt. Det blir för lågt flöde genom ett stort aggregat vilket resulterar i problem med tjärbildning. Jag hade ett passande rör från en hisskolv liggande. Med utgångspunkt från detta rör så blev brännkammaren i aggregatet dimensionerat för motorer med en effekt mellan 5-10hkr. Det kanske är lite i underkant till en stor b230 volvomotor, men jag tänker mig att man ska kunna köra denna motor i väldigt maklig takt. kanske 500 rpm? då borde effektutvecklingen inte vara så stor och jag fantiserar om att motorn borde gå mer effektivt vid låga varvtal.
Jag hade byggt ett våldsamt stort aggregat av två ihopsatta oljefat på 250 liter vardera. Vidare en scrubber som gas renare/kylare på 120 liter. Samt tillhörande vattenkylare med fläktar. Jag fick inte detta att fungera alls och jag tror att orsaken är läckage. luftinsläppen till aggregatet är så pass små att även ett litet läckage skulle påverka ganska mycket. Jag slängde alltihop utom brännkammaren och började på ny kula. Nu har jag hittat en kompressortank på 25 liter som jag har byggt aggregatet av. Jag hoppas det ska fungera bättre.

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: gengasdrivet elverk,
« Svar #8 skrivet: 10 nov-12 kl 22:34 »
Coolt  :D mycket imponerad.Jag själv kan inget alls om detta  ;)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: gengasdrivet elverk,
« Svar #9 skrivet: 11 nov-12 kl 09:58 »
Om man ska ta ut effekt ur en gammal bilmotor och inte bara låta den gå på tomgång, så bör nog varvtalet vara minst 1500-2000 varv/min. Detta för att oljepumpens kapacitet inte räcker till vid lägre varvtal, i synnerhet inte om motorn är sliten och ändå börjar ha svårt att hålla oljetrycket uppe. Det är lämpligt att ha en oljetrycksmätare inkopplad till elverksmotorn och alltid ha koll på att motorn går med reglerat oljetryck, om trycket börjar sjunka så att inget flöde går genom överströmningsventilen så får man vara beredd på att haveririsken ökar.

Det kan också bli bekymmer med kylvattenpumpen, men på motorer där den drivs av kilrem (alltså inte via kugghjul från aggregataxeln som på Saabs B-motorer från 70-talet eller via kamremmen som på många moderna konstruktioner) är det ju lätt gjort att ändra utväxlingen till den om det visar sig nödvändigt.

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: gengasdrivet elverk,
« Svar #10 skrivet: 11 nov-12 kl 10:20 »
Se gärna www.gengas.nu .
Några goda råd:
Elverket bör inte placeras i boningshus utan hellre i ett eget, mycket luftigt skjul.
Även om man siktar på en modern gasgeneratorkonstruktion med kondensränna osv, så ställer en gengasanläggning mycket större krav än vanliga pannor och kaminer på att veden är perfekt torr och sönderdelad till lagom storlek (kubb eller grovflis beroende på hur gasgeneratorn är byggd).
Motorn bör vara en toppventilmotor med relativt hög kompression om man ska få bra driftresultat.


Vad för kompressionsförhållande är max på gengas? ???
På bf95 är ju numera 10 % etanol inblandat så det går ofta att köra på 12:1 om det är bra förbränningsrum m.m
På E85 har jag haft uppåt 15:1 utan spikningar (har ej testat högre)

När spikar gengas?  Eller inträffar andra för mig okända konsekvenser?


Apropå lågt motorvarv = lågt oljetryck,  så finns till volvo b230 högvolymsoljepumpar att få fatt i.  Används av turbonissar som kör med stora lagerspel och en turbo som behöver bra stabilt oljeflöde.
Men jättelågt motorvarv tror jag förutsätter att slipa sin kamaxel själv (något jag läääängtar efter att göra, och kommer att göra så småningom..) då överlappet på kamaxeln (den tidpunkt då båda ventilerna står öppna :( )  i praktiken gör att motorn blir mycket lågkomprimerad då. Precis tvärsemot vad man vill...
Jag skulle vilja prova att köra med en överlappsfri kam med mycket branta öppnings och stängningsramper i någon bil!!! :D :D


han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: gengasdrivet elverk,
« Svar #11 skrivet: 11 nov-12 kl 10:54 »
Tack för info! Du blir lite av en hjälte i mina ögon om du får i hop något som fungerar hyggligt.

Det är ju fantastiskt om du kan leverera el när det behövs som mest från ved som du ändå värmer huset med.

I ett större perspektiv vore det ju fantastiskt om många sålde el när spotpriset är högt, bättre med vedkraft än fossil-olje-reservkraft. 
 

Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: gengasdrivet elverk,
« Svar #12 skrivet: 11 nov-12 kl 11:30 »
Vad för kompressionsförhållande är max på gengas? ???
På bf95 är ju numera 10 % etanol inblandat så det går ofta att köra på 12:1 om det är bra förbränningsrum m.m
På E85 har jag haft uppåt 15:1 utan spikningar (har ej testat högre)

När spikar gengas?  Eller inträffar andra för mig okända konsekvenser?


Det finns de som har kört med kompressionsförhållande uppåt 16:1 och kanske ännu högre på gengas med bra resultat, det har rört sig om gengaskonverterade dieslar där man har satt in tändstift istället för spridare.
En motor med "normalt" bensinkompressionsförhållande på sådär 8-10:1 går överhuvudtaget inte att få att spika på gengas hur fel man än ställer in tändningen, det som händer vid alldeles för tidig tändning är att motorn börjar gå "hårt" och effekten minskar.
De stora stationära motorer som fanns vid alla järnverk för sådär 100 år sedan och som drevs på masugnsgas (i stort sett samma sak som gengas) hade vanligtvis kompressionsförhållande 13:1 .

Det finns olika uppgifter om gengasens oktantal, allt mellan 100 och 130. Problemet är väl detsamma som vid E85, nämligen att oktantalmätmetoderna är anpassade för bensin och inte är så relevanta för bränslen som uppför sig på annat sätt när det gäller spikning. För just gengas så varierar ju gasens sammansättning mycket och jag skulle tro att en riktigt dålig gengas (låg halt av CO och nästan ingenting alls av H2, CH4 och andra brännbara ämnen) är den som har högsta oktantalet.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: gengasdrivet elverk,
« Svar #13 skrivet: 12 nov-12 kl 03:20 »
Det kan ju inte bli någon kontinuerlig drift eftersom man måste sota och rengöra mycket regelbundet, och då måste den svalna av först också

Existens!

  • Gäst
SV: gengasdrivet elverk,
« Svar #14 skrivet: 12 nov-12 kl 08:43 »
En kompis till mig som är en erkänt duktig mekaniker och smed försökte sig på just ett sånt här projekt. Hade också en volvomotor, men jag minns inte modell.

Men han fick det aldrig att fungera bra, utan grejerna ligger nog i en hög nånstans.
Det verkade otroligt klurigt att få lagom fuktighet på veden bland annat.

Lite konstigt är det ju, för när man tittar på gamla filmer så verkar dom ju i princip häva i vad som helst i aggregatet  :) , men som så ofta var väl kanske verkligheten annorlunda.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: gengasdrivet elverk,
« Svar #15 skrivet: 12 nov-12 kl 14:17 »
Det kan ju inte bli någon kontinuerlig drift eftersom man måste sota och rengöra mycket regelbundet, och då måste den svalna av först också
Ja, om man bygger gengasverket på samma sätt som ett fordonsmonterat gengasverk brukar vara byggt. Men ska man göra en anläggning för kontinuerlig drift bör man tänka till lite extra och t ex se till att asktömning och rengöring av filter kan göras under drift. Gör gärna gasgeneratorn så att ingen aska samlas i den utan allt följer med gasen till cyklonrenaren, med en lämplig ventil eller spjäll till dess askbehållare och kanske dubbla behållare, kan man tömma den utan att stoppa anläggningen. Finrenaren kan man antingen dubblera, så kan man rengöra den ena medan den andra används, eller också gör man den som någon form av torrfilter som kan tömmas på sot under drift.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: gengasdrivet elverk,
« Svar #16 skrivet: 12 nov-12 kl 14:25 »
En kompis till mig som är en erkänt duktig mekaniker och smed försökte sig på just ett sånt här projekt. Hade också en volvomotor, men jag minns inte modell.

Men han fick det aldrig att fungera bra, utan grejerna ligger nog i en hög nånstans.
Det verkade otroligt klurigt att få lagom fuktighet på veden bland annat.

Lite konstigt är det ju, för när man tittar på gamla filmer så verkar dom ju i princip häva i vad som helst i aggregatet  :) , men som så ofta var väl kanske verkligheten annorlunda.

Gammaldags vedgasgeneratorer med dubbelmantel (Imbert och liknande) är extremt känsliga för fuktig ved, där kan man nog säga att veden aldrig kan bli för torr. På dem får man också räkna med dålig gas under 10-15 minuter efter varje fyllning, i och med att fukten kokar bort från all ved i magasinet på en gång och inte kan ta vägen någon annanstans än via härden och därmed motorn.

Modernare konstruktioner med kondensavskiljning (kallas ibland monorator) är däremot inte alls lika känsliga för fuktig ved.

Enkla s k stratified-generatorer (amerikanen Tom Reed's konstruktion) är nästan lika känsliga för fukt som de gamla Imbertgeneratorerna, men de har i alla fall fördelen att fukten avges allteftersom och man riskerar inte att nästan bli stående omedelbart efter en vedfyllning, de ger lika halvdålig gas hela tiden om veden är fuktig.

En vanlig orsak till att man misslyckas med en gengasanläggning är att härden i gasgeneratorn är felgjord på något sätt - det är viktigt att alla mått står i rätt proportion till det gasflöde generatorn ska lämna. Det är också vanligt att man får problem med tjuvluft och läckor, om det kommer in luft någonstans i systemet där gasen fortfarande är het så brinner gasen upp där och då har man bara mer eller mindre obrännbara rökgaser kvar till motorn.
I stationära anläggningar har man också risken för "vedhäng" att tänka på, dvs att veden inte rasar ner av sig själv i gasgeneratorn utan bildar valv som man måste spetta ner för hand om man inte gör någon maskinell anordning (omrörare, något som skakar om hela gasgeneratorn etc).

Per Nilsson

  • Inlägg: 11
    • Småland
SV: gengasdrivet elverk,
« Svar #17 skrivet: 12 nov-12 kl 22:49 »
Det låter som om du Torbjörn har pysslat med både det ena och det andra. Jag blir imponerad av all kunskap! Har du personliga erfarenheter av att konstruera ett gengassystem?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: gengasdrivet elverk,
« Svar #18 skrivet: 13 nov-12 kl 19:39 »
Jag är åtminstone delägare i en gengasbil, som kördes och modifierades ganska flitigt för sådär 8-10 år sedan...

häggmispel

  • Gäst
SV: gengasdrivet elverk,
« Svar #19 skrivet: 13 nov-12 kl 21:54 »
Experimentera du..men det är inte så enkelt som det låter.. Och jag tror ju du tjänar mer på att elda upp veden som den är..

ja e lite rastlös av mig och brukar för det mesta ha lite smuts under naglarna :)
klippa av  elkabeln e väl ingen lönande ide det kan ja hålla med om men om man bor långt ifrån elnätet så borde det va ett bra alternativ med en gengas motor i lagom storlek, borde passa bra ihop med solceller och vindkrafts generator
en liten traktor med kraftuttag på så har man även en drivkälla till ett elaggregat, vedklyven, vedkapen, slåttern, gräsklipparen mm
även varmvatten tillverkning som någon skrev om borde ju kunna lösas med ett grenrör som används i båtmotorer och skördetröskor mm där krav på brandsäkerheten krävs.
volvomotorer till bilar finns det ju gott om plus att priset är lågt o att det finns mycket kraft i dom. själv så tänkte jag försöka få tag på någon liten båtmotor typ albin o21 eller liknande som redan har rätt grenrör samt är mer i storlek med vad jag skulle vilja ha samt att den har ett stort svänghjul som gör den lämplig för låga varv.
1 st albin o21 sökes 8) samt en ritning till ett lämpligt gengasaggregat
och om någon i närheten av mariestad har intresse och vill va med och exprimentera så går det bra, typ någon kväll i veckan under vinterns mörka period

 


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, LimJans, Stengrim, Valpen001, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser