Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vagn  (läst 29101 gånger)

donderboss

  • Inlägg: 159
    • -
Re:Vagn
« Svar #20 skrivet: 16 okt-05 kl 16:57 »
hejsa!
ja der er blevet en del snak og nogle tilkendegivelser, men det kunne være fint med en opdatering!Er der kommet noget i gang ,er der blevet en lille vagnby!
Hvordan med myndighederne, må man det i Sverige, her i Danmark er næsten alt forbudt ,ja undtaget skat og afgifter og militær tjeneste!
Har tænkt at flytte til Sverige ,og bo i vogn,så hvis der er gang i noget,vil jeg gerne høre fra jer!
MVH.
Jan
Jeg var inte klar på ,at dom dage der bare kom och gik ,var sjalve livet

Häxan

  • Inlägg: 637
    • Västergötland
Re:Vagn
« Svar #21 skrivet: 22 okt-05 kl 04:50 »
I Västergötland (Herrljunga) finns plats för er med vagn som förflyttar er.
Ni kan sätta upp min adress på er ev. karta.

Mvh Häx  

donderboss

  • Inlägg: 159
    • -
Re:Vagn
« Svar #22 skrivet: 22 okt-05 kl 10:28 »
Hejsa!
Det lyder fint at der kommer lidt gang i tingene,jeg skal til Sverige i november omkring den 12 november ,og vil gerne komme forbi og kigge på stedet, hvis det er ok!
Bo pt. i Danmark ,men vil til Sverige og bo!
Mange hilsener fra
Jan Persson
+4524801368
Jeg var inte klar på ,at dom dage der bare kom och gik ,var sjalve livet

Eriq

  • Inlägg: 1
  • Vill bo högt, helst vid vatten. Ett torn kanske?
    • Värmland
Re:Vagn
« Svar #23 skrivet: 13 dec-06 kl 19:09 »
Jag börjar känna mig sugen på vagnboende, eller husbil. Hur går det för er i Uppsalatrakten som pratade om vagnkollektiv?

torparn

  • Inlägg: 208
    • Övriga världen
Re:Vagn
« Svar #24 skrivet: 13 dec-06 kl 21:46 »
Kanske lite OT; men jag har en bra husbil som behöver nån som pysslar om den... skicka ett PM om du är intresserad
flyter runt  i världen på båt. Ny utsikt så ofta man vill ju!

MightyT

  • Inlägg: 55
    • Blekinge
Re:Vagn
« Svar #25 skrivet: 03 jan-07 kl 20:23 »
Min förträffliga granne köpte en urful  :P byggbarack på hjul för 19 000:- Den såg ut som dom gör mest och var ett svettigt omklädningsrum och fikarum på 20 kvadrat. Sedan ägnade hon en halv sommar åt att riva panelen på utsidan, sätta in andra fönster, lägga in trägolv, måla och peta in vedspis. Nu bor hon i bortre änden av min trädgård och har aldrig någonsin trivts bättre i något annat boende!!
En vagn är bara möjligheter och kan bli till ett slott utan att det behöver kosta skjortan. För att finansiera det hela lånade hon 37 tusen av ekobanken och har således haft en hyra på tusen i månaden i snart tre år. i sommar är den avbetald och då kommer hennes superfina boende vara aldeles gratis! Hon rekomenderar alla att flytta till en vagn!

lite_av_varje

  • Gäst
Re:Vagn
« Svar #26 skrivet: 03 jan-07 kl 20:34 »
Min förträffliga granne köpte en urful  :P byggbarack på hjul för 19 000:- Den såg ut som dom gör mest och var ett svettigt omklädningsrum och fikarum på 20 kvadrat. Sedan ägnade hon en halv sommar åt att riva panelen på utsidan, sätta in andra fönster, lägga in trägolv, måla och peta in vedspis. Nu bor hon i bortre änden av min trädgård och har aldrig någonsin trivts bättre i något annat boende!!
En vagn är bara möjligheter och kan bli till ett slott utan att det behöver kosta skjortan. För att finansiera det hela lånade hon 37 tusen av ekobanken och har således haft en hyra på tusen i månaden i snart tre år. i sommar är den avbetald och då kommer hennes superfina boende vara aldeles gratis! Hon rekomenderar alla att flytta till en vagn!

men hur lagar hon mat, hur går hon på toa? vatten?,el?

lite_av_varje

  • Gäst
Re:Vagn
« Svar #27 skrivet: 03 jan-07 kl 20:36 »
hej!
jag vill oxå bo i vagn!
någon som har förslag var man kan hitta en?
hellst en med hjul .. det är bra att ha..
 :)

vagnar av typen"skogshuggarvagnar" (ni vet dem där gröna) borde väl finnas eller?

red

  • Inlägg: 375
    • Bohuslän
Re:Vagn
« Svar #28 skrivet: 03 jan-07 kl 23:00 »
Här verkar det finnas några liknande, billiga, vagnar :)
http://kopochsalj.eniro.se/query?what=gti&noimage=&category_name=Alla+kategorier&ax=msn&sort=-fulldate&search_word=barack&category_id=&district_code=1

Och här fanns en till.. lite dyrare.
http://www.blocket.se/vi/10388907.htm?ca=22_s

En till..
http://www.blocket.se/vi/10389830.htm?ca=22_s

Och ett renoveringsobjekt för 3500, ser man på ^^
http://www.blocket.se/vi/10202960.htm?ca=22_s

Lycka till med vagnsletandet, verkar vara ett kanonbra bostadsalternativ både för permanentboende
om man gillar mobilitet, och för de som tänker skaffa gård se'n :)
« Senast ändrad: 03 jan-07 kl 23:08 av Elijah »
"It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society."

lite_av_varje

  • Gäst
Re:Vagn
« Svar #29 skrivet: 03 jan-07 kl 23:06 »
Här verkar det finnas några liknande, billiga, vagnar :)
http://kopochsalj.eniro.se/query?what=gti&noimage=&category_name=Alla+kategorier&ax=msn&sort=-fulldate&search_word=barack&category_id=&district_code=1

Och här fanns en till.. lite dyrare.
http://www.blocket.se/vi/10388907.htm?ca=22_s

Och ett renoveringsobjekt för 3500, ser man på ^^
http://www.blocket.se/vi/10202960.htm?ca=22_s


alltså jag hade ALDRIG kunnat bo i en sådan, fy farao säger jag bara!!
föressten, får man bo i en sådan?? ???

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Vagn
« Svar #30 skrivet: 04 jan-07 kl 01:36 »
Flera här bor i vagn, eller skulle ge sin högra arm för ett liknande fritt boende. Man fixar till dom efter eget huvud och hyr en plätt hemma hos någon, ibland bor flera på ett ställe som en liten by. Med tanke på topic på en annan tråd du startat, hur alternativ är du själv i det uttalandet? Inte särskilt respektfullt mot dom som valt och trivs med det livet.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Vagn
« Svar #31 skrivet: 04 jan-07 kl 01:46 »
men hur lagar hon mat, hur går hon på toa? vatten?,el?

Vedspis, bänkspis, gasol, mulltoa, utedass, brunn och skarvsladd kanske?  ::)

Skald

  • Inlägg: 258
    • Västergötland
Re:Vagn
« Svar #32 skrivet: 04 jan-07 kl 03:28 »
Vad jag vill se på detta forumet är mer bilder på SvenS´s och andras vagnar så man får inspiration !


 ;D

red

  • Inlägg: 375
    • Bohuslän
Re:Vagn
« Svar #33 skrivet: 04 jan-07 kl 04:52 »
Ja, vore kul att se hur ni ha inrett era vagnar. Snälla! :D
"It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society."

SvenS

  • Gäst
Re:Vagn
« Svar #34 skrivet: 06 jan-07 kl 21:38 »
Här, bild från i somras.

Här syns den enkla stomkonstruktionen. Hela träbyggnaden vilar på en en u - profilram ihopsvetsat , förstärkt tvärsgående. 2 axlar (4 hjulig) underrede.

Sedan har jag helt sonika tagit 120mm x 40mm balkar (13st.) och lagt dem på högkant och skruvat fast dem med vinkeljärn direkt på stålramen. Varför nu sånna kraftiga doningar, jo för att golvet måste isoleras särskilt mycket eftersom luften kommer åt golvet.
Därför har jag lagt 3 lager 4cm frigolit ( EPS) omlott , så att skarvar täcks av nästa skikt.

EPS är tyvärr det enda vettiga valet för ett sådant bygge. Det håller ner vikten därför kan den dras av en normal personbil. Dessutom ger EPS skivorna stabilitet åt bygget skivorna tvingas in i ramverket med hjälp av hammare och träkloss. Därför är också alla måtten på trästommen en anings mindre än EPS-skivorna.
Skivorna sitter som gjutna och jag har inte behövt använda en enda droppe silikon.

Angående EPS :  Som det flesta kanske vet så är tillverkningsprocessen av skivorna ( avger emissioner direkt efter processen)  egentligen enda smolket i bägaren på ett annars utmärkt byggmaterial.
EPS fungerar som isolering , fuktspärr och vindskiva i ett och samma. Det blir inte blött och det finns inget organiskt i det som kan börja mögla.
Dessutom väldigt bra för allergiker.






« Senast ändrad: 06 jan-07 kl 22:44 av SvenS »

SvenS

  • Gäst
Re:Vagn
« Svar #35 skrivet: 06 jan-07 kl 21:44 »
Min kompanjon passar in EPS skivorna , en dag då vi hade ca. 40C i hallen.

Som synes är ena långväggen täckt med panel. Här har vi igen, för viktens skull jagad den tunnaste sorten som fanns 12mm, egentligen betecknad innerpanel, men så himla stor skillnad är det inte.

För dom som undrar varför jag valt att ytterpanelen ligger horisontalt : Innerpanelen kommer ju att byggas stående därför att rummet får en uppåtsträvande struktur. med liggande innerpaneler känns det som om takhöjden plotsligt blir lägre .

Panelerna kommer förresten från Byggmax, och vi var riktigt impade över kvalite´n. Inga kassa brädor eller trasiga noter/fjädrar. Billiga var dom också (50:- m2)

Taket är av veckat aluminium (lätt , inte billigt, men håller i evighet) Uppskattar att plåttak väger en 5 gånger mer.

Taket är lutad bort från ingångsdörren till andra sidan
som har takränna av halverade plaströr .

« Senast ändrad: 08 jan-07 kl 19:33 av SvenS »

SvenS

  • Gäst
Re:Vagn
« Svar #36 skrivet: 06 jan-07 kl 21:51 »
En lite färgladare vagn och man börjar faktiskt tro på att det nog kan bli nåt......

Fönster : Är ett kapitel för sig. Fönster som går att köpa på byggmarknader i motsvarande storlek väger bly. De fönster jag har installerat är 2 glas termoglas ( vakum emellan) De har en hårdplastram ( Ja, tyvär) väger en bråkdel av traditionella modeller och isolerar bättre. det är en tippvariant. Enda kruxet är att de endast går att få tag på i tyskland.

Jag ska ta lite fler foton nu när den är färdig i skalet och färdigmålat samt står ute för vidare bearbetning för inredningen.

« Senast ändrad: 07 jan-07 kl 22:04 av SvenS »

Skald

  • Inlägg: 258
    • Västergötland
Re:Vagn
« Svar #37 skrivet: 06 jan-07 kl 21:53 »
SvenS - Bygger du den på ett husvagnsunderrede? Vilka mått har den utvändigt (har läst det i nån tråd men glömt av det)? Slutligen, kommer den vara godkänd för trafik utan nån ny registreringsbesiktning eller så ?

Plats att bygga på finns, gamla husvagnar med rötskador är gratis.. Enda som saknas är en bil med drag så man kan hämta en att börja riva :D


SvenS

  • Gäst
Re:Vagn
« Svar #38 skrivet: 06 jan-07 kl 22:20 »
SvenS - Bygger du den på ett husvagnsunderrede? Vilka mått har den utvändigt (har läst det i nån tråd men glömt av det)? Slutligen, kommer den vara godkänd för trafik utan nån ny registreringsbesiktning eller så ?

Plats att bygga på finns, gamla husvagnar med rötskador är gratis.. Enda som saknas är en bil med drag så man kan hämta en att börja riva :D



Undereden för husvagnar är för klena för den storlek på vagn jag har (6,90x2,50). Husvagnar är nu EXTREMA lågviktsbyggen. Mina axlar tål 800 kg/st. och det behöver man för den storleken. Många husvagnar har bara 1 axel, det bör du nog kanske skippa,
Fast det bör gå ändå, om du är noga med hur mycket vikt du vill/kan bygga på. Du kan ju alltid bygga en mindre vagn.

Om man förflyttar en vagn på vägarna, kan man gå den säkra vägen och förse den med en 25kmh dekal längst bak, då slipper du kravet att släpet ska vara bromsat och regristreringen också.
Max 2,50 bredd.



Skald

  • Inlägg: 258
    • Västergötland
Re:Vagn
« Svar #39 skrivet: 06 jan-07 kl 22:42 »
Tackar för svaren :)

Men vad har du för underrede ?

Totalvikten undrar jag lite över med.. Du har ju planerat att dra den med vanlig bil.. BE kort då som gäller antar jag ?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

744 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser