Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  System för regnvatten  (läst 19317 gånger)

dandersson

  • Inlägg: 43
    • Småland
    • Daje Gård
System för regnvatten
« skrivet: 30 jul-12 kl 21:08 »
Jag har sökt och sökt men inte hittat någon tråd som tar upp detta (har jag fel, peka gärna).

Runt huset står det tunnor på 50l. Dessa blir fulla väldigt snabbt, vilket resulterar i att mycket vatten försvinner ner i/bredvid husgrunden.

I något program från England såg jag någon husägare som installerat ett system för regnvatten. De grävde ner en väldigt stor tunna/behållare och en pump kopplades sedan till denna. Det fanns självklart filter och annat för att bli av med löv och liknande.

Har försökt hitta något liknande här i Sverige, men mina Google-skillz inom området är sådär :-/

Finns det något företag i Sverige som tillhandahåller ett sånt här system? Eller kan man kanske tom bygga det själv?

Vår brunn är grävd, på 5m. Finns det risk att om vi samlar upp allt regnvatten från hus, utebyggnader och ladugård så kommer inte tillräckligt ner till brunnen?

anders50

  • Gäst
SV: System för regnvatten
« Svar #1 skrivet: 30 jul-12 kl 21:35 »
Ställ en gammal rengjord oljetank vid stupröret(eller gräv ner den)så är saken löst!  ;)

Men den här sommaren så har man väl knappast haft nåt behov av bevattningsvatten?  :)

Och brunnen får nog sitt vatten från en åder så den klarar sig!

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: System för regnvatten
« Svar #2 skrivet: 31 jul-12 kl 04:27 »
En avloppstank är till skillnad mot en oljetank jord för att gräva ned och för att förvara vatten i, överskott av vatten måste ju b l a kunna rinna ut

anders50

  • Gäst
SV: System för regnvatten
« Svar #3 skrivet: 31 jul-12 kl 09:18 »
En avloppstank är till skillnad mot en oljetank jord för att gräva ned och för att förvara vatten i, överskott av vatten måste ju b l a kunna rinna ut

Och hur många olje/bensintankar tror du det finns nergrävda? (bl.a. på varenda bensinmack)

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: System för regnvatten
« Svar #4 skrivet: 31 jul-12 kl 14:18 »
Och hur många olje/bensintankar tror du det finns nergrävda? (bl.a. på varenda bensinmack)

Men de är inte fulla i vatten,

davidB

  • Inlägg: 203
    • Västergötland
SV: System för regnvatten
« Svar #5 skrivet: 31 jul-12 kl 15:06 »
Om du skaffar en oljetank så måste den vara väl rengjord. Det behövs inte många droppar olja  för att förstöra  mycket vatten.

Sen är väl annars sådana där lbc tankar på 1m3 inte helt fel.

Annars så är jag ganska tveksam till att lägga ner för mycket grejer på att ta hand om regnvattnet. Det mest lönsamma och miljövänliga måste väl vara att låta marken vara infiltrationsbädd och vattentank. Inte lägga ner massa material tid och pengar på något med tveksamt resultat. Vi har ju på de flesta ställen i sverge ett bra grundvatten.
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

dandersson

  • Inlägg: 43
    • Småland
    • Daje Gård
SV: System för regnvatten
« Svar #6 skrivet: 31 jul-12 kl 20:06 »
Jo, vattnet i brunnen fungerar alldeles utmärkt, men det känns dumt att nyttja det för att göra gyttjepöl till grisarna eller till bevattning av landet (när det kommer) och blommorna.

En förhoppning vore att i framtiden även nyttja det för att spola toaletten.

Varken förra eller förrförra ägaren av gården har haft djur, därav osäkerheten på hur mycket vatten det faktiskt finns i brunnen (ådern som göder den).

Skogsola

  • Gäst
SV: System för regnvatten
« Svar #7 skrivet: 01 sep-12 kl 07:13 »
 Det går inte att tömma en brunn annat än tillfälligt om du inte lyckas sänka grundvattennivån i hela området. Använd så mycket vatten du orkar så ökar du genomströmningen.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: System för regnvatten
« Svar #8 skrivet: 02 sep-12 kl 18:37 »
Den äldre bebyggelsen här ute i havsbandet hade ofta en tank i källaren. Den fylldes på genom att stuprännorna gick in i huset genom källarväggen. Ser rätt lustigt ut.

Vattnet använde man till tvätt (av kläder och sig själv) men inte till mat och dryck.

Kitsune

  • Inlägg: 83
  • Nybliven ägare till ett soldattorp.
    • Dalarna
SV: System för regnvatten
« Svar #9 skrivet: 18 sep-12 kl 11:52 »
En lösning som vi använt oss av (men som kanske är mer småskalig än en tank i backen) är flera vattentunnor kopplade. Helt enkelt ett v-jack urskuret i första tunnans kant, och sedan en decimeter formskuren (någorlunda) hängränna som med silvertejp är fäst vid v-jacket. När första tunnan är fylld rinner vattnet över i jacket och ner i nästa tunna (mindre eller lägre placerad), och när den är fylld kan med samma konstruktion nästa och nästa och nästa fyllas. När samtliga är fyllda har vi ett rör som leder utanför tomten ner i en slänt där överflödsvattnen kan ta vägen. På så vis kan vi bunkra en hel del vatten till rabatterna under torrperioder. Tänk bara på att täcka över tunnorna så ni inte får egna myggodlingar!
Vi bara lånar lite, fördröjer återgången till kretsloppet en tid. Vi kallar det bevara.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: System för regnvatten
« Svar #10 skrivet: 18 sep-12 kl 12:22 »
Det går inte att tömma en brunn annat än tillfälligt om du inte lyckas sänka grundvattennivån i hela området. Använd så mycket vatten du orkar så ökar du genomströmningen.

Om du med "tillfälligt" menar tre månader så håller jag med.  :-\

*jobbit att bära vatten på 25l dunkar från macken*  :P

Vi har vattentunnor runt huset ('a 250 liter). Använder till att vattna trädgården och växthusen. Dränkbar pump pumpar vidare vattnet till tunnor i växthusen. Kräver lite passning (måste flytta pumpen) och svämmar över om det regnar mycket.

Fördel: sparar brunnen och har tempererat vatten att vattna med.

Nackdel: alger i vattnet och myggor.

Naturliv

  • Inlägg: 1222
    • Södermanland
SV: System för regnvatten
« Svar #11 skrivet: 18 sep-12 kl 12:25 »
Här hittade jag inspiration till att ta vara på regnvattnet på ett både praktiskt och vackert sätt:

http://annavattenkannastradgard.blogspot.se/2012/03/urntjusig-och-praktisk-regnvattentunna.html
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

silvervarg

  • Inlägg: 18
    • Östergötland
SV: System för regnvatten
« Svar #12 skrivet: 21 sep-12 kl 00:13 »
Snygga jättekrukor, men de ser tunga ut även när de inte har vatten i sig.
Av bilderna att dömma skulle jag gissa att de finns på platser där det inte fryser på vintern.
Om man skall ha dessa krukor i Sverige så bör man se till att säkra så att man kan stoppa inflödet och kunna tömma urnan helt på vatten inför vintern.
Oklart om vattennivån går längre ner än kranen på bilderna. Om det gör det så kan man behöva välta krukorna för att kunna tömma, och då börjar det bli lite jobbigare.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: System för regnvatten
« Svar #13 skrivet: 21 sep-12 kl 10:26 »
Den stora urnan kostar ca. 7200:- (£650).

Kanske bara jag som är snål...  ::)

Kitsune

  • Inlägg: 83
  • Nybliven ägare till ett soldattorp.
    • Dalarna
SV: System för regnvatten
« Svar #14 skrivet: 21 sep-12 kl 12:06 »
Näe, det är inte bara du som är snål, Vitis...
Men det föder ju idén att faktiskt göra något snyggt av de där hörntunnorna.
Vi bara lånar lite, fördröjer återgången till kretsloppet en tid. Vi kallar det bevara.

ekobonde

  • Inlägg: 22
    • Västergötland
SV: System för regnvatten
« Svar #15 skrivet: 21 sep-12 kl 12:37 »

På vår gård som ligger på en kulle får vi vattenbrist titt som tätt trots djupborrat men det är både 2 hushåll och en del djur som skall ha vatten på sommaren.
För några år sen anlade vi ett regnvattensystem där stuprör/hängrännor som avvattnar boningshustak ca 200m2 och ladugård ca 400m2 hamnar i 400mm nedgrävda v trummor med gjutgärnssil-lock på. Sammankopplat med 110rör till en 6000l nedgrävd tank i glasfiber. Brunnarna har ett sandfång på ca 70 cm och locken ligger i nivå med gräset.

I tanken en flyght pump som ger lite väl bra tryck... sen går en pem 32 till en stolpe vid landet där man både kan ta regnvatten och dricksvatten ur olika kranar.
Låter kanske lite överdrivet men jobbet är gjort själva och jag är markgubbe.  Det är dock en förutsättning för att intensivodla ett 800m2 bäddsystem. Växterna mår märkbart bättre av att få regnvatten och alternativet få tag på mer grundvatten är både dyrt och energikrävande.
Känns lite knepigt att pumpa upp vatten från 90 meters djup när det kommer från ovan..

Att använda regn för att spola i toan låter som en dålig ide. Slöseri med fint vatten och näringsämnen som bara rinner ut i backen. Urinsorterande dass kompostering av fekalier och spädning av urin för bevattning så slipper man köpa in gödsel.

Under ett halvår i Austarlien var regnvatten från taket det enda vi drack med lite löv och smådjur som hamnade i tanken och det var ingen som blev dålig av det ..
Ingens herre ingens slav

Kawachi

  • Inlägg: 442
  • Allt är möjligt- hela tiden
    • Jämtland
SV: System för regnvatten
« Svar #16 skrivet: 24 sep-12 kl 12:05 »
Om du går in på youtube och skriver Off-grid i sökfältet kommer det upp flera intressanta klipp om olika enkla system :)

tomas1234

  • Inlägg: 22
    • -
SV: System för regnvatten
« Svar #17 skrivet: 09 okt-12 kl 07:36 »
Jag tror inte Du skall gräva ned en tunna eller annat kärl i marken.
Du skall gräva ur lite där stupröret går ned i marken, samt gräva ut en fåra i marken ca 2- 3 meter från huset sätta en böj, ha lite lutning på röret som går parallellt med marken och i slutet gräver Du en stenkista. Klart. Då tar Du bort dagvattnet samt att Du har ett magasin för vatten om så skulle behövas. Hur Du gör en stenkista finns på nätet, ett enkelt sätt kan vara att lägga markduk i grop, ösa ned tegel och sedan omsluta markduken och på med jorden och gräs ingen.
Lycka till

Eurydike

  • Inlägg: 333
    • Småland
SV: System för regnvatten
« Svar #18 skrivet: 08 jul-13 kl 13:13 »
Måste det vara nedgrävt?
Vi har två stora IBC tankar som vi leder regnvatten till via stuprör från carport och förråd. Sen finns en pump och via rör pumpas vattnet upp till en trädgårdsslang. Man kan själv välja vilken av tankarna vi vill ta vatten ifrån. Filter sitter på rören ner i tankarna så inget smuts pumpas upp. Funkar perfekt till allt som ska vattnas i trädgården, odlingsbänkar och växthus och tankarna står på baksidan om carport och förråd så de syns inte från trädgården och gårdsplanen.
Funkar väldigt bra och är väldigt enkelt och relativt billigt då IBC går relativt lätt att få tag på. Så slipper vi vattna med vattnet från den egna brunnen. ;)

dandersson

  • Inlägg: 43
    • Småland
    • Daje Gård
SV: System för regnvatten
« Svar #19 skrivet: 08 jul-13 kl 13:21 »
Vill egentligen ha nedgrävd, dels pga plats och dels pga utseende.

I dagsläget kommer vi dock använda en annan brunn som också finns på gården, så projektet för att ta hand om regnvatten får skjutas fram något år (eller 3) :)

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: System för regnvatten
« Svar #20 skrivet: 26 jul-13 kl 22:31 »


  Hej på er !

 Du råkar inte ha något dike i närheten , eller något annat du skulle kunna leda regnvattnet till dandersson ?

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: System för regnvatten
« Svar #21 skrivet: 27 jul-13 kl 00:14 »
Här är ett system. Kapaciteten i nuläget är 6 kubik men kan bygga ut till 12.............. eller mer.

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=148857.250
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Betula_Pendula

  • Inlägg: 309
  • Lev inte för att arbeta, arbeta för att leva !
    • Dalarna
SV: System för regnvatten
« Svar #22 skrivet: 27 jul-13 kl 00:43 »
Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow.
The important thing is not to stop questioning.
Albert Einstein (1879-1955)

dandersson

  • Inlägg: 43
    • Småland
    • Daje Gård
SV: System för regnvatten
« Svar #23 skrivet: 27 jul-13 kl 09:45 »
En bevattningsdamm eller damm övht är ingen dum idé (tack för tipset!) och något vi fantiserar lite om.

Som första steg så valde vi att dirigera om allt vatten från ladugårdstaket till 2 st IBC-tankar, vilket borde räcka som en början.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: System för regnvatten
« Svar #24 skrivet: 27 jul-13 kl 10:09 »
Om du gräver en brunn i samma sänka där du lägger bevattningsdammen och låter den vara förbunden med några meter sand, så får du drickbart vatten till djuren i samma system.

Nina med kolonin

  • Inlägg: 21
    • Skåne
    • Livet på Lotten
SV: System för regnvatten
« Svar #25 skrivet: 02 jun-15 kl 20:43 »
Kolla här: http://www.plastinject.se/sv/watersystem/sortiment/tradgard/atervinning/
Företag i Småland som säljer olika "vattensystem" - bla nedgrävbara stora tankar att samla regnvatten i. Filter, pump och vattenkopplingar finns till - köp enskilt eller helt färdigt system. Går att bygga på om man vill öka sin "kapacitet".
Såna vill jag ha när jag har ett hus!
Skånetjej som blev trädgårdsnörd när jag skaffade koloni för några år sen...

dandersson

  • Inlägg: 43
    • Småland
    • Daje Gård
SV: System för regnvatten
« Svar #26 skrivet: 02 jun-15 kl 20:56 »
Kolla här: http://www.plastinject.se/sv/watersystem/sortiment/tradgard/atervinning/
Företag i Småland som säljer olika "vattensystem" - bla nedgrävbara stora tankar att samla regnvatten i. Filter, pump och vattenkopplingar finns till - köp enskilt eller helt färdigt system. Går att bygga på om man vill öka sin "kapacitet".
Såna vill jag ha när jag har ett hus!


Oj, ja, det såg ut som trevliga prylar! *drömmer*

ivigtut

  • Inlägg: 713
  • Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
SV: System för regnvatten
« Svar #27 skrivet: 17 jul-17 kl 11:14 »
hur har det gått.
Jag funderar också på att samla regnvatten


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 3 användare
xaelanar, peterm, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser