Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sköta om fårklippmaskin  (läst 6255 gånger)

Sjökärrets ekogård

  • Inlägg: 94
    • Uppland
Sköta om fårklippmaskin
« skrivet: 13 jun-12 kl 22:04 »
Hej!
Hur ska man underhålla klippmaskin för får? hur ofta ska man smörja skären? hur ofta ska man slipa dem/alt byta ut dem?

tacksam för goda råd.

Anna36

  • Inlägg: 19
    • Halland
SV: Sköta om fårklippmaskin
« Svar #1 skrivet: 14 jun-12 kl 08:08 »
Bra fråga, funderar också på hur ofta man kan behöva slipa skären, men tänkte skicka  in mina nu å få dem slippade innan klippningen till hösten, hoppas dåkunna få ett utlåttande.... man lär väl sig med tiden, har enbart klippt tre gånger och har 7 får, men tror man sliter en del på skären som nybörjare.....

Jag gör rent och smörjer skären efter användningen.

Anders Perols

  • Inlägg: 28
    • Uppland
SV: Sköta om fårklippmaskin
« Svar #2 skrivet: 14 jun-12 kl 08:55 »
Jag är långt ifrån expert på området men min klippmaskin görs rent efter varje användning. Jag monterar bort skären och även klipphuvudet eftersom ull och smuts letar sig in överallt. Inne i klipphuvudet används smörjfett efter rengöring och på skären smörjolja. Vilken olja som bör användas finns nog många olika åsikter om, jag använder vanlig motorolja. Om det finns ett luftfilter på maskinens underdel bör det också rengöras så att inte maskinen riskerar överhettning.
Angående slipning så är det väl en smaksak hur ofta. Proffsen klipper bara med nyslipade skär precis som yrkeskockar vill ha sina knivar riktigt vassa. Jag slipar efter att ha klippt 3 - 4 får. Det beror också på hur mycket smuts de har i ullen.   
Kock till yrket. Bagare, styckare och hobbybonde på fritiden.

Sjökärrets ekogård

  • Inlägg: 94
    • Uppland
SV: Sköta om fårklippmaskin
« Svar #3 skrivet: 14 jun-12 kl 10:17 »
Tack för svar! Anders: slipar du själv eller lämnar du in dem?

Har ni sett någon film på tex youtube om hur man gör?

När ni rengör, torkar ni av smuts och ull, eller gör ni på något annat sätt?


Anna36

  • Inlägg: 19
    • Halland
SV: Sköta om fårklippmaskin
« Svar #4 skrivet: 14 jun-12 kl 11:24 »
Jag monterar oxå i sär och sköljer med vatten och såpa och torkar sedan nogran innan jag smörjer. Skären kan man lägga på tork på ett tort ställe och smörja dem efter ngn dag, sedan förvarar jag skären lösa i en påse.

Anders Perols

  • Inlägg: 28
    • Uppland
SV: Sköta om fårklippmaskin
« Svar #5 skrivet: 14 jun-12 kl 11:37 »
Tack för svar! Anders: slipar du själv eller lämnar du in dem?

Har ni sett någon film på tex youtube om hur man gör?

När ni rengör, torkar ni av smuts och ull, eller gör ni på något annat sätt?

Jag planslipar själv på keramiska vattenstenar. Resultatet bli dugligt men bäst är att lämna in då skären slipas konvext vilket ger ett bättre klipp.
Klipphuvudet brukar jag torka rent och sedan smörja. Skären tvättar jag med diskmedel och vatten. Torka noga och olja.
Kock till yrket. Bagare, styckare och hobbybonde på fritiden.

rackarns

  • Inlägg: 711
    • Närke
SV: Sköta om fårklippmaskin
« Svar #6 skrivet: 14 jun-12 kl 14:38 »
Jag planslipar själv på keramiska vattenstenar. Resultatet bli dugligt men bäst är att lämna in då skären slipas konvext vilket ger ett bättre klipp.
Klipphuvudet brukar jag torka rent och sedan smörja. Skären tvättar jag med diskmedel och vatten. Torka noga och olja.

vad smörjer du klipphuvudet med?

Mikael.Johansson

  • Inlägg: 1
    • Bohuslän
SV: Sköta om fårklippmaskin
« Svar #7 skrivet: 10 sep-13 kl 23:08 »
Min åsikt är att det enda vettiga till fårklippskär är att slipa dom på en slipmaskin för just fårklippskär. Om man lämnar bort dom för slipning ska man förvissa sig om att de som slipar har rätt maskin.

Det bästa är att ha egen slipmaskin, men tyvärr är dom tämligen dyra här i Sverige.
Inspektera de nyslipade skären, man skall inte kunna se kanterna; Och det är enkelt att se om skäret låg till ordentligt genom att kolla på anliggningsytan, efter klippningen.

Med rätt slipade skär, och korrekt inställt tryck, bör man kunna klippa 10 får med samma överskär, men underskären (kammen) varar längre.

Smörj med symaskins/vapenolja vid skärbyte och ha en vattenbalja med t.ex. rapsolja som ni doppar skären i ibland under klippningen.

Rengöra skären efter klippning tycker jag att man ska göra, dock är det inte alla som gör det, men på något vis bör man se till att dom inte rostar.
 


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

458 gäster, 1 användare
Homestead_Hustler

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser