Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förslaget till ny djurskyddslag  (läst 34736 gånger)

pålle

  • Gäst
SV: Förslaget till ny djurskyddslag
« Svar #140 skrivet: 16 dec-11 kl 02:22 »
fiskerik: Skulle gärna vilja ha en referens på det där, för på ett annat forum har jag just nu en diskution med en människa som hävdar exakta motsatsen (hen är en "minkutsläppartyp").

Galopp: Det är samma sak med poliser. Exakt samma sak. Om man känner sig orättvist dömd så överklagar man, till högre och högre instans.
Sant men det kostar för den enskilde med advokat  och expertis   en inspektör får ju obegränsade resurser att driva målet till skillnad från den den drabbade  för inspektör och deras verk dom har ju omgränsande resurser  och för dom spelar det ju inges som hällst roll hu mycket skatte medel som slösas bort det är ju inte deras pengar  så kampen är ju på för hand bestämd

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Förslaget till ny djurskyddslag
« Svar #141 skrivet: 16 dec-11 kl 08:17 »
Citera
Så länge ingen kontrollerar inspektörerna så spelar det ingen större roll hur lagen ser ut  :-\
Detta är väl kärnproblemet, för det är ju inte precis en homogen grupp vi talar om. Dessutom står de över lagen kan jag av erfarenhet berätta. Deras bedömning av en sannolikhet gäller utan bevisning i både Länsrätten och kammarrätten. De prövar visserligen fallen, men lägger ingen energi på dem och dessutom kan länsstyrelsen under tiden som förhandlingar pågår (dom ej meddelad) skicka personen på kronofogden, med ytterligare kostnader som följd.

Många inspektörer (dock inte alla) verkar ha jobbet för att de tycker synd om alla djur. (Djurrättsaktivister od.) Då skär det sig snabbt med en lantbrukare.
En bekant som jobbar som handläggare på jordbruksverket råkade ut för en otrevlig sak för ett tag sedan: Det var runt semestern och väldigt lite folk var på jobbet. De ansvariga för djurskyddet där hade möte med djurskyddsinspektörer i en lokal inte långt från bekantingen. Under lunchen hade dessa passerat personens rum, där det hänger en vacker skinnfäll från ett Färöfår. När personen kom tillbaka från lunchen berättade vice enhetschefen att han hittat en stor lapp på dennes dörr där det stod "mördare" med stora bokstäver. Enhetschefen hade snabbt plockat ner den och överlämnat den till personalavdelningen för utredning. Sedan har inget hänt, men enligt mig rätt obehagligt.  Dessutom rör sig i vanliga fall bara de närmaste medarbetarna i dessa korridorer, så det är ju högst sannolikt att det var en av djurskyddsinspektörerna från mötet som satt upp den.
Vad händer om man får en sådan på gården 8)

Galopp

  • Inlägg: 477
    • Uppland
    • Gladafriskadjur
SV: Förslaget till ny djurskyddslag
« Svar #142 skrivet: 16 dec-11 kl 08:49 »
[quote author=skiesabove link=topic=123561.msg1141763#msg1141763 date=1323996657
Galopp: Det är samma sak med poliser. Exakt samma sak. Om man känner sig orättvist dömd så överklagar man, till högre och högre instans.
[/quote]

Säger den som intet vet  ::) 

Lagen är inte lika för alla och så länge man inte har begått ett lagbrott så prövas inget. Och inspektörerna tycker saker och eftersom de tycker så har man inte begått ett brott mot lagen utan måste följa deras tyckande. Svårt att förstå om man inte varit där. Innan man har träffat på en sådan här inspektör (vill påpeka att det inte gäller alla inspektörer) tror man på rättsystemet, efteråt vet man att det inte finns något rättsystem. För att citera advokaten på Länsstyrelsen "Du tror väl inte att Länsrätten går emot Länsstyrelsen". Och polisanmälan läggs ner eftersom utredaren har flera nära samarbeten men inspektören vilket han erkänner då man genast märker hur personen försvarar inspektören. Det blir locket på på en gång och alla skyddar varandra. Det finns egentligen ingen större skillnad mellan Sverige och Nordkorea om man hamnar fel och när det kommer till dessa inspektörer så finns ingen kontrollinstans som kan djurskydd och det är där problemet ligger. När man går vidare med anmälningar hamnar ärendet hos människor som kan lagen men inget om djur och djurskydd. Allt som finns att gå på är inspektörens bedömning och djurägarens bedömning. Och vilken bedömning är mest trovärdig ur lagens öga, inspektörens naturligtvis. Det är som om två människor via en avhandling försvara sina teorier om kvantfysik för mig, jag skulle inte fatta ett skit och var den ena professor och den andra student skulle jag naturligtvis tro på professorn och inte studenten fast jag egentligen inte har någon aning. Så handlar det om ett lagbrott så prövas det med bevisning men har inget lagbrotts begåtts så står man med skägget i brevlådan så att säga.

Men inspektören är fint förflyttade till en annan tjänst dock...........

lj

  • Inlägg: 154
    • Övriga världen
SV: Förslaget till ny djurskyddslag
« Svar #143 skrivet: 18 dec-11 kl 19:07 »
Tidigare inlägg; ls har inte rätt att ta betalt för inspektion som har sin upprinnelse i anonym anmälan.
Om det finns fog för återbesök debiteras detta men det finns anledning att vara kritisk och var det i så fall innan inspektörerna lämnar gården.

Detta ämne har diskuterats tidigare i flera trådar och jag förundras varje gång att så många tror att djurens välmående korrelerar med antalet inspektioner....................hur mkt av dina skattepengar vill du ska gå till inspektioner av norrländska gårdar.............hur snart förfaller en besättning...................

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Förslaget till ny djurskyddslag
« Svar #144 skrivet: 21 dec-11 kl 16:34 »
fiskerik: Skulle gärna vilja ha en referens på det där, för på ett annat forum har jag just nu en diskution med en människa som hävdar exakta motsatsen (hen är en "minkutsläppartyp").

Referens? Hur menar du då? Menar du typ en lista med arbetande djurskyddsinspektörer skrivit på att de är av "minkutsläppartyp"? Det förstår du väl själv att det inte är rimligt?

Men kolla Birgits inlägg från 16 dec-11 kl 08:17, så förstår du vad jag menar, personligen anser jag att hela gruppen skulle tas ur arbete minst en månad om man inte hittar den olämpliga inspektören. Officiellt ska det naturligtvis vara vidareutbildning/fortutbildning där läraren ska vara av den mer skärpta typen som kan avgöra vem/vilka som mest sannolikt är så fanatiska att viger sitt liv åt sitt korståg.

För att ge ett exempel från min egen verklighet så var en "ny "ingift"" släkting på besök för ett tag sedan, som studerar på universitetsnivå med inriktning "djur", kommer alltså att kunna bli inspektör eller påverka kommande regelverk. Hon talade om för mig i mycket allvarlig och bestämd ton att jag skulle lämna bort min dvärgkanin till en besöksgård som inte har inomhusburar, mycket begränsade resurser för skötsel, då och då kommer det in hela förskoleklasser i kaninhuset. Min dvärgkanin var redan då inte ung och hela sitt vuxna liv har den varit inomhuskanin, jag fick ta hand om henne för att hon inte går bra med andra kaniner, var skygg och tillbakadragen. Hos mig "bor" hon visserligen i en bur, men den är öppen förutom om vi får hundar på besök då vi stänger både buren och dörren till rummet för att minska risken att stressa henne. Jag lyssnade men sa inget. Lång historia om en liten kanin, jag vet, men jag gillar den lilla kaninen, och frågan var principiell, oavsett studier och övertygelse ska man f*n inte lägga sig i saker man inte har en susning om.

Det är enkelt att följa regler om man håller på med små sällskapsdjur på hobby-basis om man är insatt i reglerna, bygger man nytt och burar in allting är det lätt att inte hamna i subjektiva frågeställningar där inspektören har tolkningsföreträde.  Har man däremot en naturlig hage och inspektören är inrutad på stirriga kapplöpningshästar kan du "åka på" kostsamma återbesök/ålägganden om du har stenar i hagen hos gamla lugna trygga shettisar, även om man haft shettisar där i generationer utan tillbud eller olyckor.     
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Förslaget till ny djurskyddslag
« Svar #145 skrivet: 22 dec-11 kl 23:31 »
Jag förstår inte vad du menar med kaninen där, varför tyckte hon att du skulle ge bort kaninen? För att den saknade sällskap av andra kaniner?

Men angående referens, så menar jag att jag på andra forum möter attityden "alla djurskyddshandläggare hatar djurrättsaktivister". Det är otroligt intressant att folk på det här forumet överlag verkar anse "alla djurskyddshandläggare är djurrättsaktivister". Därför skulle jag vilja ha någon typ av referens, men eftersom du (logiskt nog) inte kan ge någon sådan tycker jag att vi kan dra slutsatsen att man INTE kan dra någon slutsats om huruvida djurskyddshandläggare är det ena eller det andra, eftersom vi inte sysslar med åsiktsregistrering av alla myndighetsanställda i detta land.

Och med djurrättsaktivister menar jag då TNR-förespråkare, minkutsläppare, pälsterrorister etc.

//Lina

Moëll i Trädet

  • Inlägg: 441
    • -
SV: Förslaget till ny djurskyddslag
« Svar #146 skrivet: 23 dec-11 kl 00:41 »
Det är otroligt intressant att folk på det här forumet överlag verkar anse "alla djurskyddshandläggare är djurrättsaktivister".
Nej, så är det definitivt inte, jag har personligen inga dåliga erfarenheter, och jag tror att de alla flesta inspektörer gör ett gott arbete.
Problemet är att systemet ger stort utrymme för enstaka personer med maktambitioner att agera efter sina egna personliga åsikter, istället för att följa lagen.
Detta solkar ner hela organisationen, och ger den dåligt rykte, något alla inspektörer antagligen får känna av någon gång, eftersom en djurägare aldrig kan veta vad som gäller när en ny inspektör dyker upp.
Du drog själv i ett tidigare inlägg en parallell till bilbesiktningen, som inte har detta rykte, djurskyddet borde kanske ta efter deras konsekventa och förutsägbara bedömningar.
Försök inse att det finns fog för en del kritik istället för att vifta bort den med:
"varför är alla så negativa"
"är man inte nöjd är det bara att överklaga" etc.
"Kärleken är livets bäste vän"

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Förslaget till ny djurskyddslag
« Svar #147 skrivet: 25 dec-11 kl 22:49 »
Vad gäller kaninen var sällskap ett argument ja.

Och jag kan inte minnas att någon sagt eller antytt att alla inspektörer skulle vara djurrättsaktivister.

Däremot tror jag att en väldigt stor del av de som blir inspektörer genom de kortare utbildningarna är "klapp å kel"-folk, som har eller haft djur som substitut till kompisar, har man svårt att skilja på människor och andra djur tycker jag inte man ska vara djurskyddsinspektör.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

ninna

  • Inlägg: 42
SV: Förslaget till ny djurskyddslag
« Svar #148 skrivet: 14 jan-12 kl 14:33 »
Angående djurskydd och omhändertagande osv http://forysta.bloggspace.se/1520575/Galenskapen-i-Karlstad/


Fy f-n detta är ju inte klokt. att det kan gå till så här.
men vet hur dom är i vårt län inte kloka hittas inget fel så ljuger dom ihop ett.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Förslaget till ny djurskyddslag
« Svar #149 skrivet: 21 apr-16 kl 15:50 »
Dags för en uppdatering här inne.

Hittade en artikel om förslag och vad folk tyckte om det.

Vad innebär förslaget till ny djurskyddslag? Vad är nytt
och vad tycker experterna?


http://tidningen.djurskyddet.se/wp-content/uploads/2012/03/Nr-1_2012_webb_uppslag.pdf

Hoppsan tidningen var visst från 2012. Men har det ändrats något? Det låter bra men blev det av?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

594 gäster, 3 användare
xaelanar, Själv är bäste dräng, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser