Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000  (läst 130873 gånger)

Neiklot

  • Gäst
Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« skrivet: 16 nov-11 kl 11:25 »
Hej!

Jag har fått hem min mormors gamla symaskin.
En Husqvarna 2000.

Är det någon som har en sån?

Jag har framförallt ett problem och det är att den matar baklänges.

Alltså, den matar tyget baklänges.

Tycker det borde sitta en knapp någonstans men kan inte hitta det.
Hittar däremot en knapp, men den sänker bara ner matarfoten så den inte kommer åt att mata alls.

Hjälp!

/Neiklot

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #1 skrivet: 16 nov-11 kl 11:36 »
Det finns tre vred på den och den högra som sitter överst har en liten vit knapp på sig. Är den intryckt?


Neiklot

  • Gäst
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #3 skrivet: 16 nov-11 kl 11:53 »
Det finns tre vred på den och den högra som sitter överst har en liten vit knapp på sig. Är den intryckt?

Precis.

Hm, om jag vrider på reglaget så åter knappen ut, och jag kan även vrida in den igen.
Men när knappen är ute så är det inget som helst motstånd i den när jag trycker på den.

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #4 skrivet: 16 nov-11 kl 12:03 »
Och den syr fortfarande baklänges när knappen är ute?

Låter som den fastnat. Öppna maskinen och olja, fungerar inte det så måste du lösa upp lacken på delarna som fastnat (idiotisk idé för att göra maskinerna smörjfria) med aceton eller bensin. Efter det måste du smörja ofta.

Men en riktigt bra maskin, har en själv som tyvärr blev skev efter ett fall.

Neiklot

  • Gäst
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #5 skrivet: 16 nov-11 kl 12:07 »
Och hur öppnar man maskinen  ??? är det bara att skruva loss där det finns skruvar?

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #6 skrivet: 16 nov-11 kl 12:09 »
Vänta lite med att öppna maskinen!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #7 skrivet: 16 nov-11 kl 12:11 »
Ring till en symaskinsaffär, t ex Bernt i Lund, som jag själv köpt en Husqvarna 2000 av. Detta är ett vanligt problem, men jag minns inte just nu vad man ska göra. Men om du ringer till honom så kommer han att hjälpa dig, utan att ta betalt.

Om du öppnar maskinen på fel sätt riskerar du bara att ha sönder den. Och det är en riktigt bra maskin, de syr bra och håller i en evighet.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #8 skrivet: 16 nov-11 kl 12:15 »
Bak på maskinen sitter en plastdel (där trådhållarna sitter), skruva loss den. Passa även på att damma inuti maskinen.

Neiklot

  • Gäst
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #9 skrivet: 16 nov-11 kl 12:19 »
Oj, vilket lätt problem!

Kul när det är så! :)

"Armen" som "knappen" ska trycka upp har bara fastnat, behöver smörjas.

Hur lätt ska knappen vara?

Ska den åka tillbaka när man släpper den?


ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #10 skrivet: 16 nov-11 kl 12:22 »
Nu har jag nog kommit på lösningen. Det är den vänstra övre knappen, som styr mönstersömmarna, som inte står exakt på en färg. Då gör knappen så. Vrid det vredet så att det är på ett "hack", så kommer backknappen att funka som vanligt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #11 skrivet: 16 nov-11 kl 12:24 »
Ja den ska ska tillbaka av sig själv.


Neiklot

  • Gäst
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #12 skrivet: 16 nov-11 kl 13:07 »

*Tatadam*

Sådär ja, en stycken fungerande Husqvarna 2000 symaskin är nu i mina ägor.


Tackar för hjälpen! :)

/Neiklot

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #13 skrivet: 16 nov-11 kl 22:03 »
Roligt att läsa att det finns fler som värdesätter gamla trotjänare! Min gamla trotjänare som jag köpte runt 1970 börjar bli utsliten, så när jag fick syn på just en Husquarna 2000 under en resa i i våras så slog jag till. En sån där i grön metall. Såg stabil och förtroendeingivande ut. Handlaren hade många maskiner och lovade att han hade kollat, servat och kört igång alla. Men sen när jag kom hem med den så fick jag inte igång den. Problemen började redan vid påträdningen. En bruksanvisning går visserligen att köpa via nätet men jag har inte råd just nu. Litet snopet, nu har den blivit stående. Jag har ingen bil så jag kan inte byta på försäljningsstället som är i en annan del av Sverige. Jag har funderat på att lämna in den för serice men utan bil och slantar så blir det inget utav detta inom den närmaste framtiden.

Eftersom jag inte har någon aning om hur det ska se ut när det fungerar, så började ett riktigt detektivarbete. Jag upptäckte att det skall sitta en sorts mönsterratt på baksidan. Där fanns bara ett hål och litet bakelitrester. Jag kollade på nätet och tittade på hur reservdelar som skall sitta där såg ut och försökte pilla bort något som såg ut motsvarade från det hålet och till slut lyckades jag. Det visade sig att det satt en sån rund grej där men att toppplattan eller vad man nu skall kalla det, försvunnit. Nu har jag skaffat delar A, B, C och D men den som heter D är alltså utan möjlighet att kolla vad som är vad och möjligen defekt inuti. Ingen aning. I övrigt så kan man sätta på de andra och röra dessa utan problem, så inuti själva maskinen är det inget problem, gissar jag. Kan grejor smälta där?

En till fråga, hur skall påträdningen se ut? Den där tunna fjäderflärpen verkar fel, men jag vet ju inte hur den SKA se ut så jag vet inte. Ett foto på trådhållaren från en fungerande maskin skulle verkligen hjälpa mig!
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Neiklot

  • Gäst
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #14 skrivet: 17 nov-11 kl 13:21 »
Ratten där bak, vad har man den till är den till olika mönster?
 
:)



Tror inte att det kan smälta där bak.

Vänta 2 sek!

*springer ut till arbetsrummet*..

Okej, nu upptäckte jag ju såklart att jag inte har några hela nålar!
Så det blir svårt att se om det matar korrekt vid trädningen av tråden.

Men ratten där bak, den "kan inte" smälta, men det kan ju såklart gå sönder!

Ang. bruksanvisning, tror jag har den liggandes någonstans.
Jag kan kanske kopiera upp den?



 

« Senast ändrad: 17 nov-11 kl 13:25 av Neiklot »

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #15 skrivet: 17 nov-11 kl 13:38 »
Ratten därbak är utbytbar, ska finnas 4 st. Med de olika rattarna får du olika mönster.

Har tyvärr ingen kamera så jag kan inte visa hur man trär.

Lena i Fjollträsk

  • Gäst
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #16 skrivet: 17 nov-11 kl 13:40 »
Hum, tror det är en 2000 jag har som arvegods från mamma. Har en bruksanvisning i bokhyllan, kan kopiera eller scanna om någon önskar.

Neiklot

  • Gäst
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #17 skrivet: 17 nov-11 kl 13:46 »
Ratten därbak är utbytbar, ska finnas 4 st. Med de olika rattarna får du olika mönster.

Har tyvärr ingen kamera så jag kan inte visa hur man trär.


Precis och jag har dessutom alla fyra!
:)

Måste iväg och köpa nålar och tyg!
För här ska sys så det ryker! :)

Ska se om jag kan ta en bild.

« Senast ändrad: 17 nov-11 kl 14:01 av Neiklot »

Neiklot

  • Gäst
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #18 skrivet: 17 nov-11 kl 13:58 »

Okej, här är lite bilder.

Bild nr 3: Vad är ratten till?

Händig Man

  • Gäst
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #19 skrivet: 17 nov-11 kl 14:08 »
är inte det ratten för trådspänningen ?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

553 gäster, 5 användare
xaelanar, malle h, kretslopp, addebadde, reimersro

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser