Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alternativ till fryspåsar?  (läst 33089 gånger)

johena

  • Inlägg: 430
    • Dalarna
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #20 skrivet: 26 apr-11 kl 09:39 »
Jag använder endast begagnade plastpåsar, bärkassar, omslagsplast till verktyg jag köpt, glassbyttor jag köpt eller hittat nånstans och liknande saker.

 Diskar normalt aldrig någonsin plastpåsarna/plastkassarna, vänder dom endast ut och in och så får de ligga så några dagar (eller år..) på någon bänk. Skakar av dom ordentligt.


Och viktigt för mig är att ha så lite som möjligt i frysen, det blir ofta bara gammalt annars, tiden går och det blir förstört.

samma här. funkar hur bra som helst. fruktpåsar från butiken, bärkassar, you name it.. köper aldrig på rulle, det svämmar över av påsar ändå.
bröd brukar jag förvara stående på skärbrädan med skurna sidan neråt, och en handuk omkring. oftast vara inte ett bröd längre än ett par dagar hemma hos oss, och då funkar det utmärkt, ja t.o.m bättre än i påse eftersom det får godare skorpa. jag brukar baka på en halvliters deg- ett bröd uppe och ett i frysen. i återvunnen påse.
sen finns ju alla creme fraiche-burkar, mjölkkartonger och liknande som också är perfekta att använda.
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

Fny

  • Inlägg: 272
    • Uppland
    • Handicraft by Agis
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #21 skrivet: 26 apr-11 kl 10:01 »
samma här. funkar hur bra som helst. fruktpåsar från butiken, bärkassar, you name it.. köper aldrig på rulle, det svämmar över av påsar ändå.


Problemet där är ju kemikalier i plasten som kan vandra över i maten och sedan över till oss. Ftalater. Mjukgörare. Tråkiga saker... Framförallt då om man använder plastpåsar som inte var menade för just matförvaring.

Fny

  • Inlägg: 272
    • Uppland
    • Handicraft by Agis
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #22 skrivet: 26 apr-11 kl 10:03 »
Visst finns det sådana plastpåsar, dock köper du dom inte i mataffären. o:) Har dock inte testat dessa i frysen, men de dög utmärkt till att förvara bröd i till lunchen.

http://www.ekipage.nu/biobag-ekologiska-hundbajspasar/97-0


Tack för den länken! Är lite lockad att köpa ett gäng sådana påsar...

tench

  • Inlägg: 764
    • -
    • Solrot
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #23 skrivet: 26 apr-11 kl 17:33 »
All plast är väl nedbrytbar förr eller senare när den kommit ut i naturen? Och därmed menar jag inte att den är nyttigare, bara att den förr eller senare bryts ned efter att ha finfördelats. Eller tänker du på alternativa material som tex majsprotein-plast? Jag känner inte till om de tillverkar plastpåsar i sånt material, men jag vore första kunden direkt!
Det är givetvis stärkelseplast jag menar.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #24 skrivet: 26 apr-11 kl 20:57 »
Visst finns det sådana plastpåsar, dock köper du dom inte i mataffären. o:) Har dock inte testat dessa i frysen, men de dög utmärkt till att förvara bröd i till lunchen.

http://www.ekipage.nu/biobag-ekologiska-hundbajspasar/97-0

Tack för den länken! Det väcker tankar. Kollade litet på sidan.

"Tillverkade av GMO-fri majsstärkelse och vegetabilisk olja -ett revolutionerande naturligt plast/gummiliknande material. "
http://www.ekipage.nu/biobag-ekologiska-hundbajspasar/97-0

Det där ville jag veta mera om så jag googlade fram producentens hemsida. Där stod lindrigt mer om innehållet:

"biodegradable polyester and other natural plasticizers"
http://www.biobag.no/default.pl?showPage=228

Naturlig och nedbrytningsbar? Det har gått inflation i användandet av dom orden. De är för mig inte längre något mer än reklamord. Vad innebär detta egentligen? Att dom föreslår att det skall hamna i komposten och att det motsvarar någon EU-norm är inte heller tillräckligt för att övertyga mig. Att den motsvarar någon norm betyder faktiskt bara just det, inte att det är en optimalt bra eller miljövänlig produkt. Ungefär som när man skriver att en produkt är allergitestad, det säger absolut ingenting.

"The green ink used for printing, is certified by ..."
Ännu en varningsflagg. Vilket färgämne är det frågan om här?

Påsarna har (tyvärr) enligt tillverkarna "breathing-bag-funktion" vilket gör att frysförvaring inte fungerar i längden i dessa påsar. Maten torkar ut. Attans. Finns det kanske något bättre plastpåseliknande nån annanstans?
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #25 skrivet: 26 apr-11 kl 21:08 »
Hmm, det kanske inte är uppenbart för icke-kemister. Just vid gröna färgämnen tickar det till i skallen. Det finns nämligen inte så många bra göna färgämnen, några helt ok finns i naturen men de konstgjorda är desto mer avancerade. Patenterade, högteknologiska syntetprodukter, används ofta i hårfärger etc .... jag tänker ta reda på litet mera om vad det kan vara frågan om här i påsarna.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

tench

  • Inlägg: 764
    • -
    • Solrot
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #26 skrivet: 26 apr-11 kl 21:19 »
Majsstärkelse är vad jag vet biologiskt nedbrytbart till skillnad från plaster som bara sönderfördelas med tiden.
Jag har själv provat. Stärkelsepåsarna bryts ned långsammare än matrester, men snabbare än pinnar.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

pyromanen

  • Gäst
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #27 skrivet: 26 apr-11 kl 21:43 »
Vanliga fryspåsar av polyetenplast kan väl brännas upp utan miljöproblem och avger inte heller ämnen till maten.  Och hur många gram plast handlar det om i en full frys i jämförelse med vilken nytta man har av det? Om man t.ex. jämför att man tagit vara på egenproducerade saker istället för att köpa transporterade grejer i affären under vintern (som troligen också är plastförpackade).

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #28 skrivet: 26 apr-11 kl 21:53 »
I naturskyddsföreningens senaste tidning (som hade temat kemikalier i våra hem) var det en bra artikel om vilka plaster som var dåliga och vilka som man än inte hade hittat något dåligt i. Där stod det att fryspåsar var OK.

Jag diskar mina.

Annars försöker jag undvika plast så mycket det går....svårt när man sitter och plinkar på den flamskyddade datorn :)
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

tench

  • Inlägg: 764
    • -
    • Solrot
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #29 skrivet: 26 apr-11 kl 22:40 »
Vanliga fryspåsar av polyetenplast kan väl brännas upp utan miljöproblem och avger inte heller ämnen till maten.  Och hur många gram plast handlar det om i en full frys i jämförelse med vilken nytta man har av det? Om man t.ex. jämför att man tagit vara på egenproducerade saker istället för att köpa transporterade grejer i affären under vintern (som troligen också är plastförpackade).
Beror väl på ifall man ger ett nettoöverskott av koldioxid eller inte. Jag är osäker på hur tillverkningsprocessen går till.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

jezzysnor

  • Inlägg: 1
    • Södermanland
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #30 skrivet: 12 jan-14 kl 03:21 »
Hej.

Jag hoppas jag gör rätt nu (mitt första inlägg).
jag har läst diskussionen och tänkte fråga om ni har kommit fram till ett annat alternativ till plast?
jag har läst mycket om bioavfallspåsar och undrar om någon har provat det och vad ni tycker om det?

// Jezzysnor

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #31 skrivet: 12 jan-14 kl 23:40 »
Välkommen till forumet!  :)  Har jag fattat fel då, jag trodde att majsstärkelse var ett alternataiv?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #32 skrivet: 13 jan-14 kl 19:58 »
Jag skulle kanske köpa påsar av majsstärkelse om jag bara kunde hitta såna. Jag har förresten några pennor gjorda i majsstärkelse. Dom blev mjuka en gång när jag glömde dom i stekhett fönster  8) Men det gick att skriva med dem iaf. Dock undrar jag litet över själva bläcket. Jag har nyligen hört att det är nån form av plastpartiklar i det  :o

Annars så är möjligens dom vanliga av polyetenplast ett alternativ. Anledningen till att jag ser många fördelar med dom är dels hållbarheten och att man kan rengöra dom och återanvända dom och dels att dom är ok att elda upp.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #33 skrivet: 13 jan-14 kl 21:43 »
Jag brukade använda fryspåsar till att frysa det mesta i. Men så i somras när jag packade smörgåsar i fryspåse för att ta med till odlingslotten, så kände jag att påsen luktade plast. Även smörgåsarna luktade och smakade plast! Det var inga billiga påsar av dålig kvalité, utan lite dyrare märken.
Vet inte om det är jag som fått bättre luktsinne, eller om det är tillverkningen. Från Kina?
Så nu fryser jag i glasburkar. Det går bra bara man inte fyller ända upp så spricker dom inte. Drycker går bra att frysa i glasflaskor om man inte fyller ända upp. Bröd har jag frusit antingen i begagnade tvättade påsar som det varit köpt bröd i. Dom är kraftigare och jag känner ingen lukt i dom. Eller så har jag virat in brödet i en bakduk och lagt i en plåtburk. Har funkat bra i alla fall några veckor.
Grönsaker har jag också frusit i glasburkar. Men man kanske borde lära sej att konservera.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #34 skrivet: 27 feb-14 kl 08:27 »
När jag var liten glaserade man det som frystes in. Det gick till som så att först la man in det som skulle frysas oförpackat i frysen och frös in det, sen tog man ut det infrusna och doppade det i vatten lät det rinna av och torka till sen virades det in i tidningspapper knöts om med snöre märktes och lades tillbaks i frysen. Det var omständigt men fungerade bra.
kretslopp

Beppo

  • Inlägg: 8
    • Uppland
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #35 skrivet: 27 feb-14 kl 09:53 »
Jag hittade en intressant sak på nätet, en dam som behandlar någon-form-av-papper-eller-liknande med bivax för att förvara mat i. Är väl dock ej ett alternativ vid infrysning eftersom det måste vara svårt att få det 100 lufttätt. Men det lär ju vara lämpligt att förvara saker i kylen eller liknande. Bivaxet gör det hela antiseptiskt vilket motverkar att maten blir dålig. Kanske en ny sak att producera för oss biodlare  ;D

http://earth911.com/food/natural-alternative-to-plastic-wrap-creates-a-buzz/

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #36 skrivet: 27 feb-14 kl 23:27 »
När jag var liten glaserade man det som frystes in. ..................Det var omständigt men fungerade bra.
Jag känner till detta men vet inte riktigt varför man gör så. Förhindrar det frysbränna?

Bivaxet gör det hela antiseptiskt vilket motverkar att maten blir dålig. Kanske en ny sak att producera för oss biodlare  ;D
Förr konserverade man lik med honung. Det går åt mycket honung där. En ny nisch?  :P

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #37 skrivet: 28 feb-14 kl 01:03 »
En plastpåse av majsstärkelse borde vara bra, men om det inte tydligt framgår att den är avsedd för förvaring av livsmedel så kan det tänkas att den kan innehålla tillsatser (mjukgörare eller färgämnen exempelvis) som inte är lämpliga att ha i anslutning till mat. Det kan vara tillsatser som normalt är ofarliga, men som inte bör ätas. Värt att kolla upp innan man använder exempelvis bajspåsar till matförvaring?

Jag försöker styckfrysa på plåt eller liknande, och sedan stoppa in i en stor plastpåse som jag plockar ur flera gånger, istället för att portionsfrysa. Muffinsform och småburkar fungerar också bra. Men jag skulle behöva något stort som var ungefär dubbelt så stort som en muffinsform och staplingsbart. Så man smidigt kunde frysa in en hel massa portioner om en till ett par tre deciliter och sedan ta ur och lägga samman i en större påse. Vore perfekt för grytor och liknande.

Thompa

  • Gäst
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #38 skrivet: 28 feb-14 kl 06:11 »
Livsmedelshygien är kanske det viktigaste.
Fryspåsar är ett nödvändigt ont men också funktionellt och väldigt bra. Tråkigt att påsar slits och att diska påsar känns så där, blir de rena nog?
Vi har helt gått över till plastboxar (typ matlådor) i olika storlekar med tätslutande lock.
Detta fungerar bra och man kan återanvända dem hur många gånger som helst, diska i maskin, värma i micron etc.
Va rädd om maten!!
Är man så rädd för kemikalier och t ex mjukgörare att man använder vanliga kassar eller komposterbara plastpåsar, hundbajspåsar etc så har skräcken bara lurat dig, det finns i alla billiga plaster. Men en del plaster är konstruerade och godkända för livsmedel och dessa bör man använda.
Man kan minska ner på omsättningen av plast genom att återanvända, men då skall man återanvända rätt material.
De komposterbara stärkelsepåsarna innehåller mycket mera skit än som står på deklarationen och vem vill ha hundbajspåsar med mat i frysen?

MagnusH

  • Inlägg: 219
    • Västergötland
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #39 skrivet: 28 feb-14 kl 08:40 »
Av en slump kom jag igår att diskutera mjukgörare och plast med en som jobbar med att mäta vad som avges. Plastpåsar av polyeten är inga problem.

Men vad man än gör, värm inte plastburk med mat i mikron. Då händer det mycket spännande saker tydligen. Så förvara gärna i frysen, men lägg upp på tallrik innan du värmer, Thompa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

722 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser