Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spännande ull från katt  (läst 17902 gånger)

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Spännande ull från katt
« Svar #40 skrivet: 06 mar-17 kl 11:01 »
Jag stickade en liten provbit bara. Sen luddade av sig rätt mycket men mycket mjuk åt angorahållet. Nu var väl fibrerna inte de bästa. Skulle jag försöka spinna katthår idag skulle jag vara noga hur jag klippte katten, som man klipper angorakaniner.
« Senast ändrad: 06 mar-17 kl 15:44 av Helena R »
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Spännande ull från katt
« Svar #41 skrivet: 06 mar-17 kl 11:08 »
Ladda av sig eller ludda av sig?  Mera autocorrect?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Spännande ull från katt
« Svar #42 skrivet: 06 mar-17 kl 12:07 »
Nu börjar alla djuren fälla här. Ska försöka samla päls separat från en o en så jag får olika färger.
Tips i borstningstider: Lägg en tuss hår från varje djur i dubbla plastpåsar. Se till att du inte tar i hårtussen med händerna. Om sen olyckan är framme o ditt djur springer bort så har du en tuss så Id-hunden kan få upp spåret efter ditt försvunna djur.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Spännande ull från katt
« Svar #43 skrivet: 06 mar-17 kl 15:45 »
Ladda av sig eller ludda av sig?  Mera autocorrect?

Ja tack har ändrat
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

snowbird

  • Inlägg: 71
  • Taget för 1 vecka sen
    • Lappland
SV: Spännande ull från katt
« Svar #44 skrivet: 06 mar-17 kl 22:11 »


  Hej

Fick från min hundklo klippare spunnet garn från Pudel som jag virkat på en tröja-förlängning
Garnet är ganska töjbart för det drar ihop sej och töjer sej sen men varmt är det
Glömde säga att håret (garnet )är löst spunnet och ganska tjockt så jag har använt virknål nr:15-10mm

Jag provade att spinna min hunds hår ,hon är inte långhårig men det fungerade inte så bra men kan tänka mej att det skulle gå bättre om det finns längre hår i det korta men vet som sagt inte riktigt eftersom jag inte prövat
Ett tips till er som vill spinna med djurhår-fråga djuraffären om det finns nån som klipper hund &katt om ni kan få håret
Kan tänkas att dom slänger det om det inte finns en spinnerska i anknytning
Lycka till
« Senast ändrad: 07 mar-17 kl 08:26 av snowbird »

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Spännande ull från katt
« Svar #45 skrivet: 07 mar-17 kl 15:57 »
Nu kom jag på att jag har en påse hundhår. Måste kolla om det är nått användbart.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Elisabeth Berglund

  • Inlägg: 1
    • Dalarna
SV: Spännande ull från katt
« Svar #46 skrivet: 27 feb-21 kl 13:31 »
Jag har spunnit kattgarn (100%), det blir otroligt mjukt och varmt. Har en tovig katt som heter Tova som blir nedtrimmad några ggr om året.
Hon har ca 8cm päls, jag tror inte det blir bra att blanda med korthårig päls.






 


Dela detta:

* Inloggade just nu

568 gäster, 5 användare (2 dolda)
xaelanar, Bokohammare, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser