Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag råkade IQ-testa mina höns  (läst 5788 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Jag råkade IQ-testa mina höns
« skrivet: 04 jan-15 kl 11:56 »
Pga en ombyggnad i hönsgården har vi varit tvungna att flytta hönsgårdsdörren från ena sidan av hönshuset till den andra. Jag märkte att olika höns lärde sig olika snabbt att de skulle använda den nya dörren. Om vi antar att det är ett tecken på intelligens att lära sig var en ny dörr är, så råkade jag med andra ord skapa ett väldigt tydligt IQ-test här.

Så här smarta/dumma var de.

På förstaplats: "Lilla Kråkan" och "Berta", de två 5 månader gamla unghönorna. De är 50 % Wyandotte, 25 % Åsbo och 25 % Dvärgkochin. Visserligen flög de över nätet de första dagarna, men de hittade tillbaka genom den nya ingången på kvällen. Och efter ett par dagar sprang de både in och ut genom den.

Andraplats: Tuppen, far till de båda ovanstående, 50 % Åsbo och 50 % Dvärgkochin. Han verkade hitta ut redan efter någon dag, men stod och hängde med de dummare hönorna för det mesta. Jag misstänker dock att han i själva verket är lika smart som sina döttrar, men inte ville lämna de äldre hönornas sida.

Tredjeplats: Wyandottehönan och de två Brahmahönorna. De första dagarna gick de inte ut ur hönsgården alls. Dag tre, tror jag det var, jagade jag ut dem, eftersom tuppen och unghönorna var ute. På kvällen sedan förstod de inte hur man skulle gå in, utan stod och hängde utanför hönsgården där den förra dörren satt. Tuppen var med dem.

Dag fyra hade poletten trillat ner även där, och de gick in och ut via den nya ingången.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Inga-Karin E

  • Inlägg: 413
    • Halland
SV: Jag råkade IQ-testa mina höns
« Svar #1 skrivet: 04 jan-15 kl 16:57 »
Ha ha! Alla vi andra tror så klart nu att just våra hönor skulle fixa det där lite snabbare än vad dina gjorde  ;)

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1635
    • -
SV: Jag råkade IQ-testa mina höns
« Svar #2 skrivet: 04 jan-15 kl 20:06 »
Hej! Att intelligenstesta djur låter intressant. Gjorde själv detta en sommar för länge sedan, men då rörde det sig om katter.
Resultatet blev som jag trodde, men att redogöra detta häääär hinner jag inte ; "Påjrot" går loss i TV 4 Guld!

Hälsning!

G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Jag råkade IQ-testa mina höns
« Svar #3 skrivet: 05 jan-15 kl 12:19 »
Jag misstänker att intelligensen här sitter i Åsbogenerna. Latrashöns som måst klara sig själva mot livets fasor torde vara lite klipskare än daltade utställningshöns.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Jag råkade IQ-testa mina höns
« Svar #4 skrivet: 05 jan-15 kl 14:11 »
Jag tror också så.
Själv upplever jag stor skillnad mellan mina båda raser. Mina W. märker allting ögonblickligen och handlar snabbt. Medan mina K. tar god tid på sig att reagera, om de över huvud taget bryr sig om att göra det.
Jag tror att det är det som gör att många tycker så mycket om DvärgKochin. Det gör dem lätthanterliga.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Svarthönan

  • Inlägg: 922
    • Skåne
    • Sorbiska ägg
SV: Jag råkade IQ-testa mina höns
« Svar #5 skrivet: 21 jan-15 kl 15:58 »
Jag misstänker att intelligensen här sitter i Åsbogenerna.
Intelligentast någonsin här var min Åsbotupp.

lavendula

  • Inlägg: 118
  • I varje vrå kan man finna ljus..
    • Östergötland
SV: Jag råkade IQ-testa mina höns
« Svar #6 skrivet: 21 jan-15 kl 17:51 »
Om intelligensen sitter i lantrasgenerna så måste det vara i Åsbo för en av mina Kindor fastnade i en dörr som stod på glänt och "hängde sig".. En av dem som jag dumt nog döpt efter en av mina vänner (hönan hette Camilla).
Hundar, katter, Gotlandskaniner, Svenska Gulankor, höns, bin och getter.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Jag råkade IQ-testa mina höns
« Svar #7 skrivet: 22 jan-15 kl 21:23 »
Intressant.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

491 gäster, 5 användare (1 dolda)
Sundance, frökenfräken, sayerbýr, Naturliv

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser