Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur kallt kan det va?  (läst 4515 gånger)

Hönslust

  • Inlägg: 39
    • Småland
Hur kallt kan det va?
« skrivet: 28 dec-14 kl 10:07 »
Hej!
Vi har Bhrama, New Hampshire och Leghornhönor som vägrar gå in dagtid trots att det är 10 grader kallt ,dom har inte mat o vatten ute. Dom går ju självklart in och äter o dricker men sen kommer dom ut igen. I grunden så hoppas man ju på att dom själva känner när det är dags men man undrar ju.........  Vad har ni för erfarenheter?

melongurka

  • Inlägg: 348
    • Västergötland
SV: Hur kallt kan det va?
« Svar #1 skrivet: 28 dec-14 kl 10:31 »
Hej. Vi har en blandgrupp med Leghorn, islandshöna, Aracuana och Australorp samt en grupp med sussexhöns. Båda grupperna är ute vid minus 10 grader och går in och äter och dricker vid behov precis som dina. Blandgruppen var lite mesiga när det först blev kallt och samma sak när deras första snö kom men nu bryr de sig inte utan håller på som vanligt. Sussexgruppen rusar ut på morgonen och är inne väldigt korta stunder och är riktigt härdiga. Vi bor i Västra Götaland och nu är det ljust från halv nio och sen går de in för mörkret klockan tre så det blir ju väldigt kort tid de ändå kan komma ut så jag förstår att de passar på. Man får bara hålla koll på hur de verkar i kylan och se till att det finns lite gosig halm att ligga på, så verkar det inte vara några problem.

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Hur kallt kan det va?
« Svar #2 skrivet: 28 dec-14 kl 14:33 »
Min erfarenhet är att hönsen inte gillar massa snö, men frost och sol verkar de gärna vilja vara ute i.  Är säker på att de mår bra av ljus och luft liksom vi andra  :). En gång för många år sedan har jag sett svarta frostskador på kammar, då var det runt -20 ute många dagar i rad.  Har ingen egen erfarenhet av olika rashöns, bara av Hedemora och korsningar med stor andel lantras (Hedemora, Blomme och Åsbo) i.

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Hur kallt kan det va?
« Svar #3 skrivet: 28 dec-14 kl 16:47 »
Kyla ensamt verkar inte ge frusna kammar är min erfarenhet. Kyla och fukt är en dålig kombination som jag sett ge svart på kammar, Då behövs ingen extrem kyla.
Min erfarenhet är att höns gärna är ute i snön om dom får.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

ChickenSteps

  • Inlägg: 140
    • Halland
    • ChickenSteps
SV: Hur kallt kan det va?
« Svar #4 skrivet: 30 jan-15 kl 10:21 »
Jag skottar lite i hagen när det är snö annars går de inte ut, men några minusgrader är inga problem. De ska däremot ha plusgrader i hönshuset, då mår de bäst, slipper förfrysa kammar och man slipper fruset vatten och frost på innerväggar (som sen blir fukt). Fukt och kyla är inte bra ihop. Man märker på ströet om det är fuktigt i huset. Om det är typ 10-15 minus vilket det inte är så långa perioder här brukar jag ha luckan stängd, inte för att de mår dåligt av att gå ut då utan för att spara värme. 

Lite bilder på hönsen i snön: :-)

https://chickensteps.wordpress.com
http://chickensteps.wordpress.com/

Skriver om Höns & Lantliv i bloggen ChickenSteps. Välkommen!

HJFF

  • Inlägg: 455
    • Västerbotten
SV: Hur kallt kan det va?
« Svar #5 skrivet: 03 feb-15 kl 11:41 »
Ca 15 minusgrader är gränsen för våra, dom vill gärna vara ute i lägre temperaturer om dom själva får bestämma.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

427 gäster, 2 användare
xaelanar, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser