Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klippa baggens horn  (läst 2013 gånger)

elisabeth-nilsson

  • Gäst
Klippa baggens horn
« skrivet: 13 feb-16 kl 18:11 »
Har en bagge på ett år. Han har små horn och jag undrar om man kan klippa av "toppen" på hornen med jämna mellanrum för att hornen inte ska bli långa? Kan jag ta ca 2 cm, eller vad är lagom? Vill helst slippa blod och eventuellt obehag för baggen.
Vad använder man för verktyg för att klippa horn? Övriga tips på vad jag ska tänka på innan klippning?

exilbonde

  • Inlägg: 65
  • All utveckling beror på nyfikenhet och lathet.
    • Jämtland
SV: Klippa baggens horn
« Svar #1 skrivet: 13 feb-16 kl 23:02 »
Men varför skulle man klippa baggens horn om dom det inte är för att dom växer in i huvudet eller ögonen på baggen  ??? ??? ???

Han stångar lika hårt med som utan horn.
Har lämnat kvinna fårgård och hund på annat håll i landet för ett jobb, så därför ingen djur, men säkert en mening om det mesta ;)

 

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Klippa baggens horn
« Svar #2 skrivet: 13 feb-16 kl 23:16 »
Jag undrar också varför du ska klippa hornen? Känns väl som en helt onödig åtgärd. Om du vill klippa något med jämna mellanrum kan du klippa klövarna på baggen istället eftersom klövarna inte ska vara långa, men hornen må väl få växa bäst de vill, om baggen har horn.

Om jag hade haft en bagge som är horntrång hade jag ringt ut en veterinär för att få det gjort eller avlivat/slaktat baggen. Du kan ju inte ge dig på att klippa hornen om du inte vet hur man gör.
Vill du inte ha en bagge med horn kan du skaffa en bagge utan horn. Jag har flera stycken baggar utan horn. Finns många raser där baggarna inte har horn.
 


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

507 gäster, 2 användare
Sjul, xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser