Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  CAE  (läst 6290 gånger)

Mormortill3

  • Inlägg: 47
CAE
« skrivet: 26 jun-16 kl 18:07 »
Vart vänder man sig om man vill vara med i ett CAE program och testa sina getter för det ?

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: CAE
« Svar #1 skrivet: 26 jun-16 kl 20:12 »
Kolla på www.gårdochdjurhälsan.se

Med får skulle man ha minst 5 st vuxna, vet inte om det är samma med getter.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: CAE
« Svar #2 skrivet: 27 jun-16 kl 09:45 »
Jag hittar inte getter alls på den länken.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

trassla

  • Gäst
SV: CAE
« Svar #3 skrivet: 27 jun-16 kl 10:27 »
Trollmor, skriv getter i sökrutan. Då får du fram under rutan visa endast får, gris mm. Tryck på får, så kommer du till getter.

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: CAE
« Svar #5 skrivet: 27 jun-16 kl 11:05 »
Frågan är VARFÖR en vill vara med i CAE-programmet?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Mormortill3

  • Inlägg: 47
SV: CAE
« Svar #6 skrivet: 27 jun-16 kl 12:27 »
Frågan är VARFÖR en vill vara med i CAE-programmet?

Jag trodde det var en bra sak att ha sina djur testade om man ska sälja killingar i framtiden , så man vet att man har en frisk flock .

trassla

  • Gäst
SV: CAE
« Svar #7 skrivet: 27 jun-16 kl 13:21 »
Skräptanten- varför inte?
Har haft getter som haft CAE, och även böldsjuka, nu får vi inte ta in nya djur på minst ett år, efter sanering (enligt SVA). Skall man sälja getter, tycker jag att man skall testa dem, för det är fruktansvärt hemskt, att se sina älskade getter drabbas av denna sjukdom.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: CAE
« Svar #8 skrivet: 27 jun-16 kl 13:40 »
En anledning att vara med är att få sälja bockar. Jag har försökt sälja bockar på blocket men de enda som var intresserade ville ha cae-fria djur. Man kan helt klart få mer betalt för getter om man har en cae-fri besättning.

En annan anledning är att om man har cae-fria getter kan man ha dem på samma produktionsplats som mv-fria får, och det är mer eller mindre standard att ha MV-fria får.
Väljer man att stå utanför mv-programmet när man har allmogefår kan man dels inte sälja några livdjur, och man kan inte heller ansöka om eu-stöd för utrotningshotade djur.

Varför man kan söka motsvarande stöd för getter som står utanför cae-programmet förstår jag inte.

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: CAE
« Svar #9 skrivet: 27 jun-16 kl 14:26 »
Jättebra att vara med!! "nackdelen" är väl att man kan kan få slakta hela eller delar av flocken om de är smittade.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Mormortill3

  • Inlägg: 47
SV: CAE
« Svar #10 skrivet: 27 jun-16 kl 14:59 »
Tack för alla svar men ber man veterinärer ta proverna på dom ?

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: CAE
« Svar #11 skrivet: 27 jun-16 kl 15:23 »
"nackdelen" är väl att man kan kan få slakta hela eller delar av flocken om de är smittade.

Vilket skulle kunna vara helt förödande för en liten population av oförädlade lantrasdjur.

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: CAE
« Svar #12 skrivet: 27 jun-16 kl 15:54 »
Vilket skulle kunna vara helt förödande för en liten population av oförädlade lantrasdjur.

Samtidigt vill man väl inte avla på en sån grupp, och sprida, en så allvarlig sjukdom? Det finns ju fortfarande de som är friska.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: CAE
« Svar #13 skrivet: 27 jun-16 kl 15:57 »
« Senast ändrad: 27 jun-16 kl 16:04 av Weasel »
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: CAE
« Svar #14 skrivet: 27 jun-16 kl 16:51 »
Jättebra att vara med!! "nackdelen" är väl att man kan kan få slakta hela eller delar av flocken om de är smittade.

Ingen tvingar någon att slakta några djur om de är smittade. Du får förstås behålla dina djur men jag gissar att gård och djurhälsan rekommenderar att djuren inte skall lämna gården eller avlas vidare på.
Allmogeget-föreningen tycker tydligen inte att CAE är något att bry sig om så de tycker säkert man kan avla vidare på djuren då de menar att ett positivt resultat inte betyder att de utvecklar Cae.

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: CAE
« Svar #15 skrivet: 27 jun-16 kl 17:51 »
Ingen tvingar någon att slakta några djur om de är smittade. Du får förstås behålla dina djur men jag gissar att gård och djurhälsan rekommenderar att djuren inte skall lämna gården eller avlas vidare på.
Allmogeget-föreningen tycker tydligen inte att CAE är något att bry sig om så de tycker säkert man kan avla vidare på djuren då de menar att ett positivt resultat inte betyder att de utvecklar Cae.

Du har rätt. Letade upp fakta här:

Smittad besättning
I besättning
där smi
tta påvisas bör
sanering ske. Genomförandet av sanering kan ske på
olika sätt där omfattningen av smittan
är
avgör
ande
.
Programansvarig överenskommer
med djurägaren hur saneringen ska genomföras i enlighet med tidigare fastlagda
normer som baseras på veten
skap och
beprövad erfarenhet.
Slaktbidrag utgår, i mån av beviljade medel, för djur som måste tas bort för
genomförande av sanering och utbetalas till besättningar som följer överenskommet
program för saneringen.
Smittad besättning där djurägaren
inte vi
ll sanera sin besättning måste lämna
programmet.
Får och getter från smittad besättning får inte överlåtas eller flyttas till annan
besättning. Det är inte tillåtet att medvetet sprida anmälningspliktig sjukdom
.


Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: CAE
« Svar #16 skrivet: 29 jun-16 kl 00:05 »
Ser man på, där fanns den, tack Weasel!

  Men jag håller med Skräptanten och SussiloII om att man bör avla på de utrotningshotade och försöka bli av med smittan utan att slakta ut hela besättningen!

  Det FINNS möjligheter att bli av med smittan, men det är arbetskrävande, och kräver en stor noggrannhet!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: CAE
« Svar #17 skrivet: 29 jun-16 kl 10:15 »
Ser man på, där fanns den, tack Weasel!

  Men jag håller med Skräptanten och SussiloII om att man bör avla på de utrotningshotade och försöka bli av med smittan utan att slakta ut hela besättningen!

  Det FINNS möjligheter att bli av med smittan, men det är arbetskrävande, och kräver en stor noggrannhet!

Precis, men för att bli av med smittan är ju en förutsättning att man för det första vet OM de är smittade, och om någon eller några är det måste det ju vara en fördel att veta vilka. Kanske kan man offra de som är smittade om de inte är superviktiga i avelsarbetet. Att bara blunda för smittan och sprida den vidare med ursäkten "jag visste inte" känns bara extremt oansvarigt.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: CAE
« Svar #18 skrivet: 07 jul-16 kl 18:17 »
Föreningen Allmogegeten rekommenderade kring millennieskiftet att alla medlemmar skulle gå med i CAE-programmet och testa sina djur. Det blev förödande. Det var inte särskilt många djur som testade positivt, men tillräckligt många för att ett par större genbanker blev tvungna att slakta ut samtliga sina getter, och en viktig bit av getternas genetiska bredd gick förlorad för gott.
Eftersom saneringsprogrammet är hårt och en måste slakta alla djur i sin besättning om fler än 10% testar positivt, blir det verkligen att skjuta mygg med kanonkulor. Speciellt med tanke på att både falska positiva och falska negativa provsvar kan förekomma, det är därför man måste testa minst 5 djur, för att det ska bli ett någorlunda adekvat resultat.
Tack och lov har Föreningen Allmogegetens styrelse tänkt om, och numera rekommenderar man medlemmarna att INTE vara med i CAE-programmet. Föreningen har bra koll på hälsoläget hos genbanksgetterna via årsrapporteringen, och idag vet vi att CAE inte är något större problem bland allmogegetterna.
Hur det är bland andra raser är oerhört svårt att veta, dvärggetterna har ingen förening och de flesta svenska lantrasgetterna tillhör inte Getavelsförbundets genbank.
Men en kan tänka på att CAE-testresultat är en sak, om djuret sedan insjuknar eller inte, det är en helt annan sak. Positivt test garanterar inte att geten kommer insjukna, och negativt test garanterar inte ett friskt djur...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: CAE
« Svar #19 skrivet: 07 jul-16 kl 20:22 »

Eftersom saneringsprogrammet är hårt och en måste slakta alla djur i sin besättning om fler än 10% testar positivt, blir det verkligen att skjuta mygg med kanonkulor.

Detta är ju inte sant. Har du läst kommentarerna ovan eller har du nån länk från "gård och djurhälsan" som bekräftar ditt påstående eller har du hittat på det själv?
Det du skriver är alltså att om man har 10 getter och en av dem visar positivt resultat så MÅSTE man slakta ut alla 10 djur? Med sådana villkor skulle ju ingen våga provta sina djur för vare sig cae eller mv på får. Men det kanske är sådan här skräckpropaganda som "allmogegeten" kör med för att få sina medlemmar att inte ansluta sig till cae-programmet.
« Senast ändrad: 07 jul-16 kl 21:14 av olivia.k »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

579 gäster, 7 användare (1 dolda)
Berberis, ärt, xaelanar, LMC400, Tångräkan, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser