Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dubbelblå Blomme ?  (läst 1899 gånger)

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Dubbelblå Blomme ?
« skrivet: 02 okt-06 kl 20:44 »
Apropå vita anlag....
den här Blomme tuppen har inga vita släktingar på 2 led bakåt.

Vad hände  ???
« Senast ändrad: 02 okt-06 kl 21:46 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Tedarix

  • Inlägg: 255
    • Uppland
Nytt ämne
« Svar #1 skrivet: 02 okt-06 kl 21:06 »
Hej Grimla! :)
Din tupp är inte genetiskt vit. Han har ju nån spräcklighet som syns ganska tydligt.. Vad har han för färg på "spräcklorna" egentligen? En blommetupp är ju alltid blommig, jag har nog inte hört att det finns blommehöns utan blommighet.. Isf så har dom ytterst små blommor så dom ser ut att vara utan blommor..

Har du nån aning om vad föräldrarna har för färg? Pappatuppen iaf kanske?

Utan att veta det så skulle jag kunna tänka mej att han har en blåblommig tupp som pappa och en blåblommig höna som mamma. Han ser ju nämligen ut som att han är "dubbelblå", vit med blå spräcklighet som han sen har vita blommor på. ???
/Tedarix
« Senast ändrad: 02 okt-06 kl 21:26 av Tedarix »
Har stort intresse för höns- och ankfärger...

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Nytt ämne
« Svar #2 skrivet: 02 okt-06 kl 21:45 »
Fläckarna är Grå eller heter det blå på höns ?

Här är farsgubben  ;D
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Tedarix

  • Inlägg: 255
    • Uppland
Nytt ämne
« Svar #3 skrivet: 02 okt-06 kl 21:58 »
Ojojoj!! Grimla :P
Då verkar det ju som att din "vita" tupp har den färg som jag trodde men pappatuppen ser ju svart och röd ut.. Det röda kan han ju ha där oavsett färg på resten av kroppen men han borde ju vara blå där han är svart..??  :o
Hmmm... ???
Har stort intresse för höns- och ankfärger...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

368 gäster, 4 användare
Lillskiten, Corvus, Sebastian Berggren, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser