Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Altan i oimpregnerat virke. Hur skyddar jag bjälkarna bäst?  (läst 2442 gånger)

Björne

  • Inlägg: 7
Hej! Jag har bygger en altan med bjälkar i vanlig gran 50x175 och imregnerat dessa två gånger med roslagsmahogny.
Altanen har luftig nivå och byggd på väldränerat underlag.
Är det någon vet hur jag på ett bra sätt förstärker rötskyddet av bjälkarna?
Kan det vara lämpligt att lägga en remsa tjärpapp mellan altangolvet och bjälkarna?
Tacksam för förslag. Björne

Skogsvilde

  • Inlägg: 16888
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Altan i oimpregnerat virke. Hur skyddar jag bjälkarna bäst?
« Svar #1 skrivet: 23 okt-15 kl 14:24 »
Roslagsmahogny räcker länge! bra tanke med pappen men jag tror att där är den av ondo.
Däremot så skall du ha den vid övergången från plint till trä för att bryta kapillären från jorden och uppåt.

Var väldigt väldigt noggrann med hur du utformar avrinning och gör allt för att förhindra att du får stillastående vatten.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Björne

  • Inlägg: 7
SV: Altan i oimpregnerat virke. Hur skyddar jag bjälkarna bäst?
« Svar #2 skrivet: 26 okt-15 kl 21:28 »
Hej och tack för svar! 
Ja jag har också tvekat om lämpligheten med papp på bjälkarna, eftersom pappen kan hindra bjälkarna att torka ut och därmed riskerar att bjälkarna istället ruttnar.
Har fått lite kalla fötter om hållbarheten i konstruktionen med enbart roslagsmahogy som impregnering på granbjälkarna.
Funderat på att att "toppa" bjälkarna med en tunn impregnerad bräda, kanske 10mm tjocklek.
Som trall ska jag använda ek, i 28mm:s tjocklek.
Hälsningar Björne

Skogsvilde

  • Inlägg: 16888
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Altan i oimpregnerat virke. Hur skyddar jag bjälkarna bäst?
« Svar #3 skrivet: 26 okt-15 kl 21:37 »
Varför blanda in impregnerat?
Har du mättat bjälkarna med roslagsmahogny så räcker det många år. Och som du säger så torkar det mellan varven.  Och det farligaste som finns är att  stänga in. Vilket du gör om du har dit impregnerat.
Vill du istället göra något för hållbarheten så gå upp i dimension på bjälkarna så finns det att ta av.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Björne

  • Inlägg: 7
SV: Altan i oimpregnerat virke. Hur skyddar jag bjälkarna bäst?
« Svar #4 skrivet: 11 nov-15 kl 21:35 »
Ok. Låter klokt.
Tack för synpunkterna.
Mvh Björne

Gep

  • Inlägg: 410
    • Blekinge
SV: Altan i oimpregnerat virke. Hur skyddar jag bjälkarna bäst?
« Svar #5 skrivet: 11 nov-15 kl 21:58 »
För tjugo år sedan gjorde jag en altan av gammalt golvvirke
och formbrädor som balkar. Tror det är gran 50x175.
Balkarna står på grov makadam.
Oljade allt med rå linolja ett par gånger de första åren.
Nu är det dags att byta allt. Har bara bytt enstaka brädor hittills.
Om du vill ha ett exempel på livslängd.

 

exilbonde

  • Inlägg: 65
  • All utveckling beror på nyfikenhet och lathet.
    • Jämtland
SV: Altan i oimpregnerat virke. Hur skyddar jag bjälkarna bäst?
« Svar #6 skrivet: 30 nov-15 kl 18:22 »
Huruvida man ska täcka med papp eller inte ska jag la vara osagt, men för 15 år sedan byggde jag en terrass tre gånger tre meter, mest för att släppa dra in allt löv som samlades i lä i hörnet (ett fuktigt hörn och inte mycket markfrihöjd). efter att ha impregnerat det bärande återvinningsvirke med det billigaste gift det gick att köpa på Chiepi la jag på en 100 mm remsa papp virket som var 50 mm, och fick på det vis droppkant. Terrassen håller än idag. Om den skulle ha hållit like bra utan papp vet jag inte, men att täcke den sida av virket som är uppåt år inte det samma som att stänga inne fukten.

Henrik
Har lämnat kvinna fårgård och hund på annat håll i landet för ett jobb, så därför ingen djur, men säkert en mening om det mesta ;)

Davvve

  • Inlägg: 73
    • -
SV: Altan i oimpregnerat virke. Hur skyddar jag bjälkarna bäst?
« Svar #7 skrivet: 23 dec-15 kl 21:59 »
Vad är ett vettigt fall på altanen? Man vill ju att vattnet ska rinna av samtidigt som man inte vill känna att man sitter i en backe.

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Altan i oimpregnerat virke. Hur skyddar jag bjälkarna bäst?
« Svar #8 skrivet: 23 dec-15 kl 22:29 »
China olja ! Står emot vatten rent förträffligt bra.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

576 gäster, 8 användare (1 dolda)
xaelanar, LimJans, malbo, Jon.b, Stengrim, Valpen001, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser