Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dieselmotorcykel ?  (läst 3847 gånger)

smedpeter

  • Inlägg: 119
    • Jämtland
    • smedpeters hemsida
Dieselmotorcykel ?
« skrivet: 21 okt-12 kl 21:52 »
Hej på er !
Som den lilla gröna man jag är, har jag funderat på att bygga en dieselmotorcykel. Bättre för miljön då man kan köra på rapsolja, solrosolja eller frittyrolja från restauranger/gatukök. Det finns en del sajter och ideer om saken på nätet, jag har tröskat igenom det mesta, det är verkligen intressant  8). Någon här på detta forum som har provat att bygga någonting, eller har funderingar om saken ?
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese

Xoot

  • Gäst
SV: Dieselmotorcykel ?
« Svar #1 skrivet: 21 okt-12 kl 22:11 »
Finns ju fyrhjulingar registrerade som motorcykel, dieseldrivna förstås.


Spillolja och påställd pump gör livet lite gladare.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Dieselmotorcykel ?
« Svar #2 skrivet: 21 okt-12 kl 22:12 »
Jag har inte byggt en själv men för massa år sedan så fanns det en som åkte på massa hojfester med en dieselhoj.
Om inte jag minns fel så var det byggt på en 250 eller en 400cc hoj där han hade monterat dit en dieselmotor från en markvibrator.
Dom har slirkoppling som han använde.

Det finns rätt mycket filmer på Youtube med dieseldrivna motorcyklar.
« Senast ändrad: 21 okt-12 kl 22:16 av Rosten »

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Dieselmotorcykel ?
« Svar #4 skrivet: 22 okt-12 kl 17:30 »
Ta en funderare på kväveoxidutsläppen innan du bestämmer dig slutgiltigt för att en diesel verkligen är att föredra framför andra motortyper ur miljösynpunkt.

Huggorm

  • Gäst
SV: Dieselmotorcykel ?
« Svar #5 skrivet: 22 okt-12 kl 18:23 »
Royal Enfield finns/fanns med dieselmotor

kackelmann

  • Inlägg: 443
    • Skåne
SV: Dieselmotorcykel ?
« Svar #6 skrivet: 22 okt-12 kl 19:13 »
Ta en funderare på kväveoxidutsläppen innan du bestämmer dig slutgiltigt för att en diesel verkligen är att föredra framför andra motortyper ur miljösynpunkt.

Vilka andra motortyper tänker du på som har mindre miljöpåverkan än en rapsoljedriven dieselstånka?
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

smedpeter

  • Inlägg: 119
    • Jämtland
    • smedpeters hemsida
SV: Dieselmotorcykel ?
« Svar #7 skrivet: 22 okt-12 kl 20:36 »
Jo, Royal Enfield fanns för länge sen i två dieselversioner, en 350 och en 500cc. Men de är inte längre i produktion, fastän det ryktats länge om att den skall återuppstå. Eftersom jag har en Suzuki GZ 125cc, har jag tänkt bygga en "dieselvessla" enligt tysk modell. Kolla in http://www.dieselwiesel.de/  . Här använder man orginalväxellådan och lyfter in en kinesisk Yanmar-kopia på 406cc istället för orginalmotorn.  Motorns effekt är nästan densamma som orginalmotorns, men vridet torde vara rätt fint  ;D .Jag har svårt att tänka mej ett mer miljövänligt fordon än en liten dieselstånka som går 100 km på 1,5 liter solrosolja. Vadå kväveoxidutsläpp ??? :o  Toppfarten anges till 105 km/h, och det räcker ju bra till för att följa med i den övriga trafikens takt.
Rosten, du syftar säkert på globetrottern Ola som åker på sin Farymann-diesel Suzuki ? Jag tror att Farymann från början är en s.k. marindiesel, alltså båtmotor. Men bra motorer har använts till annat än det som du ursprungligen uppfanns för. Yanmar är också en s.k. stationär motor för elverk eller vadsomhelst. Kubota används ofta i komressorer på lastbilar, och även de används av entusiaster för hojbyggen. Andrahandsvärdet är ganska högt på dem, så det lönar sej säker mer att köpa en ny kinesisk Changfa - kvaliteten lär ha stigit avsevärt under de senaste fem åren. Priset på en ny sådan är samma som på en begagnad Kubota, dvs runt 5000 kr.
   Det lilla (?) problemet med motorbytet är ju växellådan och primärdrevet. Vad jag sett på YouTube så har en del byggare löst det med variator, alltså samma system som på snöskotrar. Varför inte ? Man slipper ju problematiken med en passande växellåda. Royal Enfield t.ex. har ju fortfarande separata växellådor på hojarna, de är därför tacksamma objekt för dieselbyggarna. Likaså Ural och Dnepr som har kardandrift och separata växellådor, men då måste man nog ha en dieseltwin, annars blir hojen för långsam...kardandriften och den tunga ramen stjäl en del effekt, har jag förstått av dieselhojbyggare i Finland.
   Någon annan som tycker det är ett intressant projekt ? ::)

Det är väl inte så tokigt att kunna åka 800 km på en tank (14 l) rapsolja ?
« Senast ändrad: 22 okt-12 kl 20:49 av smedpeter »
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Dieselmotorcykel ?
« Svar #8 skrivet: 22 okt-12 kl 21:40 »
Den killen som jag brukade träffa hade en plastdunk som tank som satt tejpad med silvertape framför dynan.
Bakpå hade han en låda där hunden satt om jag inte minns fel.
Det var runt mitten av 80-talet.
Hojen var med i Hojmagasinet eller MCM.

Efter lite sökande så hittade jag den!
!
« Senast ändrad: 22 okt-12 kl 21:51 av Rosten »

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Dieselmotorcykel ?
« Svar #9 skrivet: 22 okt-12 kl 23:58 »
Vilka andra motortyper tänker du på som har mindre miljöpåverkan än en rapsoljedriven dieselstånka?

En ottomotor som körs på i stort sett vilket icke-fossilt bränsle som helst.

kackelmann

  • Inlägg: 443
    • Skåne
SV: Dieselmotorcykel ?
« Svar #10 skrivet: 23 okt-12 kl 08:14 »
En ottomotor som körs på i stort sett vilket icke-fossilt bränsle som helst.

Undrar då vilka bränslen du menar dessa är, som är lätthanterliga och -överkomliga för gemene man?
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Dieselmotorcykel ?
« Svar #11 skrivet: 23 okt-12 kl 09:17 »
Undrar då vilka bränslen du menar dessa är, som är lätthanterliga och -överkomliga för gemene man?

Till exempel etanol, biogas eller ved.

smedpeter

  • Inlägg: 119
    • Jämtland
    • smedpeters hemsida
SV: Dieselmotorcykel ?
« Svar #12 skrivet: 23 okt-12 kl 22:22 »
Hmmm...en vedeldad motorcykel  ??? Du kan inte mena allvar  :D
Jag minns att det fanns någon enstaka gengasdriven lastbil kvar i byn i min barndom. Men jag tror inte utsläppen av ohälsosamma ämnen är i samma klass som en liten motor som kan köras på solrosolja eller eko-diesel. Min mening med projektet är att köra så praktiskt och miljövänligt som möjligt. Och gärna billigt  ;) Kan inte tänka mej att betala 10-tusentals kronor för en fyrhjuling av märket Arctic Cat, som väl är de enda fyrhjulingsdieslar som finns på marknaden...
Då fordonet är litet kan man nog inte tänka sej att bygga något alltför vidlyftigt drivarrangemang - typ gengas - det blir föga effekt kvar att köra på.
Etanol kanske inte skulle vara så dumt - nån som vet hur man konverterar en fyrtaktsmotor att gå på träsprit ? Det skulle vara intressant att veta.
Medan vi funderar på det kan vi läsa några intressanta länkar här :  http://www.altmann.haan.de/riding_on_salad_oil/default.htm
 och  http://journeytoforever.org/biodiesel_make.html  och  http://www.dieselbike.net/
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Dieselmotorcykel ?
« Svar #13 skrivet: 24 okt-12 kl 20:59 »
Kom ihåg att skilja på etanol och metanol. Det är den senare som även kallas träsprit, och den används som motorbränsle bara i modellflyg- och vissa motorsportsammanhang.

Att konvertera en enkel bensinmotor till något av dessa bränslen är i grunden enkelt - bara att vidta åtgärder för att den ska få lagom mycket fetare bränsleblandning som t ex att borra upp förgasarmunstycken. Om man vill få bästa möjliga bränsleekonomi bör man också ordna en rätt kraftig luftförvärmning - t ex en värmemantel runt avgasröret som förgasaren får ta insugningsluften från, eventuellt via ett termostatstyrt spjäll som det brukar se ut på bilar med förgasarmotor. Det kan eventuellt löna sig att ställa tändningen tidigare eller ordna en brantare tändförställningskurva. Om motorn har mycket låg kompression kanske man ska höja den också, men det brukar innebära så pass mycket arbete och kostnader att man inte gör det förrän toppen måste lyftas av någon annan anledning.

Kallstarter kan bli ett problem men det går att lösa med t ex förberedelser för att bekvämt kunna använda startgas.

vindensbonig

  • Gäst
SV: Dieselmotorcykel ?
« Svar #14 skrivet: 24 okt-12 kl 21:09 »
  Vist fans det  http://www.nortonsingles.se/d982fba5-74a9-4841-bc7f-4523cb46fd14-29.html
Hmmm...en vedeldad motorcykel  ??? Du kan inte mena allvar  :D
Jag minns att det fanns någon enstaka gengasdriven lastbil kvar i byn i min barndom.     
« Senast ändrad: 24 okt-12 kl 21:12 av mummrick »

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad

smedpeter

  • Inlägg: 119
    • Jämtland
    • smedpeters hemsida
SV: Dieselmotorcykel ?
« Svar #16 skrivet: 25 okt-12 kl 18:29 »
Tack för inputtarna och jättetrevliga länkar !  8)
Kol passar dock bättre i min ässja än i min motorcykel, tycker jag  ;)
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese

 

smedpeter

  • Inlägg: 119
    • Jämtland
    • smedpeters hemsida
SV: Dieselmotorcykel ?
« Svar #17 skrivet: 19 apr-14 kl 00:11 »
Först några ord till Rosten - det gick illa för vår vän Ola med hans Farymann-diesel-Suzuki på Kanarieöarna förra våren. Spanska polisen tog hans hoj, påstod att den nog inte var laglig (fast det var den, besiktad i Sverige) och skrotade den. Skamlöst och naturligtvis snopet. Så bra har vi det i EU med fri rörlighet  :P :-X >:D
Jag hittade dock en dieselhonda på nätet, och den har nu flyttat hem till mej. Började sitt liv som en Honda 250 Rebel -87 i Japan som skeppades till USA, sen importerades till Holland där den blev ombyggd till diesel, och sedan hamnade den i Sverige. Den har redan sett världen kan man säga :-) Ser fram emot många trevliga mil. Litet ändringar och småfix innan registreringen...håll tummarna att den går igenom ;-)
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

755 gäster, 6 användare (2 dolda)
Tiomilaskogen, Kerstin Nilsson, tuslus, Westerbergarn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser