Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ankor och glador  (läst 3553 gånger)

Annalinnea

  • Inlägg: 154
    • Skåne
ankor och glador
« skrivet: 22 apr-17 kl 18:08 »
HEJ
jag står i begrepp att skaffa ankor.
Jag har en stor tomt utan betande djur, ett litet ankhus invid gårdsplan och en stor damm ungefär 150 meter nerför backen på andra sidan boningshuset, en liten bäck som rinner förbi och massor med mördarsniglar som de kan smaska i sig på vägen mellan huset och dammen. bra uttänkt eller hur?

Men så det tråkiga... här flyger gladorna fritt och de är ganska många. En och annan övrig rovfågel kan det också vara i sällsynta fall, har dock inte koll på vilka i så fall.
Hur benägna är glador att ta ankor?
någon som vet?
Fasanerna verkar överleva häromkring, men de är ju bra på att gömma sig.
Hade tänkt mig löpankor, som ju är en ganska liten ras dessutom, vågar man ens föröka låta dem gå fritt?
Skulle man satsa på en större ras, som kanske är för stor för de mindre rovfåglarna? inte för köttets skull i så fall, jag är vegetarian, men för snigelskydd och ägg.

tacksam för synpunkter och erfarenheter.
mvh Annalinnea
odlar och äter, bygger och bor.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: ankor och glador
« Svar #1 skrivet: 22 apr-17 kl 19:41 »
Hos oss har en glada tagit en tupp av normalstorlek, och hos en granne försökte den ta en stor anka, men blev avbruten av ägaren. Så det man läser om i fågelboken att de bara tar mindre djur stämmer inte. Men de är inte så duktiga som duvhöken, jag har sett gladan bomma rätt duktigt mellan träden här.

Nyfikenskåne

  • Inlägg: 179
    • Skåne
SV: ankor och glador
« Svar #2 skrivet: 22 apr-17 kl 21:41 »
Jag hade en glada här en vinter som dök på en löpanka, Nu såg vi det och lyckades avbryta överfallet.
Jag har även Pekingankor, som vid detta tillfälle gick mer synligt för gladan. Vi fick känslan att gladan siktade in sig på den mycket mindre löpankan.
Tror nog att gladorna enbart ger sig på höns och ankor vid enstaka tillfällen, när dom är extremt hungriga, men det räcker ju med en attack så är det en löpanka mindre... >:(

koi

  • Inlägg: 3
    • Västergötland
SV: ankor och glador
« Svar #3 skrivet: 25 apr-17 kl 14:16 »
HEJ
jag står i begrepp att skaffa ankor.
Jag har en stor tomt utan betande djur, ett litet ankhus invid gårdsplan och en stor damm ungefär 150 meter nerför backen på andra sidan boningshuset, en liten bäck som rinner förbi och massor med mördarsniglar som de kan smaska i sig på vägen mellan huset och dammen. bra uttänkt eller hur?

Men så det tråkiga... här flyger gladorna fritt och de är ganska många. En och annan övrig rovfågel kan det också vara i sällsynta fall, har dock inte koll på vilka i så fall.
Hur benägna är glador att ta ankor?
någon som vet?
Fasanerna verkar överleva häromkring, men de är ju bra på att gömma sig.
Hade tänkt mig löpankor, som ju är en ganska liten ras dessutom, vågar man ens föröka låta dem gå fritt?
Skulle man satsa på en större ras, som kanske är för stor för de mindre rovfåglarna? inte för köttets skull i så fall, jag är vegetarian, men för snigelskydd och ägg.

tacksam för synpunkter och erfarenheter.
mvh Annalinnea



Postat med Alternativ.nu´s app


 

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: ankor och glador
« Svar #4 skrivet: 25 apr-17 kl 23:00 »
Om du är orolig för rovfågel så välj en ras som är duktig på att flyga o kan ta sej undan en attack. Myskankor tänker jag på direkt! Dessutom blir hanarna jättestora.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: ankor och glador
« Svar #5 skrivet: 30 apr-17 kl 08:50 »
Det är lite skillnad på hur de försvarar sig också. Myskankorna är nog en sort som inte ger sig så lätt, i alla fall dagtid när rovfåglarna är igång.

Hökenäs

  • Inlägg: 174
    • -
SV: ankor och glador
« Svar #6 skrivet: 01 maj-17 kl 21:45 »
Nu hittar jag bara på här men kan det inte vara så att ankraser som löpanka löper större risk att bli ett byte då de är mer lika de vilda änderna? En stor vit pekinganka är kanske mer lik en svan och rovfåglen tänker att det är ingen idé att ge sig på en sån.
Så en större variant kanske fungerar bättre? :)

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: ankor och glador
« Svar #7 skrivet: 01 maj-17 kl 22:07 »
Vi har massor av glador (4 st som brukar häcka i närmsta dungen och fler som stryker förbi) och har aldrig förlorat vare sig anka (myskanka, pekinganka och rouenanka) eller höns (även dvärgar) till dem. Däremot om vi fått avliva  något djur så kommer de direkt.

De djur som du däremot ska bekymra dig för i Skåne är räv, kråka, korp, råka, kaja, iller och råttor. Om det är lite skog så duvhöken.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: ankor och glador
« Svar #8 skrivet: 02 maj-17 kl 00:41 »
Gladorna kanske är tuffare här. Kan ju vara någon/några som lärt sig jaga lite större byten.

Skatorna kan vara ojämna. Här har vi alltid haft många, och de har tagit ägg om de kommit åt, men inte bråkat med hönsen. Men så ett år så tog de kyckling efter kyckling. Då sköt jag två och hängde upp som avskräckande exempel, och sedan dess så har de skött sig som vanligt igen.

Mård och grävling, är de inte hönsatjuvar i Skåne?

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: ankor och glador
« Svar #9 skrivet: 02 maj-17 kl 17:44 »
Gladorna kanske är tuffare här. Kan ju vara någon/några som lärt sig jaga lite större byten.
Jo gissningsvis är det individuellt.

Citera
Mård och grävling, är de inte hönsatjuvar i Skåne?
Där de finns. Här där vi bor i jordbrukslandskapet verkar det bara finnas räv, iller och råttor. En granne har sett mink för många år sedan.

Svartfåglarna är förfärliga. De letar sig in i hönsluckan och stjäl ägg. De hackar ut ögonen på kycklingar, ällingar och gässlingarna och när de inte kan fly längre så hackar de ihjäl dem och äter upp dem till ryggraden. Även ällingar som fått fjädrar och börjar bli stora går de på. Det verkar vara kråkorna som går på först, de andra följer efter. Hurpass skyldig korpen är förutom att äta ägg kan vi inte säga, men de lyckades föda upp ungar här förra året så de kommer väl igen om några veckor.

Förra vintern hade vi problem med en örn som tog ankor så vi fick flytta in dem, men denna vintern har det ju varit utegångsförbud.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: ankor och glador
« Svar #10 skrivet: 06 maj-17 kl 11:30 »
Korpen är ju ruskig när det lammas i betet här, så det har vi fått sluta med. Tamfåglarna vi har lösa har vi närmre och här landar inte kråkor och korpar inom räckvidd för bössan. Rätt konstigt med tanke på att jag inte jagar dem, men de är ruskigt smarta så de har nog räknat ut hur det kan gå om de gör något inom synhåll. Kråkor kan ju sopa rent på vattenfåglar i stadsmiljö där jakt är svårt.

Örnen har ju både blivit vanlig och har kapacitet att ta det mesta, men vi har inga som hålls här än. Däremot börjar lokatten etablera sig i våra trakter med.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: ankor och glador
« Svar #11 skrivet: 06 maj-17 kl 13:47 »
Det hör normalt inte till gladans sätt att ge sig på större fåglar, du bör nog vara mer rädd för duvhök då den är en utpräglad fågeljägare.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: ankor och glador
« Svar #12 skrivet: 06 maj-17 kl 14:41 »
Korpen är ju ruskig när det lammas i betet här, så det har vi fått sluta med. Tamfåglarna vi har lösa har vi närmre och här landar inte kråkor och korpar inom räckvidd för bössan. Rätt konstigt med tanke på att jag inte jagar dem, men de är ruskigt smarta så de har nog räknat ut hur det kan gå om de gör något inom synhåll. Kråkor kan ju sopa rent på vattenfåglar i stadsmiljö där jakt är svårt.

Örnen har ju både blivit vanlig och har kapacitet att ta det mesta, men vi har inga som hålls här än. Däremot börjar lokatten etablera sig i våra trakter med.

I Östergötland finns det väl knappast några kungsörnar? Havsörnen är en asätare, som har kapacitet att ta fisk!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: ankor och glador
« Svar #13 skrivet: 06 maj-17 kl 15:40 »
Jag har sett kungsörn ett par gånger här, men tror inte de häckar i närheten. Får nog åka 3-4 mil för att hitta ett bo.

Kan gladan ta en anka så kan givetvis havsörnen det också.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: ankor och glador
« Svar #14 skrivet: 06 maj-17 kl 18:02 »
Jag har sett kungsörn ett par gånger här, men tror inte de häckar i närheten. Får nog åka 3-4 mil för att hitta ett bo.

Kan gladan ta en anka så kan givetvis havsörnen det också.

Ja, men då går ju både ankor och hönor säkra för havsörnen

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: ankor och glador
« Svar #15 skrivet: 07 maj-17 kl 00:30 »
Hur tänker du nu?

Sonnarps naturbruk

  • Inlägg: 100
    • Skåne
SV: ankor och glador
« Svar #16 skrivet: 07 maj-17 kl 09:06 »
HEJ
jag står i begrepp att skaffa ankor.
Jag har en stor tomt utan betande djur, ett litet ankhus invid gårdsplan och en stor damm ungefär 150 meter nerför backen på andra sidan boningshuset, en liten bäck som rinner förbi och massor med mördarsniglar som de kan smaska i sig på vägen mellan huset och dammen. bra uttänkt eller hur?

Men så det tråkiga... här flyger gladorna fritt och de är ganska många. En och annan övrig rovfågel kan det också vara i sällsynta fall, har dock inte koll på vilka i så fall.
Hur benägna är glador att ta ankor?
någon som vet?
Fasanerna verkar överleva häromkring, men de är ju bra på att gömma sig.
Hade tänkt mig löpankor, som ju är en ganska liten ras dessutom, vågar man ens föröka låta dem gå fritt?
Skulle man satsa på en större ras, som kanske är för stor för de mindre rovfåglarna? inte för köttets skull i så fall, jag är vegetarian, men för snigelskydd och ägg.

tacksam för synpunkter och erfarenheter.
mvh Annalinnea

Vi har ankor och gott om glador. Vi har aldrig haft något problem med gladorna, Den enda attacken vi haft var av duvhök och det löste vi genom att släppa ihop gässen med de mindre ankorna, därefter vågade höken inte försöka.

Mjölnaren

  • Inlägg: 53
    • Halland
SV: ankor och glador
« Svar #17 skrivet: 09 maj-17 kl 01:48 »
Jag har samma erfarenhet som föregående talare, att gladan låter bli ankorna (med undantag av ällingar).


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

805 gäster, 5 användare (2 dolda)
xaelanar, magnus55, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser