Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kostnad för ekohus på 30 kvm och stort loft  (läst 6361 gånger)

Hasina

  • Inlägg: 19
Kostnad för ekohus på 30 kvm och stort loft
« skrivet: 23 jul-14 kl 10:08 »
Självklart så beror det på mycket. Men en ungefärlig kostnad hade varit intressant. Tänkte bygga en del själv, men är ingen expert. Huset skall vara så ekologiskt som möjligt, men samtidigt hålla nere priset. Det skall vara vinterisolerat.
Intressen: Natur, andlighet, självförsörjning, livet, Indien, djur m.m.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Kostnad för ekohus på 30 kvm och stort loft
« Svar #1 skrivet: 23 jul-14 kl 10:17 »
Skall du köpa ett färdigt hus och bara fixa lite själv med tapeter och annat så kommer det nog kosta från en miljon och uppåt. Arbetskraft är vansinnigt dyrt. Vill man sedan ha det byggt med okonventionella metoder ökar arbetskostnaden snabbt.

andtol

  • Gäst
SV: Kostnad för ekohus på 30 kvm och stort loft
« Svar #2 skrivet: 23 jul-14 kl 10:56 »
Vad ska du ha för uppvärmning?

misuno

  • Inlägg: 2
    • Skåne
SV: Kostnad för ekohus på 30 kvm och stort loft
« Svar #3 skrivet: 23 jul-14 kl 10:57 »
Om man inte har tummen i armbågen så kan man ju göra mycket själv, vilket sänker kostnaden en del, då det är arbetskraften som kostar, precis som ett svart får säger. Man kan ju också använda återvunnit material mycket om man har tid på sig, men när det gäller nybyggnation så måste man ju ändå anlita expertis till att borra brunna, avlopp, och dra el, gjuta grund osv. vilket kan göra stora hål i plånboken. Man kan ju även låter bli att leva utan sån lyx...S k Attefallshus på 25 kvm, och 4.5 m takhöjd är numera bygglovsfria vilket underlättar processen...man kan också köpa dessa hus i byggsats vilket förenklar saker och ting, tyvärr är det svårt att hitta dessa byggsatser i ekologiska varianter.  Men räkna med 200 000/kvm om det skall vara dusch/toa inomhus, ju mer eko, ju mera kostar det tyvärr, men återvunnet material (dörrar, fönster, tegel, golv m.m.) kan även få ner kostnaden och är ju i höggrad ett sätt att minska miljöbelastningen.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Kostnad för ekohus på 30 kvm och stort loft
« Svar #4 skrivet: 23 jul-14 kl 11:00 »
Men räkna med 200 000/kvm om det skall vara dusch/toa inomhus, ju mer eko, ju mera kostar det tyvärr, men återvunnet material (dörrar, fönster, tegel, golv m.m.)
Nja, då får man nog tapetsera med bladguld om man skall komma upp i de summorna. Tiondelen kanske är rimligt?

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Kostnad för ekohus på 30 kvm och stort loft
« Svar #5 skrivet: 23 jul-14 kl 11:13 »
Bygginformations "Enkelstugan" var med som artikel i en tidning en gång. Där redovisade de att materialet gått på 80 000. Nu var det ju med konventionell isolering, och rätt många år sedan (vill knappt försöka tänka efter, vansinnigt vad tiden går!), men det ger ju i alla fall en fingervisning. Finns nog många som bloggat och liknande om att bygga enkelstugan. Jag funderade själv på att göra det, med kamin och murat värmemagasin typ rörspis som värmekälla.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Hasina

  • Inlägg: 19
SV: Kostnad för ekohus på 30 kvm och stort loft
« Svar #6 skrivet: 23 jul-14 kl 11:36 »
Skall du köpa ett färdigt hus och bara fixa lite själv med tapeter och annat så kommer det nog kosta från en miljon och uppåt. Arbetskraft är vansinnigt dyrt. Vill man sedan ha det byggt med okonventionella metoder ökar arbetskostnaden snabbt.

Jag skall köpa själv. Jag hoppas kunna bygga så mycket som möjligt själv. Jag har ingen erfarenhet sedan tidigare, men jag har hjälp från folk som byggt eget hus. Vi kommer vara två som bygger hela tiden och några som hjälper till ibland. Badrum och sådant tar vi in folk till, men allt som går att byggas själv utan utbildning kommer vi göra själva.  Vi kommer att bygga långsamt under sommarhalvåret.
Intressen: Natur, andlighet, självförsörjning, livet, Indien, djur m.m.

Hasina

  • Inlägg: 19
SV: Kostnad för ekohus på 30 kvm och stort loft
« Svar #7 skrivet: 23 jul-14 kl 11:39 »
Vad ska du ha för uppvärmning?

Tanken är att bara ha öppen spis och passivtänk. Till varmvattnet önskar jag solvärme och el.
Intressen: Natur, andlighet, självförsörjning, livet, Indien, djur m.m.

andtol

  • Gäst
SV: Kostnad för ekohus på 30 kvm och stort loft
« Svar #8 skrivet: 23 jul-14 kl 12:50 »
Tanken är att bara ha öppen spis och passivtänk. Till varmvattnet önskar jag solvärme och el.

Öppen spis låter konstigt i ett ekohus. All värme försvinner upp i skorstenen. Men du kanske tänker på någon slags öppen kakelugn/rörspis?

Magnus24

  • Inlägg: 185
    • Skåne
SV: Kostnad för ekohus på 30 kvm och stort loft
« Svar #9 skrivet: 23 jul-14 kl 13:04 »
Vad menar du med ekohus? Vilka eko-kriterier ska det uppfylla?
Ska du ansluta till el-nätet? Tänkte du bygga hemligt eller på riktigt med bygglov, KA mm.? Sånt kostar också sina 1000-lappar.
10000kr/m2 räknas väl som relativt billigt när det är nybygge idag. 1-plans får ju högre m2-pris iom. att det blir dubbla mark- och takkostnader mot 2-plans.
Att bygga 30m2 känns lite meningslöst i mitt tycke, ska du bygga kan du lika gärna bygga lite större så det går att bo där ett tag. Men det beror såklart på vad avsikten är. Eller så bygger du mindre så du kommer under nya friggebod-lagar (som jag inte är insatt i) vilket kan förenkla en hel del.

 

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Kostnad för ekohus på 30 kvm och stort loft
« Svar #10 skrivet: 23 jul-14 kl 13:24 »
Eller så bygger du mindre så du kommer under nya friggebod-lagar (som jag inte är insatt i) vilket kan förenkla en hel del.
Det föresätter att det redan finns ett boningshus på tomten.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Kostnad för ekohus på 30 kvm och stort loft
« Svar #11 skrivet: 24 jul-14 kl 00:35 »
I Västergötland ser man många tomma, små timmerkåkar. Enklare utgångsläge och mycket billigare, om man gör själv och kan tänka sig, leva lite enklare och hållbarare.

Hasina

  • Inlägg: 19
SV: Kostnad för ekohus på 30 kvm och stort loft
« Svar #12 skrivet: 24 jul-14 kl 23:13 »
Öppen spis låter konstigt i ett ekohus. All värme försvinner upp i skorstenen. Men du kanske tänker på någon slags öppen kakelugn/rörspis?

Har inte riktigt koll på vad som är vad än. Men någon form av eldning. funderar lite. Har sett någon form av "raketugn" som verkar spännande.
Intressen: Natur, andlighet, självförsörjning, livet, Indien, djur m.m.

Hasina

  • Inlägg: 19
SV: Kostnad för ekohus på 30 kvm och stort loft
« Svar #13 skrivet: 24 jul-14 kl 23:21 »
Vad menar du med ekohus? Vilka eko-kriterier ska det uppfylla?
Ska du ansluta till el-nätet? Tänkte du bygga hemligt eller på riktigt med bygglov, KA mm.? Sånt kostar också sina 1000-lappar.
10000kr/m2 räknas väl som relativt billigt när det är nybygge idag. 1-plans får ju högre m2-pris iom. att det blir dubbla mark- och takkostnader mot 2-plans.
Att bygga 30m2 känns lite meningslöst i mitt tycke, ska du bygga kan du lika gärna bygga lite större så det går att bo där ett tag. Men det beror såklart på vad avsikten är. Eller så bygger du mindre så du kommer under nya friggebod-lagar (som jag inte är insatt i) vilket kan förenkla en hel del.

Så miljövänligt som plånboken tillåter. Helst självförsörjande på el, vatten, mat, värme och avloppsrening. samma princip som jordskepp. men jag tänker blanda lite olika varianter. bygglov får det allt vara.
Målet är att bygga så litet som möjligt, men ändå rymligt. många aspekter att ta hänsyn till. Hade jag varit själv så hade det blivit ett sådant tiny house på hjul. men nu är vi en familj på fem och vid den tidpunkten som huset skall byggs så är barnen tonåringar och jag hoppas kunna ge dem varsit krypin. Tanken var att bottenplan skulle rymma vardagsrum( där vuxna sover), kök, toalett och hall. Sen tänkte jag ha en trappa till ett stängt loft med lågt tak typ en meter vid väggen och 2,5 m i mitten. Med 30 kvm räknar jag bara bottenplan. Övre plan får räknas som biarea.
Kanske finns det bättre lösningar. Så om ni har några så får ni gärna tipsa. Just nu bor vi på 56kvm och är inte trångbebodda.
Intressen: Natur, andlighet, självförsörjning, livet, Indien, djur m.m.

Magnus24

  • Inlägg: 185
    • Skåne
SV: Kostnad för ekohus på 30 kvm och stort loft
« Svar #14 skrivet: 25 jul-14 kl 08:51 »
Självförsörjande på mat i huset eller? Hur mycket el behöver ni? Främst på vintern då den är svårare att producera då.
"Så miljövänligt som plånboken tillåter" är fortfarande rätt diffust.
Speca upp vad det är ni vill ha egentligen. Gör en ritning på huset. Lista allt ingående material med pris och summera så får du kostnaden på bygget. Hör med kommunen med avlopp, bygglov och övriga kostnader.
3 tonåringar med föräldrar på 30m2? Bygg större från början.

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Kostnad för ekohus på 30 kvm och stort loft
« Svar #15 skrivet: 25 jul-14 kl 10:20 »
Ok, med de planerna skulle jag välja att bygga ett hus med en vinterträdgård på sydsidan för uppvärmning och odling. Där kan man också ev ha aquaponics för egen gråvattenrening. Ett ännu coolare alternativ vore att bygga sitt hus i ett växthus som den där familjen gjort i värmland. Då får man ju taket som en egen yta också.

Vad är viktigast, lite pengar eller bra resultat?
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

kiml

  • Inlägg: 202
  • Svensk lantras
    • Lappland
SV: Kostnad för ekohus på 30 kvm och stort loft
« Svar #16 skrivet: 26 jul-14 kl 10:31 »
Jag tycker också att det låter lite väl litet för en familj med tre barn (i tonåren!). Bara ett funktionellt kök med sittplats för 5 personer kräver över halva ytan. Jag skulle vilja påstå att 30kvm inte räcker för mycket mer än kök, hall och toalett. Jag tror inte heller att ni skulle ha plats för en trapp utan en taklucka med stege är mer realistiskt. "Loftet" skulle räcka för ett stort sovrum eller två pyttesmå, men med tanke på takhöjden skulle jag inte vilja dela upp utrymmet.

Vill man så går det, men i ett så pass litet hus är det lätt hänt att viljan flyttar hemifrån.

bladhis

  • Inlägg: 365
    • Västergötland
    • www.prastakvarna.se
SV: Kostnad för ekohus på 30 kvm och stort loft
« Svar #17 skrivet: 26 jul-14 kl 11:31 »
Håller med, 30 m2 är väldigt litet. Vi bodde två på ganska exakt 30 m2 med sovloft. Att bo 5 st på samma hade jag inte viljat vara med om. Sommaren går säkert hur bra som helst, men vintern då man är inomhus mycket mer är jobbigare. Men självklart går det i en nödsituation.

Che Guevara

  • Gäst
SV: Kostnad för ekohus på 30 kvm och stort loft
« Svar #18 skrivet: 26 jul-14 kl 12:40 »
Var väl många som bodde så för  småtorpare och backstugusittare . Och i starar längorna .

andtol

  • Gäst
SV: Kostnad för ekohus på 30 kvm och stort loft
« Svar #19 skrivet: 26 jul-14 kl 13:17 »
Var väl många som bodde så för  småtorpare och backstugusittare . Och i starar längorna .

Hur tänker du nu?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

558 gäster, 7 användare (2 dolda)
von tratt, LimJans, ärt, Bröd, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser