Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sprider rykten om +/-5% vid hjulbyte..  (läst 4221 gånger)

slaveboy

  • Inlägg: 163
    • -
Sprider rykten om +/-5% vid hjulbyte..
« skrivet: 27 jun-16 kl 19:17 »
Vad är det för tomtar som sprider rykten om att däckdiametern får avika högst plus, minus 5%...?
Vid hjulbyte i Sverige.


Verkar vara en ap/papegojsägen som går, någon har hört, och sprider sedan vidare...

Anledningen var att jag tänkt sätta på mindre däck, och efter att jag tänkt efter lite, finns inga som helst nackdelarmed mindre däck ur trafiksäkerhetsynpunkt..
Hastighetsmätaren visar för fort, men det får, och ska den göra, du får köra sakta, 40 km/t på motorväg, men du får inte köra fort.
Bromsarna blir kraftigare och mindre påfrestning på bilenöver lag.

Tänkte att lagarna kan inte vara så korkade...
-Vill du ha något mer?
- Ja, grekens huvud på ett fat, med tack för hjälpen inristat i pannan.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Sprider rykten om +/-5% vid hjulbyte..
« Svar #1 skrivet: 27 jun-16 kl 19:38 »
Läs på om vad "helbilsgodkänd" innebär.

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Sprider rykten om +/-5% vid hjulbyte..
« Svar #2 skrivet: 27 jun-16 kl 19:58 »
Hastighetsmätaren får ha Max 5% avvikelse. Många bilar har redan från fabrik glädjemätare som och om du bytar dimension neråt så faller du väldigt lätt utanför den ramen.

Bromsarna blir inte kraftigare alls.

Däcken ingår i fjädringssytemet och ett mindre däck inverkar på väghållningen.

Bytar du även fälgdimension så kan du få problem med bromsok.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Sprider rykten om +/-5% vid hjulbyte..
« Svar #3 skrivet: 27 jun-16 kl 22:04 »
Det här med ± 5 % gäller som sagt för äldre bilar som inte är helbilsgodkända. Om bilen är helbilsgodkänd får endast de däckdimensioner som är uppräknade i registreringsbeviset användas.

Vad som är tillåten felvisning för hastighetsmätaren varierar beroende på vilken kategori fordon det är och hur gammalt det är.
För personbilar gällde generellt ± 15 % fram till 1980 års modell, på senare årsmodeller får hastighetsmätaren aldrig visa för lite, och felvisningen uppåt är uttryckt som ett nollställningsfel plus ett procentuellt fel. Exakta värden på tillåtet fel varierar beroende på om bilen är typbesiktigad enligt EU-regler, ECE-reglementen eller enligt svensk standard.
En sak jag har observerat är att på bilar med OBD-uttag, där man kan läsa av hastigheten via en dator eller handterminal kopplad till detta, så brukar hastighetsvärdet som man får ut digitalt stämma exakt med verklig hastighet mätt med t ex GPS. Om hastighetsmätaren visar fel så ligger felvisningen i själva instrumentet.

En allvarlig nackdel med mindre däck är att motorvarvtalet på högsta växeln blir högre för en given hastighet, vilket så gott som utan undantag ger högre bränsleförbrukning. Det kan också ställa till bekymmer för t ex ABS-system, om däcken har annan storlek och därmed annat tröghetsmoment än de däck som systemet är konstruerat för.
Eftersom vägmätaren och eventuell färddator också visar fel om man har fel däcksdimension, så blir det svårt att hålla kontroll på verklig bränsleförbrukning.

slaveboy

  • Inlägg: 163
    • -
SV: Sprider rykten om +/-5% vid hjulbyte..
« Svar #4 skrivet: 27 jun-16 kl 22:42 »
Ni har fel allihopa, det ni snackar om är EU-Regler, Sverige har lokala regler inom EU, inte bara dåliga sådana.
Känner igen reglerna från skolåldern där man bytte hjul hur man ville, bara dom var innanför skärmkanterna..
Sverige har nämligen behållt dessa regler, eller återgått till dom från 2006...
Kan man bara kalibrera hastighetsmätaren och däcken uppfyller kraven på att hålla för bilens vikt och inte tar i skärmkanter vid full fjädring och rattutslag är det ett godkänt däck, i Sverige bör tilläggas..

Skogsvilde, jo bromsarna tar bättre med mindre hjul, och väghållningen blir bättre..

Att mindre fälgar tar i bromsoket har du däremot rätt i..
Men sådana fälgar går inte att köra med, för hjulen snurrar inte när man skruvat åt fälgarna, och fälgarna blir sneda som åttor..

Nej, ska det spridas rykten ska dom vara trevliga, och helst sanna.


Torbjörn.

Det där med högre bränsleförbrukning med mindre däck beror helt och hållet på vad för utväxling du har i lådan och hur du kör..
I vissa hastigheter kan den bli högre, i andra lägre..
Har du till exempel en väldigt högt växlad högsta växel drar mindre hjul alla gånger mindre soppa.
Har du en 4 växlad gammal golf, kan möjligen den dra mindre med större däck..
Jag har testat att slänga på största möjliga, tog i vid rattutslag, därför olagliga hjul, pch mätt soppaförbrukningen efter gps.
Resultatet var +/- 0..
5 växlad bil..

Har tänkt sätta i en högre slutväxel, från 3,7 till 3,5.
Så i mitt fall blir soppaförbrukningen helt klart lägre om jag även byter till mindre hjul..
Även nya lägre fjädring planeras -50 eller -70 mm..
Har ingen användning för stora hjul, eftersom bilen ska vara sommarbil och köras på asfalt...

Med dom stora hjulen jag provat, blev även toppfarten lägre, för bilen orka inte varva ur på motorväg.
Den orka till 4-4500 varv ungefär..
Toppeffekten ligger för tillfället vid runt 5-5500 varv..



« Senast ändrad: 27 jun-16 kl 23:09 av slaveboy »
-Vill du ha något mer?
- Ja, grekens huvud på ett fat, med tack för hjälpen inristat i pannan.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Sprider rykten om +/-5% vid hjulbyte..
« Svar #5 skrivet: 27 jun-16 kl 22:49 »
Ni har fel allihopa, det ni snackar om är EU-Regler, Sverige har lokala regler inom EU, inte bara dåliga sådana.
Känner igen reglerna från skolåldern där man bytte hjul hur man ville, bara dom var innanför skärmkanterna..
Sverige har nämligen behållt dessa regler, eller återgått till dom från 2006...
Kan man bara kalibrera hastighetsmätaren och däcken uppfyller kraven på att hålla för bilens vikt och inte tar i skärmkanter vid full fjädring och rattutslag är det ett godkänt däck, i Sverige bör tilläggas..

Det är nja på det ändå.   
För man får faktiskt inte byta dimension hur som helst, men det är sällan man verkligen håller styvt på det.
Dock krävs det om man skall vara noga att det skrivs in i registreringsbeviset, då man i samband med detta gör ett promsprov samt att besiktningspersonalen gör en bedömning hurvida köregenskaperna förändras på ett menligt sätt.
Framförallt så är detta intressant för bilägare/förare vid en olycka där man kan misstänka att däcken är en bidragande orsak till olyckan
Samt gentemot försäkringsbolagen som kan få för sig att vägra ta kostnaderna för skadan.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tjalve

  • Inlägg: 3214
    • Blekinge
SV: Sprider rykten om +/-5% vid hjulbyte..
« Svar #6 skrivet: 27 jun-16 kl 22:50 »
Det är riktigt att någon +- 5% inte finns och inte heller några godkända däckdimensioner för helbilsgodkännande på registreringsbeviset att följa.
”Utbyte av hjul och däck på personbil, släpvagn med en totalvikt av högst 3 500 kg eller motorcykel under förutsättning att hjul och däck har fritt utrymme vid fjädringsrörelser samt att hjul och däck täcks av fordonets ursprungliga stänkskydd (stänkskärm). För personbil och motorcykel gäller dessutom att hjul och däck går fritt vid fulla manöverrörelser samt att hastighetsmätaren uppfyller föreskrivna krav.”
Vägverkets föreskrifter 2006:63 punkt 6
http://www.disab.nu/wp-content/uploads/2010/07/lagstiftning_VVFS_2006_43.pdf
Socialism is a philosophy of failure, the creed of ignorance, and the gospel of envy, its inherent virtue is the equal sharing of misery.

slaveboy

  • Inlägg: 163
    • -
SV: Sprider rykten om +/-5% vid hjulbyte..
« Svar #7 skrivet: 27 jun-16 kl 23:24 »
Det är nja på det ändå.   
För man får faktiskt inte byta dimension hur som helst, men det är sällan man verkligen håller styvt på det.
Dock krävs det om man skall vara noga att det skrivs in i registreringsbeviset, då man i samband med detta gör ett promsprov samt att besiktningspersonalen gör en bedömning hurvida köregenskaperna förändras på ett menligt sätt.
Framförallt så är detta intressant för bilägare/förare vid en olycka där man kan misstänka att däcken är en bidragande orsak till olyckan
Samt gentemot försäkringsbolagen som kan få för sig att vägra ta kostnaderna för skadan.

Bromsproven på besiktningen är till för att se hur ojämn bromsverkan mellan höger och vänster är..
Tar dom ungefär lika är det godkänt...
Banbilar kräver däremot överdimensionerade bromsar, titta på BMW..
Eftersom vissa tillverkare apar åt det hållet, har vissa bilar mycket kraftigare bromsar än andra, men det har inget med trafiksäkerhet att göra..
Dessa bromsar är tillräckligt kraftiga för att låsa hjulen med glödande skivor hela dagen lång..
Sådana situationer uppstår bara på bana...
Medans även dom klenaste bromsar på en bil är fullt godkända med marginal i trafiken, även om man får trycka hårdare på bromspedalen..

När jag sätter mig i en ny bil, håller jag på att flyga genomframrutan varje gång jag bromsar, eftersom min fot är van att trycka hårdare.
Rätt så obehagligt..
Foten Är van att trycka ungefär liks hårt som i moderna lastbilar..
Hur som helst blir bromspedalen känsligare med mindre hjul, men ändå lång ifrån lika känslig som på vissa nyare bilar..
Har även trumbromsar bak, och dom fungerar lika bra om inte bättre än skivor när dom är kalla, plus att man inte behöver byta dom lika ofta..
I mitt fall är dom även lättare än motsvarande skivbromsar..
« Senast ändrad: 27 jun-16 kl 23:40 av slaveboy »
-Vill du ha något mer?
- Ja, grekens huvud på ett fat, med tack för hjälpen inristat i pannan.

slaveboy

  • Inlägg: 163
    • -
SV: Sprider rykten om +/-5% vid hjulbyte..
« Svar #8 skrivet: 27 jun-16 kl 23:41 »
Det är riktigt att någon +- 5% inte finns och inte heller några godkända däckdimensioner för helbilsgodkännande på registreringsbeviset att följa.
”Utbyte av hjul och däck på personbil, släpvagn med en totalvikt av högst 3 500 kg eller motorcykel under förutsättning att hjul och däck har fritt utrymme vid fjädringsrörelser samt att hjul och däck täcks av fordonets ursprungliga stänkskydd (stänkskärm). För personbil och motorcykel gäller dessutom att hjul och däck går fritt vid fulla manöverrörelser samt att hastighetsmätaren uppfyller föreskrivna krav.”
Vägverkets föreskrifter 2006:63 punkt 6
http://www.disab.nu/wp-content/uploads/2010/07/lagstiftning_VVFS_2006_43.pdf


Där har vi det, heja Sverige...
-Vill du ha något mer?
- Ja, grekens huvud på ett fat, med tack för hjälpen inristat i pannan.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Sprider rykten om +/-5% vid hjulbyte..
« Svar #9 skrivet: 27 jun-16 kl 23:45 »
Bromsproven på besiktningen är till för att se hur ojämn bromsverkan mellan höger och vänster är..
Tar dom ungefär lika är det godkänt...
Banbilar kräver däremot överdimensionerade bromsar, titta på BMW..
Eftersom vissa tillverkare apar åt det hållet, har vissa bilar mycket kraftigare bromsar än andra, men det har inget med trafiksäkerhet att göra..
Dessa bromsar är tillräckligt kraftiga för att låsa hjulen med glödande skivor hela dagen lång..
Sådana situationer uppstår bara på bana...
Medans även dom klenaste bromsar på en bil är fullt godkända med marginal i trafiken, även om man får trycka hårdare på bromspedalen..

När jag sätter mig i en ny bil, håller jag på att flyga genomframrutan varje gång jag bromsar, eftersom min fot är van att trycka hårdare.
Rätt så obehagligt..
Foten Är van att trycka ungefär liks hårt som i moderna lastbilar..
Hur som helst blir bromspedalen känsligare med mindre hjul, men ändå lång ifrån lika känslig som på vissa nyare bilar..
Har även trumbromsar bak, och dom fungerar lika bra om inte bättre än skivor när dom är kalla, plus att man inte behöver byta dom lika ofta..
I mitt fall är dom även lättare än motsvarande skivbromsar..


Det är inte lätt att diskutera med klon som ny begrip.
Retardationshastighet är det ett begrepp som du känner till?
Och på vad för slags papper såg du det senast?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

slaveboy

  • Inlägg: 163
    • -
SV: Sprider rykten om +/-5% vid hjulbyte..
« Svar #10 skrivet: 28 jun-16 kl 00:09 »

Det är inte lätt att diskutera med klon som ny begrip.
Retardationshastighet är det ett begrepp som du känner till?
Och på vad för slags papper såg du det senast?

Retaration = inbromsning..
Såg vad?
Förstår inte riktigt vad du frågar efter, men dom enda fördelar jag ser med ett större hjul i trafiken är om man ska dra släp på isigt underlag.
Vad gäller bankörnin ger större hjul färre depåstopp för skifte, vilket man kan se på formel 1.
Annars är det nog bara nackdelar, förutom i terrängkörning..
Menar du att jag skulle vara en klon?
-Vill du ha något mer?
- Ja, grekens huvud på ett fat, med tack för hjälpen inristat i pannan.

slaveboy

  • Inlägg: 163
    • -
SV: Sprider rykten om +/-5% vid hjulbyte..
« Svar #11 skrivet: 28 jun-16 kl 00:35 »
Det man kan göra med moderna bilar med enormt stora hjul och hjulhus är att hålla sig för skratt åt teknikens framsteg...
Särskillt om dom dessutom har låg markfri gång..
Någon tyckte någon gång att det var snyggt med stora hjul..
Bara att vänta och se vad som blir snyggt härnäst, en uppoch nervänd gräsklippare fastsvetsad på taket kanske?
Det roliga är att, om alla har det, blir det en sanning..
-Vill du ha något mer?
- Ja, grekens huvud på ett fat, med tack för hjälpen inristat i pannan.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Sprider rykten om +/-5% vid hjulbyte..
« Svar #12 skrivet: 28 jun-16 kl 08:53 »
När jag sätter mig i en ny bil, håller jag på att flyga genomframrutan varje gång jag bromsar, eftersom min fot är van att trycka hårdare.
Rätt så obehagligt..
Foten Är van att trycka ungefär liks hårt som i moderna lastbilar..

Va fan säger du?
Tur att du varnade mig om jag ska börja köra moderna lastbilar.
Visste inte att man måste trycka hårt på pedalen i dom.

Tänk om jag hade tryckt lika lätt på bromsen som i mina gamla lastbilar, då hade jag kört på allt möjligt.
Däremot har jag problem att få stopp på nyare personbilar, när jag bromsar som jag är van att göra i mina gamla lastbilar .
 

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Sprider rykten om +/-5% vid hjulbyte..
« Svar #13 skrivet: 28 jun-16 kl 09:21 »
Uppgiften om ± 5 % finns i STRO:s rekommendationer om utbyte av däck, P 600.01 . Dock framgår det att detta gränsvärde bara gäller för nationellt godkända bilar.
Jag skulle kunna tänka mig att siffran ursprungligen härstammar från något ECE-reglemente.

För helfordonsgodkända bilar står följande i P 600.01 :
Citera
Helfordonsgodkända bilar saknar nationella regler för "Utbyte av däck". Byte av däckdimension är endast tillåtet till dimension som finns med i bilens helfordonsgodkännande. Undantag medges om dimensionen storleksmässigt (rullomkrets) ryms mellan den största och minsta godkända dimensionen. Däcket får inte vara bredare än bredaste godkända dimension. Vinterdäck får vara smalare, men samma regler gäller för rullomkrets. Kontakta respektive billeverantör för klargörande av vilka däckdimensioner/fälgar bilen godkänts med.
Den sista meningen tolkar jag som att det inte är självklart att alla uppgifter om godkända däckdimensioner finns med i registreringsbeviset.

Tjalve

  • Inlägg: 3214
    • Blekinge
SV: Sprider rykten om +/-5% vid hjulbyte..
« Svar #14 skrivet: 28 jun-16 kl 11:14 »
Det finns en viss hirarki i lagar och uttolkning av förordningar, och på ingen plats återfinns billeverantören.
Men det är ju roligt att torbjorn ger motsatta svar på frågan i två olika inlägg  ;D
Socialism is a philosophy of failure, the creed of ignorance, and the gospel of envy, its inherent virtue is the equal sharing of misery.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Sprider rykten om +/-5% vid hjulbyte..
« Svar #15 skrivet: 28 jun-16 kl 11:54 »
Det finns en viss hirarki i lagar och uttolkning av förordningar, och på ingen plats återfinns billeverantören.
Men det är ju roligt att torbjorn ger motsatta svar på frågan i två olika inlägg  ;D

Jag har själv sett registreringsbevis med listor över godkända däckdimensioner, och det var detta jag baserade det första inlägget på. Dagens inlägg skrev jag efter att ha läst på i STRO handbok.
Jag skulle tro att uppgifterna om tillåtna däckdimensioner även finns hos någon myndighet, inte nödvändigtvis i Sverige men däremot i det land där helfordonsgodkännandet är utfärdat. I praktiken kanske det är enklare att fråga billeverantören om uppgifterna än att få svar från en utländsk myndighet som kanske inte är lika öppen och tillmötesgående mot medborgarna som vi är vana vid här i Sverige.

slaveboy

  • Inlägg: 163
    • -
SV: Sprider rykten om +/-5% vid hjulbyte..
« Svar #16 skrivet: 28 jun-16 kl 12:02 »
Va fan säger du?
Tur att du varnade mig om jag ska börja köra moderna lastbilar.
Visste inte att man måste trycka hårt på pedalen i dom.

Tänk om jag hade tryckt lika lätt på bromsen som i mina gamla lastbilar, då hade jag kört på allt möjligt.
Däremot har jag problem att få stopp på nyare personbilar, när jag bromsar som jag är van att göra i mina gamla lastbilar .

Har inte sagt att gamla lastbilar har mindre känsliga bromsar, trumbromsarna nyper rejält, särskillt om bilen är olastad..
-Vill du ha något mer?
- Ja, grekens huvud på ett fat, med tack för hjälpen inristat i pannan.

slaveboy

  • Inlägg: 163
    • -
SV: Sprider rykten om +/-5% vid hjulbyte..
« Svar #17 skrivet: 28 jun-16 kl 12:26 »
Torbjörn.

Det här gällde ju Sverige, som har lokala avikelser inom EU.
Blir du stoppad i södra Italien kanske du får böter, men inte i Sverige..

Här brukar man till exempel skärmbredda bilar om man vill ha bredare däck, som sticker ut på sidorna..
Inte så vanligt idag, eftersom dom flesta bilar är framhjulsdrivna, och få vill ha breda däck fram och smala bak.
Men kör man street race kan det vara en fördel..
Tycker vi ska vara glada att vi kunnat behålla lokala lagar på sådana här punkter..
Norge har säkerligen samma, eftersom dom inte är med i EU...
Meka med bilen kan vara bra terapi för många, och det ska man inte ta ifrån folk..
Dessutom är det en bussines för vissa att sälja tuningdelar..
Tyvärr vill (verkar det som) en del av dessa att endast godkända (deras delar) får säljas..


Tanken slog mig nu att, i fall man sätter i en turbo, för ökad bränslesnålhet, men samtidigt stryper effekten på motorn, så den behåller ungefär samma som innan.
Måste man få göra det..
Med tanke på att det säljs överdimensionskolvar som är tänkta för cylinderreparation, kan man utan svårigheter öka motorns volym med några hundra kubik, vilket medför mer antal hästkrafter än vad som står i regbeviset..
Och vad jag vet är det fullt tillåtet att borra upp slitna cylindrar vid reparation...
Och detta ska alltså inte påverka besiktningen, dels för att motoreffekt inte mäts, och dels för att det är omöjligt att se om motorn är borrad eller inte...
Vilket jag ser som att en ökning på till exempel 10-15 hästar ligger inom marginalen för vad som är lagligt..
Det borde ligga i miljöpolitikens intresse att folk sätter i turbo i sina gamla bilar..
Och alla åtgärder på bilen som är gjorda för att minska ursläpp, ska rimligtvis inte vara olagliga...

-Vill du ha något mer?
- Ja, grekens huvud på ett fat, med tack för hjälpen inristat i pannan.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Sprider rykten om +/-5% vid hjulbyte..
« Svar #18 skrivet: 28 jun-16 kl 12:29 »
Har inte sagt att gamla lastbilar har mindre känsliga bromsar, trumbromsarna nyper rejält, särskillt om bilen är olastad..

Vem har påstått att du sagt det?

slaveboy

  • Inlägg: 163
    • -
SV: Sprider rykten om +/-5% vid hjulbyte..
« Svar #19 skrivet: 28 jun-16 kl 12:36 »
Vem har påstått att du sagt det?

Jaha, du menar att foten är van att trycka hårt?
Det blir den om man kör mycket i sådana bilar som kräver mer kraft på bromspedalen..
-Vill du ha något mer?
- Ja, grekens huvud på ett fat, med tack för hjälpen inristat i pannan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

812 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, GE202, Palle500, Banelinjen, UngJägarn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser