Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Guide: Internetuppkopplingar, varianter och kostnader  (läst 7798 gånger)

HC

  • Inlägg: 16
    • Ångermanland
SV: Guide: Internetuppkopplingar, varianter och kostnader
« Svar #40 skrivet: 25 jun-16 kl 15:53 »
Det är bara något som går i Telias nät som är av intresse.
Det funkar knappt häromkring och alla andra funkar inte alls

Jag är bara intresserad av att få betalt via Swish och kanske surfa lite 2-3 gånger/vecka.
Ringer gör jag med ett gammalt Halebop och en gammal Nokia, som håller strömmen en vecka.
Mitt gamla Halebop laddade jag med 300 för ca 4 år sen och har fortfarande pengar kvar på kortet.

Mest använder jag Net-1, för den går det att ringa med nästan överallt.

Då rekommenderar jag denna.
https://www.halebop.se/extrasurf
20GB / 180dagar. 299kr.

Beställ ett separat simkort du kan sätta i ditt 3g eller 4g modem. Då du fått kortet på posten, ladda det med den där surfen.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Guide: Internetuppkopplingar, varianter och kostnader
« Svar #41 skrivet: 25 jun-16 kl 16:33 »
Då rekommenderar jag denna.
https://www.halebop.se/extrasurf
20GB / 180dagar. 299kr.

Beställ ett separat simkort du kan sätta i ditt 3g eller 4g modem. Då du fått kortet på posten, ladda det med den där surfen.
Jag har inget modem, jag vill ha något till Samsungen som följde med bussen.
Funkar det du länkade till i mobilen med?
Om man skaffar ett nytt Halebop måste man väll ladda varje månad?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Guide: Internetuppkopplingar, varianter och kostnader
« Svar #42 skrivet: 25 jun-16 kl 16:34 »

  Problemet för min bekant ute i skogen är att Telia tagit bort kopparledningen.  Nu ska jag skicka hela den här tråden på papper dit ut!   :D

När de tog bort kopparledningen här så satte jag dit en "fast telefoni via mobilnätet-dosa" som kan stå på ett bra ställe och sedan kopplar man sin vanliga telefon dit. För min del så är det den dåliga täckningen som är problemet, inte elallergi. Därför har jag ställt dosan på övervåningen och på den sidan av huset som vetter mot mobiltelemasten. Sedan har jag kopplat en trådlös telefon till den och får på det sättet en rätt bra telefonlinje. Din kompis skulle kunna ställa dosan en bra bit från där hon vistas och dra en kopparledning till sin gamla telefon. Hon vet säkert om att det finns telefoner där det är två slangar från luren till själva telefonen så hon slipper den svaga ström och spänning som faktiskt går till högtalare och mikrofon i luren.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Guide: Internetuppkopplingar, varianter och kostnader
« Svar #43 skrivet: 25 jun-16 kl 16:44 »
Jag har en sån här i bilen kopplad till Net-1.
Folk tittar konstigt när det ringer och jag svarar.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Guide: Internetuppkopplingar, varianter och kostnader
« Svar #44 skrivet: 25 jun-16 kl 16:46 »
Fundera på en liknande väggtelefon till bussen, bara för att jag kan.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Guide: Internetuppkopplingar, varianter och kostnader
« Svar #45 skrivet: 25 jun-16 kl 17:43 »
Strålande!

Jag kanske skulle ta en titt i bakelitförrådet. Skulle ju reta alla dessa Ajfånfemtielva-dyrkare ;D

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Guide: Internetuppkopplingar, varianter och kostnader
« Svar #46 skrivet: 25 jun-16 kl 18:27 »
Strålande!

Jag kanske skulle ta en titt i bakelitförrådet. Skulle ju reta alla dessa Ajfånfemtielva-dyrkare ;D

Gör det

andtol

  • Gäst
SV: Guide: Internetuppkopplingar, varianter och kostnader
« Svar #47 skrivet: 25 jun-16 kl 20:40 »
Vi har en sån här till det vanliga abonnemanget. Den ser rätt modern ut.



Används i princip aldrig. Får lyfta på luren ibland för att höra om den fungerar.

Jag tror den kostar 25 kr/mån.

Det syns att det är damm på den. :)

andtol

  • Gäst
SV: Guide: Internetuppkopplingar, varianter och kostnader
« Svar #48 skrivet: 25 jun-16 kl 20:42 »
Jag har inget modem, jag vill ha något till Samsungen som följde med bussen.
Funkar det du länkade till i mobilen med?
Om man skaffar ett nytt Halebop måste man väll ladda varje månad?

Testa att din Samsung fungerar med det du vill att den ska göra innan du köper surf till den.

HC

  • Inlägg: 16
    • Ångermanland
SV: Guide: Internetuppkopplingar, varianter och kostnader
« Svar #49 skrivet: 25 jun-16 kl 21:11 »
Jag har inget modem, jag vill ha något till Samsungen som följde med bussen.
Funkar det du länkade till i mobilen med?
Om man skaffar ett nytt Halebop måste man väll ladda varje månad?

Om telefonen inte är operatörslåst till annat än Telia och är en smartphone med någorlunda ny Android version så finns det antagligen redan en webbläsare installerad i den eller så går det att lägga in från google play.

Ett sånt där simkort exempelvis från halebop sätter man bara i en smartphone och då det efterfrågas pin skriver man in simkortets pin och kan sedan aktivera mobil data användning och telefonen är uppkopplad på den surf man just laddat.

Mycket enkelt :)

Och för att kunna ladda den där surfen hos Halebop måste man så klart ha ett simkort från Halebop.
Tryck på Skaffa gratis simkort och ladda senare här och fyll i vart det skall skickas
https://shop.halebop.se/kontantkort


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Guide: Internetuppkopplingar, varianter och kostnader
« Svar #50 skrivet: 25 jun-16 kl 21:19 »
Om telefonen inte är operatörslåst till annat än Telia och är en smartphone med någorlunda ny Android version så finns det antagligen redan en webbläsare installerad i den eller så går det att lägga in från google play.

Ett sånt där simkort exempelvis från halebop sätter man bara i en smartphone och då det efterfrågas pin skriver man in simkortets pin och kan sedan aktivera mobil data användning och telefonen är uppkopplad på den surf man just laddat.

Mycket enkelt :)

Och för att kunna ladda den där surfen hos Halebop måste man så klart ha ett simkort från Halebop.
Tryck på Skaffa gratis simkort och ladda senare här och fyll i vart det skall skickas
https://shop.halebop.se/kontantkort

Det du rekommenderar är väll bara för surf? Det går väll inte att ringa?
Behöver inte kortet vara aktiverat?
Behöver det inte finnas någon samtalspott?

 

HC

  • Inlägg: 16
    • Ångermanland
SV: Guide: Internetuppkopplingar, varianter och kostnader
« Svar #51 skrivet: 25 jun-16 kl 21:54 »
Det du rekommenderar är väll bara för surf? Det går väll inte att ringa?
Behöver inte kortet vara aktiverat?
Behöver det inte finnas någon samtalspott?

Ingen samtalspott behövs.
Då man slår *101# på mobilen med halebop för att se saldo får man då upp efter laddning av bara den surfen
Saldo: 0kr
Surfmängd 20GB

Sedan är det bara att köra :)

Ett simkort som marknadsförs som "mobilt bredband" är egentligen bara ett vanligt simkort utan samtalspott för ringande och bara har laddning på surfmängd. Fungerar lika bra i modem som mobil.

Grendela

  • Inlägg: 266
    • Småland
    • Skälshult gård
SV: Guide: Internetuppkopplingar, varianter och kostnader
« Svar #52 skrivet: 02 jul-16 kl 05:53 »
Hej!

Intressant tråd! Här stänger Telia ner vårt ADSL om några månader och vi är lite i chock för detta...

Att skaffa ett mobilt abonnemang på begränsad data fungerar inte för oss, vi behöver som vi har idag - obegränsad data.

Vet någon om det finns något sådant abonnemang? Har hört ryktesvägen att Telia kommer att erbjuda detta, men att årskostnaden då ligger på nästan 25.000 kr! Huvva!

Det roliga är att i informationen som Telia ger så ska detta teknikbyte inte försämra för kunden?! Idag betalar vi 300 kr i månaden, nya priset blir nästan 2.100 kr i månaden!

20 eller 100 gb räcker tyvärr inte på långa vägar för oss.

Ingen annan som har vårt problem, och behöver obegränsad data? Nu känner jag mig som världens största internetanvändare....
Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Guide: Internetuppkopplingar, varianter och kostnader
« Svar #53 skrivet: 02 jul-16 kl 12:53 »
Hej!

Intressant tråd! Här stänger Telia ner vårt ADSL om några månader och vi är lite i chock för detta...

Att skaffa ett mobilt abonnemang på begränsad data fungerar inte för oss, vi behöver som vi har idag - obegränsad data.

Vet någon om det finns något sådant abonnemang? Har hört ryktesvägen att Telia kommer att erbjuda detta, men att årskostnaden då ligger på nästan 25.000 kr! Huvva!

Det roliga är att i informationen som Telia ger så ska detta teknikbyte inte försämra för kunden?! Idag betalar vi 300 kr i månaden, nya priset blir nästan 2.100 kr i månaden!

20 eller 100 gb räcker tyvärr inte på långa vägar för oss.

Ingen annan som har vårt problem, och behöver obegränsad data? Nu känner jag mig som världens största internetanvändare....

Kolla med telenor. 
Vi har ett dataabonemang med fri mängd för en 500:- i månaden.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Grendela

  • Inlägg: 266
    • Småland
    • Skälshult gård
SV: Guide: Internetuppkopplingar, varianter och kostnader
« Svar #54 skrivet: 02 jul-16 kl 15:12 »
Kolla med telenor. 
Vi har ett dataabonemang med fri mängd för en 500:- i månaden.

Kollade deras hemsida. Det verkar tyvärr inte finnas längre. Det största dom hade var 50 GB för 429 kronor/mån.

Men jag ska ringa dom och kolla! Tack för tipset!
« Senast ändrad: 02 jul-16 kl 15:18 av Grendela »
Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

Grendela

  • Inlägg: 266
    • Småland
    • Skälshult gård
SV: Guide: Internetuppkopplingar, varianter och kostnader
« Svar #55 skrivet: 02 jul-16 kl 15:38 »
Nu har jag kollat runt och det verkar inte som att en enda leverantör erbjuder mobilt bredband med obegränsad mängd data, vilket man har när man har ADSL.

Det största jag hittade var hos 3, som hade ett privatabonnemang med 200 GB, och ett för företag på 500 GB. 500 är ganska okej, men kostar då 799 kr/mån + moms. Lite dyrare än vad vi har nu...

Men det är väl bara att bita i det sura äpplet och betala. Ibland längtar man tillbaka till stan....

Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

andtol

  • Gäst
SV: Guide: Internetuppkopplingar, varianter och kostnader
« Svar #56 skrivet: 02 jul-16 kl 15:41 »
Har du ringt och pratat med alla? Allt står inte på webben.

Fri surf är verkligen ingen rättighet. :(

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Guide: Internetuppkopplingar, varianter och kostnader
« Svar #57 skrivet: 02 jul-16 kl 16:04 »
Har du ringt och pratat med alla? Allt står inte på webben.

Fri surf är verkligen ingen rättighet. :(

Verkligen inte.
Vi tog det abonnemanget när vi flyttade till vita huset, och vi vart tre som surfade ganska friskt och tankade mängder.
Nu är det med mig i lastbilen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Guide: Internetuppkopplingar, varianter och kostnader
« Svar #58 skrivet: 02 jul-16 kl 18:04 »
Tele2 kastade nyss ut mig från mitt gamla obegränsade. Fick ett 100Gb istället, vilket i och för sig inte gör mig något men det är tråkigt att de inte har obegränsat. Har en granne som skulle behöva obegränsat men han sade att han inte hittat något.

HC

  • Inlägg: 16
    • Ångermanland
SV: Guide: Internetuppkopplingar, varianter och kostnader
« Svar #59 skrivet: 03 jul-16 kl 21:13 »
Tele2 kastade nyss ut mig från mitt gamla obegränsade. Fick ett 100Gb istället, vilket i och för sig inte gör mig något men det är tråkigt att de inte har obegränsat. Har en granne som skulle behöva obegränsat men han sade att han inte hittat något.

Net1 har ett abonnemang för mobilt bredband med obegränsad surfmängd.
Jag vet inget om Net1 förutom att jag hört ett löst rykte att det var mycket låga hastigheter stundvis och att deras eventsäljare är mycket aggressiva i matvarubutiker och dylikt.

Håll ögonen öppna och läs noga igenom villkoren om man ska ge sig in i ett abonnemang.
Om det inte fungerar som tänkt, om företaget har usel eller obefintlig kundservice eller dylikt kan man då komma ur abonnemanget? Det gäller att läsa och tolka.

Själv har jag helt slutat använda abonnemang då jag blivit bränd av skenuppsägningar och annat fiffel en gång för mycket.
En skenuppsägning är att personen på övertalningsavdelningen i kundtjänsten säger inte upp avtalet då du ringer för att säga upp det. De bara säger att de kommer säga upp det.
(Om de säger upp avtalet åker de in till chefen för att motivera varför de skall få behålla sin anställning då de säger upp kunders avtal och då förlorar företaget pengar.)
Och ja, på kundtjänsten jag jobbade skedde skenuppsägningar ofta då folk ringde igen och undrade varför de fick ännu fler fakturor då de har sagt upp sitt avtal.
En del sa upp samma avtal 4 eller 5 gånger med bara nya skenuppsägningar om igen.
Det blir många nya månader företaget kan kräva kunden på mer pengar då avtalet "inte är uppsagt".

Var försiktiga :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

689 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser