Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur förvarar ni era grönsaker?  (läst 1860 gånger)

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
Hur förvarar ni era grönsaker?
« skrivet: 19 sep-17 kl 17:18 »
För att få nya tipps och erfarenheter. Hur mycket odlar ni? hur länge räcker det?
kretslopp

 

adde1966

  • Inlägg: 18
    • Gästrikland
SV: Hur förvarar ni era grönsaker?
« Svar #1 skrivet: 25 sep-17 kl 21:23 »
Jag är hitintills självförsörjande hela året på potatis och rotfrukter som jag förvarar i jordkällare, potatisen i lårar och rotfrukterna i lådor täckta med sand. De klarar sig fram tills nästa skörd.
Lök och vitlök torkar jag och förvara luftigt i ett svalt skafferi fram tills nästa skörd.
Annat syras eller picklas eller torkas
must pastöriserar jag och förvarar i gamla vinflaskor med skruvkork, håller i ett år minst i rumstemperatur.

Blaser

  • Inlägg: 78
    • -
SV: Hur förvarar ni era grönsaker?
« Svar #2 skrivet: 27 sep-17 kl 11:34 »
Vad står det att du har potatisen i? Vad är lårar!! Ska ta upp min potatis nu i dagarna så behöver tips med förvaringen av den
Tack på förhand
Mvh Susanne

Postat med Alternativ.nu´s app


adde1966

  • Inlägg: 18
    • Gästrikland
SV: Hur förvarar ni era grönsaker?
« Svar #3 skrivet: 27 sep-17 kl 16:29 »
Vad står det att du har potatisen i? Vad är lårar!! Ska ta upp min potatis nu i dagarna så behöver tips med förvaringen av den
Tack på förhand
Mvh Susanne

Postat med Alternativ.nu´s app
En lår är en stor trälåda med springor i sidor och botten för att det ska bli luftigt. De sista potatisarna som jag ska konsumera i Juni fram till de första färskpotatisarna i Juli, förvarar jag också i lådor med sand. Då håller de sig hårda och fina in i det sista.
God skörd!

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Hur förvarar ni era grönsaker?
« Svar #4 skrivet: 27 sep-17 kl 16:56 »
Lårar är väl egentligen en trälåda helt enkelt.


Postat med Alternativ.nu´s app


Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Hur förvarar ni era grönsaker?
« Svar #5 skrivet: 27 sep-17 kl 21:14 »
Hur mycket, hur länge det räcker och hur de förvaras...

Odlar ca 120 kvadratmeter grönsaker och potatis (effektiv odlingsyta, gångarna mellan är inte medräknat). ca 80 olika sorter. Jag är självförsörjande på potatis och grönsaker året om på denna yta. Nästan ett ensamhushåll, dvs jag och en tonnårsson bara ibland. Alla 80 sorter finns såklart inte året om utan en del finns året om och annat bara när det är säsong. Det är en del av tjusningen tycker jag att glädjas över att ohh, nu finns det sparris eller nu är det kålrabbi eller ohh, nu finns det majs. Det som finns året om är potatis, morötter, palsternacka, rödbetor, rotselleri, kålrötter mm ( i jordkällaren) och grönkål, mangold, nya zeländsk spenat, sockerärtor, gröna bönor av diverse sorter, broccoli, stjälkselleri och säkert något mer jag glömd. I säsongen finns de i lannet, resten av tiden i frysen.  Tomater finns också året om, men i säsongen juni - okt är de färska resten av året är de frysta och används i matlagning ungefär som krossade tomater/tomatpure. Gurkor finns färska i säsongen och inlagda resten av tiden. Rödbetor finns både färska i jordkällaren och inlagda i burkar året om.  Och löken (rödlök, gul lök, charlottenlök, vitlök) finns också året om och förvaras (efter ordentlig torkning) i skafferiet.  Brysselkål, persilja och purju får stå i lannet så länge som möjligt och äts helst färsk, men lite finns också i frysen.  Timjan, oregano, salvia, mynta mm finns färsk det mesta av tiden och buketter torkade till när det inte finns färsk. Borlottibönor finns året om torkade i en papperspåse i skafferiet, de som inte hinner mogna till torra bönor finns kokta i frysen.
Det jag kan få för mig att köpa i affären är vitkål på senvintern (har inte lyckats nåt bra än med att odla fin lagringsduglig vitkål tyvärr) och ibland får jag nån crush på ruccola mitt i vintern också. Eller nåt lyxpaket med mandelpotatis...Men det är totalt sett ytterst lite jag köper.
« Senast ändrad: 28 sep-17 kl 19:58 av Lise »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

700 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, bergh, docswood

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser