Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fixa skorsten  (läst 3838 gånger)

Klara

  • Inlägg: 106
    • Östergötland
fixa skorsten
« skrivet: 10 jul-16 kl 12:05 »
Jag har läst i handboken men hittar inget om detta... och lyckas inte riktigt söka i forumet...

Vi ska reparera en skorsten där kanalerna (sex eldstäder) har rasat och fogarna vittrat sönder. Obs bara i själva skorstenen, neråt är det okej. Flera hus som är likadana så vi kan kolla i de andra hur det ser ut. Planen är att vi ska riva skorstenen, rengöra teglet och mura upp den med kanalerna som de ska vara. Huset är från ca 1855.
Vad bör vi tänka på?

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: fixa skorsten
« Svar #1 skrivet: 10 jul-16 kl 12:24 »
Oftast brukar teglet vara mer eller mindre frostsprängt ovanför taknivå. Det brukar löna sig att köpa nytt håltegel till den biten och mura den med modernt murcementbruk. Det blir bättre än förr.
Under taknivå kan man med fördel hålla på traditionen och mura med lerbruk och rappa med kalkbruk precis som förr i tiden. Lerbruket är elastiskt och kan ta upp den värmeutvidgning som kommer när man eldar i en eldstad i gången.

Om du måste riva skorstenen hela vägen ned blir du troligen tvungen att mura den nya skorstenen enligt moderna bestämmelser. Det innebär separata kanaler för varje eldstad och minst 10 cm luftrum eller hård bergull mellan mur och trävirke.
Gamla tiders skorstenar hade sällan mellanbalkar. Alla eldstäder var anslutna till en jättestor rökkanal.

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: fixa skorsten
« Svar #2 skrivet: 10 jul-16 kl 12:58 »
Oftast brukar teglet vara mer eller mindre frostsprängt ovanför taknivå. Det brukar löna sig att köpa nytt håltegel till den biten och mura den med modernt murcementbruk. Det blir bättre än förr.
Varför håltegel?
Vad är murcementbruk? Kalkcementbruk?

Citera
Gamla tiders skorstenar hade sällan mellanbalkar. Alla eldstäder var anslutna till en jättestor rökkanal.
Men ofta har man då byggt om dem med separata pipor i lite senare tid.

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: fixa skorsten
« Svar #3 skrivet: 10 jul-16 kl 23:55 »
Fördelen med håltegel är att det är billigt.Kolla hur kanalerna eller skorsten går. Om nu flera eldstäder går på en enda stor kanal så kan det va lämpligt att skilja dom åt.Bara för att man gjorde så förut så betyder det inte att det var bättre. Man gjorde av samma anledning en stor kanal där man anslöt flera eldstäder vilket inte alltid fungerade helt problemfritt.Man använde även skorsten som bärande del i takkonstruktionen och murade in bjälkar som torrdestillerades och kunde antändas redan vid så låga temperaturer som 80-100 grader.På den gamla tiden behövde man inte ha 24 grader i alla rum och eldningen blev där efter.  Huruvida vilket bruk som skall användas bör ni nog fråga någon murare som är insatt och kan kolla vad som används tidigare..

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: fixa skorsten
« Svar #4 skrivet: 11 jul-16 kl 07:39 »
Varför håltegel?
Vad är murcementbruk? Kalkcementbruk?
Men ofta har man då byggt om dem med separata pipor i lite senare tid.

Håltegel har mycket bättre frostbeständighet än helsten. Därför använder man helsten upp till taket och håltegel ovanför.

Murcement köper man i säckar som det står murcement på. Jag kommer inte ihåg vad det var för kemisk skillnad men murcement är litet smidigare i konsistensen och litet mjukare än vanlig cement.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Klara

  • Inlägg: 106
    • Östergötland
SV: fixa skorsten
« Svar #5 skrivet: 11 jul-16 kl 15:13 »
Tack för era svar.

Sotaren har sagt att vi ska ha C-bruk 2-22. Vet inte vad det innebär men han var säker på sin sak...

Ni förklarar en hel del för mig. I några av husen är skorstenarna renoverade och där är sex kanaler. Tydligen behöver det vara så för att man ska kunna provtrycka varje eldstad för sig? För brandförsäkringen? Men det spelar ju ingen roll om de inte är separerade förrän längre ner. Men kanske har det också betydelse för draget om man bara brukar elda i vissa eldstäder numera (så är det ju, vi eldar inte i alla rum). Husen har två murstockar som går ihop i en skorsten.

 Att man inte gjorde separata kanaler förr förklarar varför det inte är kanaler i denna skorstenen som inte är åtgärdad.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: fixa skorsten
« Svar #6 skrivet: 11 jul-16 kl 15:55 »
Ja det blir mycket bättre drag m,ed de modernare smalare kanalerna. Brukar handla om en gånger en halv tegelsten. Gammaldags stora pipor är flera gånger större. De måste eldas hela tiden för att ge hyfsat drag.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: fixa skorsten
« Svar #7 skrivet: 11 jul-16 kl 16:58 »
Antagligen var sotaren så säker på sin sak för att han inte visste mer än så om muraryrket.
Problemen kommer när man murar om en gammaldags komplicerad murning av den sort som ni har med den moderna sortens hårda cementbruk. Då man eldar i någon eldstad så värmeutvidgas muren och eldstäderna ojämnt och så vill fogarna spricka. Dessutom står alla eldstäderna på mer eller mindre separata stengrunder som rör sig litet i otakt och om man murar med hårt bruk bryts alla förgreningar sönder och blir brandfarliga när grunden sviktar.

Dagens skorstenar som står på en betongplatta och går rakt upp utan förgreningar går bra att mura med hårt bruk för de utvidgas bara på längden. Förmodligen känner muraren bara till sådana lösningar. Att bygga in en sådan lösning i ert hus skulle innebära att riva alla eldstäder och riva ut golven och gjuta en ny grund för skorstenen och sedan mura rakt upp utan förgreningar och sedan mura nya eldstäder med bergullsfylld rörelsefog mot skorstenen. Det vore både penningslöseri och kulturvandalism att gå så hårt fram i ett gammalt hus med gamla eldstäder som är i dugligt skick.

Orsaken till att man i dag kräver separata kanaler är att förr kunde rök och os från elden i en eldstad leta sig från den gemensamma skorstenen ned genom förgreningen till en annan eldstad och komma in i rummet den vägen. Om allt var rätt murat hände där här sällan men då som nu fanns det klåpare i alla yrken och med separata kanaler kan till och med en klåpare mura fullgott för det mesta. Os är som känt livsfarligt.




Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

addebadde

  • Inlägg: 263
    • Västergötland
SV: fixa skorsten
« Svar #8 skrivet: 11 jul-16 kl 17:26 »
Ursäkta en novis, men c-bruk är väl inte ett hårt bruk? Det borde väl gå bra att laga med? Jag menar alltså skorstenen ovan tak, inte längre ner. Om vi pratar om att laga skorstenen, inte mura om den.
Murbruk delas väl in i hårdhetsklasser med A-bruk som hårdast och E som mjukast. Gammalt lerbruk går väl utanför klassningen men det går ju inte att mura med utomhus.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: fixa skorsten
« Svar #9 skrivet: 12 jul-16 kl 02:10 »
Ursäkta en novis, men c-bruk är väl inte ett hårt bruk? Det borde väl gå bra att laga med? Jag menar alltså skorstenen ovan tak, inte längre ner. Om vi pratar om att laga skorstenen, inte mura om den.
Murbruk delas väl in i hårdhetsklasser med A-bruk som hårdast och E som mjukast. Gammalt lerbruk går väl utanför klassningen men det går ju inte att mura med utomhus.

Det finns två typer av förkortningar/klassningar/koder. C-bruk kan också betyda cementbruk. På den skala du använder är ett cementbruk såvitt jag vet ett A-bruk.

Såvitt jag vet brukar man rekommendera kalkcementbruk (KC-bruk) för murning av skorsten ovan tak. På din skala blir det nog ett C-bruk. Men jag har bara ytliga kunskaper om den saken. Kan man få tag på bra kalkbruk (helst våtsläckt tror jag) så kan det nog också vara ett alternativ. Båda dessa alternativ är svagare och mjukare bruk än cementbruk. Brukar därför anses relativt lämpliga för lagningar av äldre murverk.

ensamvarg_17

  • Inlägg: 207
    • Dalarna
SV: fixa skorsten
« Svar #10 skrivet: 16 nov-16 kl 16:19 »
Var ett tag sedan tråden startades om ni har fått upp skorstenen så är det väl bara att strunta i mitt inlägg  ;D
När jag fick min skorsten renoverad för några år sedan av en murare och kakelugnsmakare så talade han om att det skall vara ett kc-bruk under tak och ovan tak använder han ett b-bruk för att stå emot fukten lite bättre men samtidigt vara lite medgörligt och inte lika hårt som ett cementbaserat bruk. Personligen har jag aldrig hört talas om att man skall använda hålsten i en skorsten men jag är å andra sidan ingen murare så jag vet inte, är inte hålsten ett fasad tegel? och i så fall så är det troligen brännt lite olika skulle jag tro och då tror jag att fasadteglet är hårdare än helstenarna vilket kan göra att dom spricker lättare.
Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

Klara

  • Inlägg: 106
    • Östergötland
SV: fixa skorsten
« Svar #11 skrivet: 22 dec-16 kl 23:11 »
Det blev kalkbruk. Och återanvända tegel. Tack för alla svar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

824 gäster, 3 användare
xaelanar, von tratt, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser