Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  SOLPANEL Lönsamt?  (läst 6443 gånger)

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: SOLPANEL Lönsamt?
« Svar #40 skrivet: 21 feb-17 kl 11:13 »
Det är tvärtom inkomster, inte avgifter på elen du säljer.

Jo, det stämmer. Men nätavgiften är en kostnad oavsett, det var den som mizzarogh ville undvika.

MV
Magnus

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: SOLPANEL Lönsamt?
« Svar #41 skrivet: 21 feb-17 kl 15:29 »
Vi kanske kunde lägga in de bästa priserna per watt vi hittat i denna tråden? Både vad gäller gör det själv och installerat o klart. Om man har koll på livslängd/kvalitet är det ju också bra information.

Jag hittade dessa som verkar prisvärda för en hemmafixare  http://www.ebay.com/itm/80W-100W-2KW-High-Power-6x6-Whole-Solar-Cells-4-3W-Pc-for-DIY-Solar-Panel/231912561436?_trksid=p2047675.c100005.m1851&_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIC.MBE%26ao%3D2%26asc%3D41375%26meid%3D0ee0dd04e3e24548aeee50e76b5c63d4%26pid%3D100005%26rk%3D6%26rkt%3D6%26mehot%3Dpp%26sd%3D301845096682

Man hamnar då på 4,24 kr/W men får löda och montera själv. Inte precis nyckelfärdigt, men i min smak. Lite slarvigt kan man ju räkna med samma avskrivningstid i år som antal kronor per watt i inköp så man får en känsla för lönsamheten.

Har ingen aning om kvaliteten, men har precis börjat spana på marknaden. Köpte tre olika, små, paneler för ett par år sedan och har testat lite. Tänker bara köpa 100-200 W i år och få en försmak av offgrid, men det skadar ju inte att pressa priserna och testa just den typ som kan bli aktuell i lite större skala.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: SOLPANEL Lönsamt?
« Svar #42 skrivet: 21 feb-17 kl 15:39 »
Har du tänkt köpa såna du länkar till och prova?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: SOLPANEL Lönsamt?
« Svar #43 skrivet: 21 feb-17 kl 15:41 »
Skall vela en vecka till :-[ Hittar jag inget bättre under tiden så blir det nog de i länken.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: SOLPANEL Lönsamt?
« Svar #44 skrivet: 21 feb-17 kl 15:44 »
Min engelska är lite kass, kan du berätta lite om dom?
Köper man färdiga är det ju nå glas framför eller så är finns det ju böjbara. Hur är det med dom här?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: SOLPANEL Lönsamt?
« Svar #45 skrivet: 21 feb-17 kl 16:01 »
Har inte hittat så mycket information än, men de måste i alla fall skyddas mot regn och rusk. Jag tänkte mig att limma dem på biltaket och klarlacka över, men jag måste ta reda på mer.

Den lilla böjbara som jag nämnde för dig (tror jag) hade en stark seg plast för så att man enligt tillverkaren kunde gå på den. Den har jag skruvat på båten för att underhållsladda batteriet när jag inte jobbar. Tror det var den här  http://www.ebay.com/itm/30W-18V-Car-Camping-Cell-Solar-Power-Panel-Battery-Flexible-Smart-Motorhome-/272472657671?var=&hash=item3f70a2cf07:m:m9laUK66KvAtwmnL1S_5hMQ

Men den får ett uselt wattpris, 25 kr/W.

andtol

  • Gäst
SV: SOLPANEL Lönsamt?
« Svar #46 skrivet: 21 feb-17 kl 16:25 »
Jag vill gärna ha solpaneler för egen eltillverkning men hittills har regnsäkra Växjö inte varit lönsamt. Speciellt eftersom vi ej har något tak mot söder.

Men nu kanske effekten gått upp så mycket så att det är värt att titta på det?


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: SOLPANEL Lönsamt?
« Svar #47 skrivet: 21 feb-17 kl 16:32 »
E.O.N. kommer med ett solcellsbatteri i mars 2017, stort åbäke, ni som är intresserade kan gå in på deras hemsida och titta under solenergi/solceller. Et alternativ om man inte vill koppla in sin anläggning på nätet men ändå kunna använda el dygnet runt.

Jag är väll kass på att leta, men hittar inget solcellsbatteri.
Har du eller någon annan en länk?

andtol

  • Gäst
SV: SOLPANEL Lönsamt?
« Svar #48 skrivet: 21 feb-17 kl 16:39 »
Jag är väll kass på att leta, men hittar inget solcellsbatteri.
Har du eller någon annan en länk?

https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=eon.se+solceller+batteri

Det är inte jättesvårt att leta. :)

Andra träffen är nog rätt:

https://www.eon.se/privat/solfarmare/lagra-din-solenergi.html

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: SOLPANEL Lönsamt?
« Svar #49 skrivet: 26 feb-17 kl 00:03 »
Det finns mycket ute i den stora världen utanför vår lilla damm. Har läst någon timma om solceller och kollat lite priser. Monokristallina är de bästa (och dyraste), men de polykristallina är inte så mycket sämre. Har man plats för flera så spelar det ju mindre roll om de tar tillvara 15 eller 20 procent av solens strålar, det är då viktigare med ett lågt wattpris. Livslängden kan tydligen ligga kring 25 år för polykristallina och uppåt 50 år för monokristallina och det kan ju vara något att tänka på om man skall köpa stora mängder. Men priserna sjunker hela tiden så köper man dyrt som håller länge så gör man förmodligen en dålig affär.

Kan vara lurigt att lägga in länkar eftersom det jag hittar är varor som kanske bara ligger ute på nätet en kortare tid, men det går ju alltid att korta ned länken så man kommer till försäljningsstället. Har aldrig använt mig av Aliexpress, men tror det är som Ebay vilket jag använt utan problem. Aliexpress har bättre priser på solceller än vad Ebay har, exempelvis de här:   https://www.aliexpress.com/wholesale?site=glo&g=y&SortType=price_asc&SearchText=solar+cell+6x6&groupsort=1&tc=af&page=2&initiative_id=RS_20170225132608&needQuery=n

Får ett wattpris på 2,66 kronor för en av dem i länken. Det tar sig...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 2 användare (1 dolda)
Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser