Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vedspis - Hur lång tid innan ugnsdelen är användbar?  (läst 6592 gånger)

Högakull

  • Inlägg: 6
    • Småland
Vi har en Norrhult 527 som vi eldar jättemycket i nu när kylan kommit på besök, från morgon till kväll, men oavsett hur mycket vi eldar så verkar själva ugnsdelen aldrig bli riktigt varm, så min fråga är, varför? och hur länge är det egentligen normalt att behöva elda för att få upp en ordentlig värme i ugnsdelen?


Tack på förhand & ha en fortsatt bra dag  o:)

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Vedspis - Hur lång tid innan ugnsdelen är användbar?
« Svar #1 skrivet: 07 nov-16 kl 09:39 »
Menar du för att baka?

Har du provat att stoppa in en stektermometer?
Det är aldrig för sent att ge upp.

brödet

  • Inlägg: 27
    • Halland
SV: Vedspis - Hur lång tid innan ugnsdelen är användbar?
« Svar #2 skrivet: 07 nov-16 kl 10:14 »
Nu är jag nybörjare på det här men ställde en liknande fråga i en annan tråd, Har du kollat om du har någon form av lera i taket på ugnen? Jag satte dit det på inrådan från några medlemmar här på forumet och det blev bättre ös i ugnen efter det tycker jag. Inte testat att baka men har tankar på det och jag tror jag får tillräcklig värme i den för att det skulle gå. Dock har jag en Husqvarna 726 så kanske är helt annan design på din. Lycka till!

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Vedspis - Hur lång tid innan ugnsdelen är användbar?
« Svar #3 skrivet: 07 nov-16 kl 11:01 »
Om det är otätt någonstans mellan ugnen och utrymmet utanför där rökgaserna passerar, så kommer det att dras kalluft via ugnsluckan och ugnen, i så fall blir ugnen aldrig varm hur hårt man än eldar.  Ett sätt att kolla detta är att provocera spisen till att ryka in, öppna ugnsluckan och kolla var det kommer in rök i ugnen.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vedspis - Hur lång tid innan ugnsdelen är användbar?
« Svar #4 skrivet: 17 feb-17 kl 15:43 »
Har du kamplattor så ska du vrida plattorna så att kammarna står på tvären  när du ska ha värme i ugnen.
kretslopp

Rob från Rotterdam

  • Inlägg: 10
  • pensionär
    • -
SV: Vedspis - Hur lång tid innan ugnsdelen är användbar?
« Svar #5 skrivet: 17 feb-17 kl 16:49 »
Vi har en Husqvarna 726 med jämförbart problem. Att laga mat går bra och det är permanent åtminstone 28 grader i köket :-), men ugnen blir aldrig värmare än 160 grader. Sotaren har ingen aning, sa han i måndags förra veckan. Kamplattorna står i riktning mot ugnen. Vi använder vedspisen varje dag, men grädda bröd i vedspisen - min hobby - går inte.
holländare som semestrar gärna i Sverige.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16953
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vedspis - Hur lång tid innan ugnsdelen är användbar?
« Svar #6 skrivet: 17 feb-17 kl 17:39 »
För att ugnen skall bli varm på en vedspis så måste man leda rökgaserna runt ugnen.

En del spisar har spjäll som styr, andra har/hade små plåtar som styr rökgaserna.

Det grundläggande är att man ser till att det är runt hela vägen runt ugnen så det finns en chans att värmen tar sig runt. Och som sagt ungslera på taket av ugnen är nödvändigt, denna hjälper även till att styra rökgasernas väg.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Vedspis - Hur lång tid innan ugnsdelen är användbar?
« Svar #7 skrivet: 17 feb-17 kl 23:59 »
Med ugnsluckan öppen och eld i spisen, kolla om det drar någonstans i fogarna mellan ugnens väggar, tak, botten och kortsida.  T ex med en tändsticka.  Drar det någonstans där, så är det som tidigare skrivet i tråden helt omöjligt att få upp värme i ugnen. I så fall får man studera läckan närmare och sedan avgöra hur man ska göra för att täta den. Som tillfällig nödlösning kan man smeta på pannkitt eller avgaspasta vid läckstället inne i ugnen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

606 gäster, 7 användare (2 dolda)
tuslus, simon.arvestrand, Tli, von tratt, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser