Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får "ingen" värme av kakelugn  (läst 13583 gånger)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #60 skrivet: 03 feb-17 kl 13:18 »
Karmskruv och rätt använt fogskum så har man en smidig och bra fastsättning. Har sett tokmonteringar där de skippat karmskruven = romber och bågar av alla de slag. Arbetsmiljön är inte min grej ;)

När det gäller möss så gillar de i alla fall att knapra sig in i fogskum här.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #61 skrivet: 03 feb-17 kl 15:06 »
Täta gör man idag nästan alltid med byggskum.

Nej, ytterst sällan, åtminstone i Skåne och i Sthlm. Varför säljer Isover (Gullfiber) sådana mängder av sina drev-produkter som aldrig någonsin förr?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #62 skrivet: 04 feb-17 kl 00:02 »
När det gjordes fönsterbyte i fastigheten där jag har min arbetsplats (stenhus av miljonprogramstyp, byggt på 60-talet) härom året så drevade hantverkarna med något mineralullsliknande, det stod Isover på förpackningarna. Jag märkte inte att något fogskum användes där.

Vid ytterdörrsbyte i ett äldre trähus som jag var inblandad i för ca 10 år sedan och som leddes av en gammal erfaren byggnadssnickare, så sattes den nya dörrkarmen fast med karmskruv i hål som var förborrade från fabrik och säkrades dessutom med fogskum i hörnen, efter några dagar drevades med mineralull runt hela karmen.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #63 skrivet: 04 feb-17 kl 11:34 »
Jag har tittat efter hos några grannar, som bytte fönster i år. Ot, det var svenska hantverkare som bytte. Bland annat hos min dotter. 32 st fönster. Men-- alla har köpt de nya sortens fönster, som är gjorda i ihåligt plast. Det är väl därför de sätts fast med skum. Skiten är väl för vek att drevas. Och karmskruv har de inte heller. Finns ju inget att fäste dom i. Allt är ihåliga plastkanaler med va 3 m/m väggskocklek.
Men är utrymmet, som skall fyllas med skum, öppet åt båda sidor, so blir det ingen påverkan på fönstret, även på långa avstånd. Slutna utrymmen är farlig att fylla.   
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #64 skrivet: 04 feb-17 kl 22:15 »
Tänk på att utrymmet inte behöver vara slutet, det räcker med att det är stort för att skummet skall härda ytterst först och på så sätt ge ett slutet utrymme.

Ptr

  • Inlägg: 180
    • Västergötland
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #65 skrivet: 04 feb-17 kl 23:01 »
Kan du fota insidan på eldstaden?

På sidorna nere vid botten på eldstaden.
Bara för att man känner att man borde, men det inte blir av så kan även möjligheten att man kunde, om det bara blev av även det vara rätt trevligt.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #66 skrivet: 09 feb-17 kl 10:05 »
Hur har det gått för dej? Har du fått värme i din kakelugn och varmt i stugan?
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

616 gäster, 1 användare
skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser