Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blommor bland grönsakerna  (läst 868 gånger)

Hökenäs

  • Inlägg: 174
    • -
Blommor bland grönsakerna
« skrivet: 21 jan-17 kl 14:57 »
Jag har tidigare varit ganska hård i mitt grönsaksland. Har jag ingen nytta av växten hör den inte hemma här.
Men så kastade jag ut lite frön av pionvallmo bland grönsakerna i fjol. Och vad vackert det blev! Jag gick ofta ut till grönsakslandet bara för att njuta av blommornas skönhet.
Så nu välkomnar jag vackra blommor bland grönsakerna.
Problemet är att jag kan knappt inget om prydnadsväxter.

Har ni någon favorit bland blommorna? Gärna ettåriga :)

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Blommor bland grönsakerna
« Svar #1 skrivet: 21 jan-17 kl 17:41 »
Nu finns det ju många nyttoväxter som också blommar fint. Just vallmo kan man ju också odla för frönas skull

Hökenäs

  • Inlägg: 174
    • -
SV: Blommor bland grönsakerna
« Svar #2 skrivet: 21 jan-17 kl 18:35 »
Jo en del har jag faktiskt så som tagetes, ringblomma, honungsfacelia och solros. Men de är inte de vackraste tycker jag.

Hur är det med vallmofrön, är alla ätliga?

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Blommor bland grönsakerna
« Svar #3 skrivet: 21 jan-17 kl 19:58 »
Det är väl opievallmons (Papaver somniferums) frön man äter. Har aldrig hört att man kan äta andra.

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Blommor bland grönsakerna
« Svar #4 skrivet: 22 jan-17 kl 22:36 »
Är det verkligen opievallmons frön som man brukar ha på t.ex. frallor?

 

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Blommor bland grönsakerna
« Svar #5 skrivet: 22 jan-17 kl 23:05 »
Ja, det är opievallmons frön man har på bröd. Har själv odlat en speciell sort av den med mycket stora frökapslar. Fick fröna från Föreningen Sesam. http://www.foreningensesam.se/ Tyvärr har jag inga kvar nu.
Googlade runt lite och det står att en del andra vallmofrön är giftiga. http://www.fobo.se/index.php/kunskapmeny/fragor-svar-meny/fragor-svar-2009-meny/233-kan-man-aeta-froen-fran-vallmo


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

827 gäster, 2 användare
von tratt, MickeMård

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser