Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är mina får betäckta igen??  (läst 2503 gånger)

mollys

  • Inlägg: 413
  • Carpe Diem
    • Småland
Är mina får betäckta igen??
« skrivet: 05 okt-14 kl 18:41 »
Mina tre tackor fick lamm första veckan i Augusti. Idag har baggen åkt vidare till nya tjejer  ;) Han har gått ihop med dom tills idag. Har han betäckt om dom el hur fungerar det med får??
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

Erica

  • Inlägg: 422
    • Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
SV: Är mina får betäckta igen??
« Svar #1 skrivet: 06 okt-14 kl 07:47 »
Vad är det för ras på dina får?
Varför vill du ha de ombetäckta så snart inpå lammen??
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

FårEtt

  • Inlägg: 51
    • -
SV: Är mina får betäckta igen??
« Svar #2 skrivet: 06 okt-14 kl 11:42 »
Får kan brunsta inom ett par veckor efter lammningen. Så det är fullt möjligt.
Är rätt tid på året för det också. Så det beror nog på rasen + individuella omständigheter.
Har du sett några brunsttecken? Inte lämpligt med så täta lammningar enligt min åsikt.
Kolla att de inte tappar hull. Kan behövas kraftfoder tidigare än högdräktigheten om du inte brukar ge det normalt.

mollys

  • Inlägg: 413
  • Carpe Diem
    • Småland
SV: Är mina får betäckta igen??
« Svar #3 skrivet: 09 okt-14 kl 20:59 »
Jag vill absolut inte ha dom ombetäckta... Min okunskap som gjorde att jag lät baggen gå kvar. Var säker på att tackorna inte brunstar så tätt inpå lammning..😮😮
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

mollys

  • Inlägg: 413
  • Carpe Diem
    • Småland
SV: Är mina får betäckta igen??
« Svar #4 skrivet: 09 okt-14 kl 21:01 »
Det är finullstackor..
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Är mina får betäckta igen??
« Svar #5 skrivet: 14 okt-14 kl 06:34 »
Finull har ju dessvärre rykte om sig att vara oerhört fertila. Berätta gärna hur det gick sedan.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

mollys

  • Inlägg: 413
  • Carpe Diem
    • Småland
SV: Är mina får betäckta igen??
« Svar #6 skrivet: 20 okt-14 kl 08:53 »
En fråga till...Bör jag dela på tackor och lamm snart så att tackorna sinar. Och hinner o hämta sig innan de ev får nya lamm? Vid vilken ålder på lammen kan man göra det i så fall?
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

Erica

  • Inlägg: 422
    • Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
SV: Är mina får betäckta igen??
« Svar #7 skrivet: 30 okt-14 kl 15:34 »
Jag skulle skilja från lammen när de är 3 månader. Då kan tackorna få sina några veckor o sedan kan du börja ge dem kraftfoder. För du får räkna med att de är dräktiga! Finullare brunstar ofta om när de lammat o kan vara betäckta rätt fort efter lammningen. Så dessa tackor är ju redan slitna efter deras lamm o hinner inte vila innan de är högdräktiga o ska försörja nästa kull lamm de har.
Hur många lamm fick de o hur gamla är de?
Vad har du gett dem för foder nu o hur är hullet?
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

mollys

  • Inlägg: 413
  • Carpe Diem
    • Småland
SV: Är mina får betäckta igen??
« Svar #8 skrivet: 30 okt-14 kl 16:18 »
Lammen är födda runt 6-7 aug. En tacka fick ett lamm, en fick tre o den tredje fick en. Ska jag ta in dom nu i början av nov o dela dom? De kan väl gå bredvid varann i olika boxar?! När kan jag släppa ihop dom igen??
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

Erica

  • Inlägg: 422
    • Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
SV: Är mina får betäckta igen??
« Svar #9 skrivet: 02 nov-14 kl 14:21 »
Vad är det för kön på lammen? Du måste ha bagglammen för sig! De kan annars betäcka sina systrar. Jag skulle dela i från både tack o bagglammen i var sin box skiljda från tackorna. När tackorna sinat kan du släppa tillbaka tacklammen till tackorna. Hur länge åtskiljda?  Jag skulle ha dem bortstängda åtminstone två veckor o sen släppa in tacklammen tillbaka.
Bagglammen kanske du kan slakta om du inte har plats att ha dem bortstängda? Eller sälja?
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

JonasWess

  • Inlägg: 199
  • En konstnärssjäl, djurälskare & drömmare i livet.
    • Närke
SV: Är mina får betäckta igen??
« Svar #10 skrivet: 18 dec-14 kl 15:03 »
Stor chans att tackorna är dräktiga igen, men skilj ut bagglammen och sätt dom i en egen fålla och hage och tacklammen ser jag inget problem i att dom skulle gå kvar med sina mödrar om du ska ha dom kvar. Är dom tillräckligt stora har dom ju slutat dia, men diar dom fortfarande så separera tacklammen i en egen fålla några veckor tills mjölken sinat på tackorna och släpp sedan tillbaka tacklammen med tackorna.  :)
En mysig & snäll gaykille. Jag har utbildning från Naturbruksgymnasium & Konstskola. Älskar djur & natur! Delar mitt liv med 2 hundar & 1 katt. Jag har tidigare jobbat med hästar, får, kor & hundar, men intresse finns hos många djursorter.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

452 gäster, 2 användare (1 dolda)
Mortsreka

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser