Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ser år 2014 lammning ut för er?  (läst 4837 gånger)

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
Hur ser år 2014 lammning ut för er?
« skrivet: 07 mar-14 kl 19:45 »
Tänkte att det vore kul att höra hur lammningen gått/går hos andra. Här har de precis börjat. Av 11st tackor så har tre fått. 1: 2st flickor, 2:a 5st (3f 2p), 3:e 2st flickor. Det har så länge gått bra förutom den tredje som första ville komma ut med rumpa först  ;) Allihopp väldigt pigga. I höstas minskade vi antalet får som vi sålde och har hört att nya ägaren fått tvillingar och trillingar. Hur har det gått för er andra runtom i landet?

hallstabonden

  • Inlägg: 231
SV: Hur ser år 2014 lammning ut för er?
« Svar #1 skrivet: 09 mar-14 kl 14:10 »
Går i väntans tider här!! Enligt räknade dagar från bagginsläppet så skall mina börja lamma i morgon.... Får se hur detta stämmer. Hoppas på fortsatt milt väder och uppehåll. Detta då mina lommar ute,men stänger in tacka och lamm under två tre dagar efter lammning. Har dock bara fyra platser under tak!! Av den anledningen så släpper jag in baggen direkt på hösten,brukar inte bli synkad brunst då!! Lammning med ca 14 dagar upp till tre veckors tid. På så sätt brukar det bli plats för tackor och lamm i min lilla lammkammare

skraecken

  • Inlägg: 11
    • Östergötland
    • Dansby
SV: Hur ser år 2014 lammning ut för er?
« Svar #2 skrivet: 15 mar-14 kl 12:52 »
Hej

Är nybörjare med Oxford Down, den första fick 1 bagglamm den 10/2, den andra fick 2 bagglamm den 19/2, den tredje fick ett tacklamm den 22/2 och
den fjärde ett bagglamm den 6/3.

Alla lammningar gick bra, 2 av tackorna lammade i hagen, men inga bekymmer så här långt.

/Lasse

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Hur ser år 2014 lammning ut för er?
« Svar #3 skrivet: 15 mar-14 kl 18:32 »
Åhh oxford är så tjusiga som en större nalle ;D . Här har ytterligare två lammat ons tors varav den första fick två men en var dött och andra pigg och glad. Den andra ungtacka fick slidbakfall 1½vecka innan lammning men lammade själv två st. De kommer lagom dagar mellan varandra i år.

Elmi

  • Inlägg: 345
  • Bint ä intä så bint ä uossint
    • Dalarna
SV: Hur ser år 2014 lammning ut för er?
« Svar #4 skrivet: 15 mar-14 kl 19:54 »
För oss bör det börja på tisdag! Särskilt två av tanterna är bokstavligen sprickfärdiga på alla håll, magar o juver ser nästan absurda ut så tisdag känns långt borta... enl scanning väntar vi 68 lamm, ska bli spännande att se hur det blir i verkligheten... gotländska pälsfår har vi, tre olika baggar. En gammal, en egen från förra året och en nykomling köpt på baggauktion. Vi är så nyfikna på att få se om det går att se skillnad med de olika fäderna! Kul med en sådan här tråd!
Det man vill är ibland något annat än det som är.

lillpia

  • Inlägg: 91
    • Hälsingland
    • Kyrkvärdens gård
SV: Hur ser år 2014 lammning ut för er?
« Svar #5 skrivet: 19 mar-14 kl 11:40 »
2 st tackor av 9 har lammet.
Tacka nr 1: 2 st tacklamm
Tacka nr 2: 2 st tacklamm och 1 st bagglamm
Resten av tackorna har extremt stora magar så vi får se vad et ger.

Skillnad mot förra året då nästan alla bara fick 1 st lamm var.
Korsningsfår, allmogefår/texel och bagge Gotlandfår.
Bättre ett får i hagen än åtta i grannen trädgård!

Lindom

  • Inlägg: 27
    • -
SV: Hur ser år 2014 lammning ut för er?
« Svar #6 skrivet: 20 mar-14 kl 18:10 »
Ja, vad ska man säga... vi har insett att vi har ganska gamla tackor, men då vi inte har någon business i våra får, utan bara har 5 tackor och en bagge och sedan slaktar lammen för att äta själva och till självkostnadspris sälja till släkten, så har vi inte tänkt på att det är vanligt att man tar bort äldre tackor. Tre av tackorna blir 10 år i år och en av dem har vi nu tvingats inse att vi får ta bort till hösten, då hon fick juverinflammation denna gång och tappade båda sina lamm... Tackan mår nu bra, men är väldigt mager pga ålder, men är pigg och matglad, så hon får hänga med över sommaren och hänga med lammen till de evigt gröna ängarna till hösten. hennes jämnåriga kamrat fick hela tre lamm i morse och alla lammen ser än så länge ut att må bra. Tyvärr har vi nog givit tackan för mycket kraftfoder, så hon ser inte så pigg ut just nu, men jag väntar på svar om detta i en egen tråd.
Vår yngsta tacka, som blir 2 år i år har fått ett lamm och både tacka och lamm verkar må toppen. Kvar har vi två tackor som ser dräktiga ut, så de får väl snart kan jag tänka.

Tillägg: Samma kväll som jag skrev detta inlägg så lammade ännu en tacka. Två pigga och friska lamm och allt gick hur bra som helst!
« Senast ändrad: 21 mar-14 kl 08:34 av Lindom »

Elmi

  • Inlägg: 345
  • Bint ä intä så bint ä uossint
    • Dalarna
SV: Hur ser år 2014 lammning ut för er?
« Svar #7 skrivet: 23 mar-14 kl 07:19 »
I onsdags kom ett ynkligt litet lamm som inte förrän igår lördag började fatta det här med att äta. Har varit pigg och nyfiken på annat men helt ointresserad av att äta. Mycket mystiskt! Tackan är en av våra bästa fina exemplariska mödrar, hon har puffat och buffat och flyttat på sig själv och ungen, men den har helt enkelt inte fattat. Vi har mjölkat och sondmatat, har funkat fint. Kändes så skönt när hon äntligen stod där och tuttade :-)
Det man vill är ibland något annat än det som är.

Erica

  • Inlägg: 422
    • Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
SV: Hur ser år 2014 lammning ut för er?
« Svar #8 skrivet: 23 mar-14 kl 07:43 »
Här är lammningen klar för i år. Mina tre dräktiga tackor har fått 5 st tacklamm, äldsta tackan som är 10 år fick ett lamm de andra tvillingar. Jag som ska sluta med får i år pga vi har för mkt varg här fick då bara tacklamm.... Så är någon intresserad av en fin flock gestrikefår i genbank med M3 status så har jag finfina djur till salu! :)
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Ylven

  • Inlägg: 959
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Hur ser år 2014 lammning ut för er?
« Svar #9 skrivet: 07 apr-14 kl 08:45 »
Nu är årets laming över även hos oss. Det har gått jättebra, särskilt jämfört med förra året!

I år (2014) :
9 lammande tackor (1 gick tom)
16 lamm (8 tackor och 8 baggar)
100 % lammöverlevnad
Lamningsperiod endast 12 dagar.

Förra året (2013)
11 lammande tackor (1 gick tom, ej samma)
14 födda
67% lammöverlevnad... (3 tackor och 6 baggar bland de överlevande)
Lamningsperiod 2 månader från första till sista...
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

danskismaaland

  • Inlägg: 54
  • Det kommer at bli bra, det :)
    • Småland
SV: Hur ser år 2014 lammning ut för er?
« Svar #10 skrivet: 07 apr-14 kl 11:57 »
Tills vidare har fem av åtta tackor lämmat, med sju lamm som resultat. Fyra bagglamm och tre tacklamm. Ingen vidare komplikationer, två enklare fellägen (båda var med böjda skuldrar, som enkelt gikk att fixa). Tills vidare (peppar peppar) 100 % lammöverlevnad.
En tacka är jättetjock, jag tror kanske hon har trillingar, och det känns som att hon börjar lämma nu idag, hållar på tummarna.
Sen har vi en fjolårstacka som också är ganska nära, de andra lamm löper efter henne och vill ha mjölk, iaf, så hon luktar råmjölk nu.
Och då har vi den sista tackan som är mycket smal och fräsch, så jag tror hon går tomm.
Det är vår första lamningssäson, det känns underbart med de små svarta (Vi har Värmlandsfår, och den svarta bagga verkar till att ha givet färgen videra till alla lamm) krylla runt.

"Så kys det nu, det satans liv - grib det, fang det, før det er forbi!"

(Steffen Brandt)

SaLi

  • Inlägg: 16
    • Värmland
SV: Hur ser år 2014 lammning ut för er?
« Svar #11 skrivet: 07 apr-14 kl 12:24 »
Här har det börjat åxå ;)
Har sex tackor som är betäckta, av dem har 3 lammat.
2 tackor fick tvillingar samma natt.
1 tacka fick inatt trillingar.
Och det bästa av allt är att det har gått så bra! :-[

Helena1978

  • Inlägg: 24
    • Uppland
    • Familjen Holén hemsida
SV: Hur ser år 2014 lammning ut för er?
« Svar #12 skrivet: 08 apr-14 kl 13:42 »
Utav våra 8 tackor har 6 lammat.
Första lammade 9 mars och de två sista väntar vi fortfarande på.
Totalt nu, 7 lamm varav en dödfödd.
5 tacklamm, 1 bagglamm och en kön ökänd.
Tror att det är minst 3 lamm som kommer.
Hedemorahöns, en dvärg kochin, två hundar, två barn

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Hur ser år 2014 lammning ut för er?
« Svar #13 skrivet: 08 apr-14 kl 19:03 »
Jag har Gotlandstackor. Det har alltid kommit något lamm runt 27-28/3. Nu är det 8/4 och inget lamm har kommit ännu... Jag brukar alltid säga att Gotlandstackor lammar runt 10/4. Som det nu ser ut, med en tidig vår, så tror jag att jag släpper alla på bete och sparar mig en jäkla massa jobb - utomhuslammning "is da shit"!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

danskismaaland

  • Inlägg: 54
  • Det kommer at bli bra, det :)
    • Småland
SV: Hur ser år 2014 lammning ut för er?
« Svar #14 skrivet: 09 apr-14 kl 08:43 »
Usch, nu gikk det så bra...
I går lammade fjolårstackan (se ovan), men lammet var dödfött, det var en jättestor bagge (4,5 kg), ingen tecken på liv på något tidspunkt, det var så läskigt. Forsökta ge honom munn-mot-munn, massage, ingenting. Känss så orätt, och hon går och kallar och kaller, man tycker så synn om henne. Så nu får vi hoppas att Elisabeth, den sista tacka och vår flockledare, kan få ett par fina lamm. Peppar peppar!
"Så kys det nu, det satans liv - grib det, fang det, før det er forbi!"

(Steffen Brandt)

krulltott

  • Inlägg: 37
    • Värmland
SV: Hur ser år 2014 lammning ut för er?
« Svar #15 skrivet: 09 apr-14 kl 11:24 »
Nu har alla 5 lammat. Mitt första år med lamm. Det har varit både glädje och sorg.

Tacka 1: 2 bagglamm + 1 tacklamm. 1 fick vet ta bort efter en vecka
Tacka 2: 2 tacklamm
Tacka 3: 2 tacklamm
Tacka 4: 1 bagglamm, 1 dött foster och ett mycket svagt bagglamm som togs bort samma eftermiddag. En lång och besvärlig förlossning som vet fick avsluta.
Tacka 5: 1 bagglamm
Resultatet blev 5 tacklamm och 3 bagglamm. Alla mår bra både lamm och tackor. Det är bara jag som är utsliten ;)

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Hur ser år 2014 lammning ut för er?
« Svar #16 skrivet: 10 apr-14 kl 23:58 »
Min bagge fick endast 6 tackor i höstas.

Tacka1: 2 bagglamm
Tacka2: 1 baggl & 1 tackl
Tacka3: 2 tackl
Tacka4: 1 tackl
Tacka5: 1 baggl
Tacka6: 1 baggl & 1 tackl

Har ev 2 ungtackor som ska lamma mitten på maj :(

Lamningarna har varit problemfria mitt 16:e år  :)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Hur ser år 2014 lammning ut för er?
« Svar #17 skrivet: 11 apr-14 kl 06:58 »
Mina 3 tackor(+1bagge) har lammat klart för i år och för första gången hemma hos mig :)

Tacka 1: 2 bagglamm
Tacka 2: 1 bagglamm+1 tacklamm
Tacka 3: 3 tacklamm

Lamningarna gick utmärkt men tacka nr 2 stötte bort bagglammet efter 2 dagar.
Jag ger honom ersättning sedan dess och han mår fint, växer bra och är lika pigg som de andra!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Vattnadal

  • Inlägg: 64
    • Nattfrostens
SV: Hur ser år 2014 lammning ut för er?
« Svar #18 skrivet: 11 apr-14 kl 17:06 »
Vi har gestrikar i genbank, 7 tackor gick med baggen, men inte så länge, då han stångade lite för mycket på bärande pelare i stallet. 2 verkar inte ha tagit sig, då det är valborg som beräknat absolut sista datum för lammning och de har möjligen lite mage men inte en tillstymmelse till juver. 1 är tokfet, och jag har trott att hon ska lamma varje dag över en vecka, gissar att det är 3 i magen. En till är kvar, kan ha två. Sen har 3 lammat. Första att lamma var en ung förstagångare, 2 tacklamm i söndags kväll. Sen kom tanten på 8 år, och fick efter många timmar med förverkar 2 fina bagglamm på onsdag em. I morse hade en förstagångare fått ett stort fint tacklamm.

Skönt att det går bra i år, då det kändes som allt krånglade förra våren.
Nyinflyttad på lantgård. Har kennel med siberian husky och golden retriever, har hedemorahöns, gestrikefår och mellerudskaniner, samt en hel drös smådjur, mest möss, men även akvarier och div terrariedjur. Håller en del hundkurser.

Lastro

  • Inlägg: 4
    • Västergötland
SV: Hur ser år 2014 lammning ut för er?
« Svar #19 skrivet: 17 apr-14 kl 19:41 »
Som ny fårägare med 16 gutefår varav 13 troligen skall lamma så har hittills 7 st lammat.
Två som fått ett lamm resterande två lamm och allt har gått som på räls med både lamningar ute och inne.
Endast en tacka som varit ute hela tiden dom andra har varit inne några dagar i lugn och ro, även detta blandat beroende på väder, några bara nattetid och andra både dag och natt.
Bara en korp som var lite närgången vid en lamning ute men även det löste sig till fårens fördel.
Känns som det är en härlig samling lamm som leker för fullt i hagen.
Vissa av lammen har utroligt fina färguppsättningar varv en tillochmed samma
klövar i olika färg. Antar att detta växer bort.

Blå Bergen

  • Inlägg: 103
    • Närke
SV: Hur ser år 2014 lammning ut för er?
« Svar #20 skrivet: 21 apr-14 kl 00:45 »
Här ser det ut som alla gick tomma tyvärr...  :(

Baggen var väl antingen steril eller så visste han inte riktigt vad han höll på med.. Nytt försök inför 2015 med en annan bagge.

gransmala

  • Inlägg: 102
  • "Livet är en strid."
    • Småland
    • Gransmåla Lantgård
SV: Hur ser år 2014 lammning ut för er?
« Svar #21 skrivet: 22 apr-14 kl 06:11 »
Ny flock på gården. 10 st. Oxford Down fjolårstackor och en fjolårsbagge.
Vi släppte baggen lite sent och fick bara 3 dräktiga tackor. Tyvärr förlorade vi ett lamm pga felläge men lyckades rädda dom andra två. Vi fick hjälpa till vid samtliga lamningar. Borde nog ha dragit ner på kraftfodret sista dräktighetsmånaden.
Resultatet blev i alla fall ett tacklamm & ett bagglamm. Känns lite tamt när vi har haft finull/texel/Gotland korsning tidigare. Däremot var lammen väldigt stora, (4,5 kg och 4 kg), och "rediga" från första stund. Reste sig på första försöket och ville dia. Tyvärr fattade inte tackorna vad som hänt, men med en vänlig och fast hand, lite handmjölkning och småländsk envishet så har dom fattat att dom blivit mödrar.
-"Det är tur att dom i sta´n inte vet hur bra vi har det på landet, för då hade vi inte råd å bo här."

Vattnadal

  • Inlägg: 64
    • Nattfrostens
SV: Hur ser år 2014 lammning ut för er?
« Svar #22 skrivet: 22 apr-14 kl 15:32 »
Nu har alla lammat, så 10 nya små gestrikar skuttar runt på Odlingen. 6 tackor, 4 baggar, och några av dem i lite nya färger och teckningar för oss.
Nyinflyttad på lantgård. Har kennel med siberian husky och golden retriever, har hedemorahöns, gestrikefår och mellerudskaniner, samt en hel drös smådjur, mest möss, men även akvarier och div terrariedjur. Håller en del hundkurser.

pettson

  • Inlägg: 130
  • Månskensbonde som gärna vill ha mer tid hemma
    • Skåne
    • www.bodilsbod.se
SV: Hur ser år 2014 lammning ut för er?
« Svar #23 skrivet: 25 apr-14 kl 10:50 »
Vi har 16 tackor varav 4 födda 2013. Baggen född 2013 har fått gå med hela tiden eftersom han är så pass lugn och inte stångas. Nackdelen är ju att det kan bli sen lammning, men det tycker vi det är värt. Hittills 23 lamm på 13 tackor. Hur gör ni med ungtackor som inte lammar? Tar ni bort dem, eller får de en chans till och får gå med ett år till?
Bor i en glänta i skogen med fru, barn, gotlandsfår, leicesterfår, gökfärgade maranhöns, isbar, blommehöns, pärlhöns & katter.
Meningen med livet är inte vad Du gör för Dig själv. Meningen med livet är vad Du gör för andra!

fraggla

  • Inlägg: 53
  • Var glad åt det lilla och skratta ofta
    • Närke
SV: Hur ser år 2014 lammning ut för er?
« Svar #24 skrivet: 25 apr-14 kl 13:13 »
Har 3 Svärdsjötackor lammade för första gången hos oss i år, 3 tacklamm blev det  ;D . Inga problem som tur var och baggen går med dem än så länge.

Skärgårdsfrun

  • Inlägg: 97
    • Uppland
SV: Hur ser år 2014 lammning ut för er?
« Svar #25 skrivet: 27 apr-14 kl 14:33 »
Mina 12 gutedamer har nedkommit med 18 lammungar, 12 tacklamm och 6 bagglamm, allt har gått så bra i år.

Skogsola

  • Gäst
SV: Hur ser år 2014 lammning ut för er?
« Svar #26 skrivet: 03 maj-14 kl 21:12 »
 Alla mina fyra värmlandstackor har gjort klart. De tre äldre fick tvillingar. Ungtackan fick en. Alla kolsvarta. Någon med en vit fläck i pannan.Inget som helst krångel. Har inte könskollat dem. Har för mig att allt krångel med bortstötningar och feladoptioner som folk drabbas av bottnar i att folk orkar inte låta djuren vara i fred.

nettanscorner

  • Gäst
SV: Hur ser år 2014 lammning ut för er?
« Svar #27 skrivet: 03 maj-14 kl 21:23 »
Ny flock på gården. 10 st. Oxford Down fjolårstackor och en fjolårsbagge.
Vi släppte baggen lite sent och fick bara 3 dräktiga tackor. Tyvärr förlorade vi ett lamm pga felläge men lyckades rädda dom andra två. Vi fick hjälpa till vid samtliga lamningar. Borde nog ha dragit ner på kraftfodret sista dräktighetsmånaden.
Resultatet blev i alla fall ett tacklamm & ett bagglamm. Känns lite tamt när vi har haft finull/texel/Gotland korsning tidigare. Däremot var lammen väldigt stora, (4,5 kg och 4 kg), och "rediga" från första stund. Reste sig på första försöket och ville dia. Tyvärr fattade inte tackorna vad som hänt, men med en vänlig och fast hand, lite handmjölkning och småländsk envishet så har dom fattat att dom blivit mödrar.

Vad jag har lärt mig så ska tackorna  ha det mesta av fodret i form av kraftfoder sista veckorna före lamning.

nettanscorner

  • Gäst
SV: Hur ser år 2014 lammning ut för er?
« Svar #28 skrivet: 03 maj-14 kl 21:26 »
Min bagge fick endast 6 tackor i höstas.

Tacka1: 2 bagglamm
Tacka2: 1 baggl & 1 tackl
Tacka3: 2 tackl
Tacka4: 1 tackl
Tacka5: 1 baggl
Tacka6: 1 baggl & 1 tackl

Har ev 2 ungtackor som ska lamma mitten på maj :(

Lamningarna har varit problemfria mitt 16:e år  :)

Vad härligt 16 år och allt felfritt. Har du ngt bra recept  :)

Santoxen

  • Inlägg: 27
    • -
SV: Hur ser år 2014 lammning ut för er?
« Svar #29 skrivet: 04 maj-14 kl 14:40 »
Här har 2 grupper av 3 lammat klart, 92 tackor har lammat 177 lamm, dock endast 150 levande, fördelat på 80 bagglamm/74 tacklamm. Sista gruppen kommer i slutet av maj/början på juni, 16 tackor skall lamma då.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

573 gäster, 2 användare
xaelanar, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser