Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Illaluktande vatten  (läst 11071 gånger)

Moraggarn

  • Inlägg: 599
    • -
Illaluktande vatten
« skrivet: 09 mar-11 kl 11:56 »
Har en grävd brunn vars vatten lukter illa. Det brukar börja en bit in på våren när temperaturen stiger och sen håller det i sig tills framåt senhösten när tempen sjunker. Under hela vintern och en bit in på våren är alltså vattnet bra. Jag har använt brunnen i 10 år och har aldrig rengjort den, tror nog aldrig den varit rengjord. Kan lukten bero på att det är mkt "gegga" som behöver tas bort. Tror ni en rengöring och ny bädd i botten skulle hjälpa? Den består av cementringar och är 6-8 meter djup. Är det ett stort och jobbigt projekt att göra själv? Har ni tips? Kom med allt ni har om grävda brunnar

Gångtrött

  • Gäst
SV: Illaluktande vatten
« Svar #1 skrivet: 09 mar-11 kl 12:10 »
Tömmning och rengöring är ju aldrig fel.. Men jag undrar om det inte läcker in ytvatten.

Jag skulle ha tömt brunnen, slamsugarbil är ganska snabbt och effektivt om man kommer åt och då får man ju upp bottengeggan också.
Sedan rengjort den ordentligt invändigt och tätat skarvar med cement. Sedan beroende på hur det ser ut runt brunnen, sett till att det är fall ut från brunnen. Är det inte det så gräv ut så det blir fall, täta gärna ytan runt brunnen med plast och/eller lera.

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Illaluktande vatten
« Svar #2 skrivet: 09 mar-11 kl 16:19 »
Jag skulle aldrig släppa ner en slang i min dricksvattenbrunn som varit i kloakvatten innan.

Gruvhålet jag tar vatten från stinker svavelväte under och efter islossningen men har en angenäm doft resten av året. Det handlar om att vatten från botten kommer upp, när ytvattnet kyls av och sjunker.

Problem som ditt löstes förr genom att släppa ner en ål som fick äta rent bland nedramlade katter och möss.

Luvan

  • Inlägg: 49
    • Närke
SV: Illaluktande vatten
« Svar #3 skrivet: 09 mar-11 kl 18:42 »
Ytvatten som läcker in?
Mitt brunnsvatten smakar sämre och blir missfärgat under våren/snösmältningen och under ihållande regnväder.
Tack Gångtrött för tipset om att förbättra fallet från brunnen och markisoleringen!

Rexiam

  • Inlägg: 99
SV: Illaluktande vatten
« Svar #4 skrivet: 09 mar-11 kl 19:51 »
Jag har en pdf-fil med ett dokument från Kungl. Egnahemsstyrelsen (1947) som innehåller det mesta om förbätring och skötsel av grävda brunnar. Jag försökte bifoga det men filen är för stor för att godtas (max 192 kB). Konstigt, eftersom jag tror jag hittat filen i nån tråd här på Alternativ. Nån som vet hur man kan bifoga filen (jag har inget zip-program)?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Illaluktande vatten
« Svar #5 skrivet: 09 mar-11 kl 19:56 »
Scribd fungerar bra om man vill ladda upp PDF-dokument

http://www.scribd.com/

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Illaluktande vatten
« Svar #6 skrivet: 10 mar-11 kl 04:12 »
Såg titeln och var tvungen att berätta:
Min syster fick problem med äckligt vatten. henne karl tog upp nått filter (vet inte om det är det på alla brunnar?) som vattnet går genom innan det kommer in i huset och där låg en drunknad råtta och en massa konstiga maskar  :-X
Lukta rätt illa det vattnet men blev bra efter de  tvättade filtret..

Eldens Väktare

  • Inlägg: 46
    • -
SV: Illaluktande vatten
« Svar #7 skrivet: 10 mar-11 kl 07:20 »
Det kan finnas många orsaker till att man får problem med vattnet.
Bäst för dig, tycker jag, vore att kontakta Socialstyrelsen och köpa boken "Dricksvatten från enskilda brunnar och mindre vattenanläggningar" ISBN 91-85482-73-0 Den kan beställas från socialstyrelsen@strd.se
Den kan också laddas ned från deras hemsida www.socialstyrelsen.se Boken tar upp de flesta problemen och föreslår lösningar.

Annars kontaktar du ett företag som säljer vattenfilter (eller kommunen) och låter dem göra en vattenanalys (kostar ca. 1900 kronor om allt skall kollas) billigast, enligt Land, (och bäst ?) är http://www.billiga-vattenfilter.com/  Där finns även en filterguide.

Angående ålar i vattnet, så var denna metod vanlig i Skåne förr i tiden. Man släppte ned dem på våren (alltid två stycken) och tog upp dem till hösten, sedan hamnade de på middagsbordet. På den tiden var det vanligtvis stensatta brunnar (inga cementringar).
I folktron var att det var ålarna som fixade problemet. Numera vet man att det var rörelsen som var det viktiga. Vatten som står stilla främjar bakterietillväxt (lukta bara på vattnet i ett sumphål i skogen.... de blir bara fler och fler efter monstern som avverkar skogen).

För flera hundra år sedan hade vi malaria i Sverige, detta bekämpades senare (när man insåg orsaken) av att man dikade ur skogarna så vattnet kom i rörelse. Nu är ju detta mer eller mindre glömd kunskap och ånyo fylls våra skogar av "sumphål" Off topic.




 
"- The true sign of intelligence is not knowledge but imagination -" Albert Einstein

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Illaluktande vatten
« Svar #8 skrivet: 10 mar-11 kl 12:10 »
Det handlar om ekologisk balans. Jag har en damm med bra vatten där jag tar tevatten när snön smält och innan vattnet i gruvhålet blivit åtkomligt och användbart. Sedan har jag en annan som torkar ut på sommaren och där vattnet alltid stinker.

Det man dikade ut, var mest våtmarker i ekologisk balans och det man fick istället var stinkpölarna i hjulspåren där knappast ens myggorna trivs.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Illaluktande vatten
« Svar #9 skrivet: 10 mar-11 kl 12:44 »
Har en grävd brunn vars vatten lukter illa. Det brukar börja en bit in på våren när temperaturen stiger och sen håller det i sig tills framåt senhösten när tempen sjunker. Under hela vintern och en bit in på våren är alltså vattnet bra. Jag har använt brunnen i 10 år och har aldrig rengjort den, tror nog aldrig den varit rengjord. Kan lukten bero på att det är mkt "gegga" som behöver tas bort. Tror ni en rengöring och ny bädd i botten skulle hjälpa? Den består av cementringar och är 6-8 meter djup. Är det ett stort och jobbigt projekt att göra själv? Har ni tips? Kom med allt ni har om grävda brunnar
Vi har en grävd brunn som sinade varma somrar och då vart det läge att rengöra den. Den innehöll diverse bottenskräp och det var kleggigt på bottnen. Vi rensade den själva och gick ner på stege men den är nog inte så djup som din. Vi var ju några stycken som hjälptes åt med rengöringen - det får inte plats stort mer än en stor vuxen på bottnen om denne ska kunna ösa upp klegg i en spann som sedan får langas upp i kedja. Antagligen skräp och grejer som fallit/barnen stoppat ner ner via avluftningen och från hålet vid pumphandtaget. Efter första storrengöringen satte vi ett finmaskigt nät över avluftningshålet. Vi kollade vattnet via kommunen och det var helt drickbart men dock inte felfritt. Minns inte men tror det var e-coli som var på gränsen fast vi hade småttingar och var mest oroade för nitrit. Sedan många år använder vi numer bara denna brunn för bevattning (har kommunalt vatten) fast den är ju som sagt rätt kass eftersom den sinar när man mest behöver vattnet. ;)

The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

714 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser