Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Risk för slidframfall  (läst 733 gånger)

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
Risk för slidframfall
« skrivet: 26 feb-09 kl 16:27 »
Jag har två gotlandstackor, som varit borta på betäckning (jag har åsenfår o åsenbagge för övrigt). På stället där de varit har man fint hö och ensilage och mina tackor, som har bra "födgeni", har lyckats äta sig riktigt feta. Jag har sett på den ena, när hon kommer, sist av alla när de ska in, att det lyser rött i baken. När jag lyfter på svansen och tittar efter tycker jag att hon verkar lite svullen eller att det "buktar ut". Det är inte dags för lamning förrän tidigast om en månad och jag oroar mig för slidframfall. Bygel är väl inte lämpligt som förebyggande men finns det något jag kan göra för att förhindra framfall? Eller ska jag bara ha koll och vänta och se?
Åsenfår, hundar och katter


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

817 gäster, 1 användare
Lill-Tuva

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser