Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gammal radio  (läst 1186 gånger)

Nina W

  • Inlägg: 3997
    • Värmland
Gammal radio
« skrivet: 02 mar-15 kl 18:28 »
Min över trettio år gamla Panasonic radio har börjat låta orent, särskilt på radio p4 för det är den kanal som jag lyssnar mest på. Nästan alla skulle nog bara byta radio, men eftersom den följt mig genom livet så har den ett personligt värde för mig. Finns det någon någonstans som kan reparera en så gammal radio?

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Gammal radio
« Svar #1 skrivet: 02 mar-15 kl 23:05 »
30 år är väl ingen ålder för en radio? Den jag har i köket är 58 år vid det här laget, den äldsta jag har i körbart skick just nu är 80-81 år.

Jag skulle nog tro att t ex det svarta fåret eller jag kan ta en titt på den.

Nina W

  • Inlägg: 3997
    • Värmland
SV: Gammal radio
« Svar #2 skrivet: 02 mar-15 kl 23:23 »
Jag hör av mig då jag kommer hem! Tung att skicka, men jag tycker det är värt det.

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Gammal radio
« Svar #3 skrivet: 06 mar-15 kl 21:15 »
Prova med en annan högtalare :)

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Gammal radio
« Svar #4 skrivet: 06 mar-15 kl 21:19 »
Jag har också en ca 30 år gammal Panasonic. Den har låtit bra men nu låter den inte alls, eller bara skrapar lite. Min plan är att spraya på lite elektronikrengöring nån gång, när jag, radioapparaten och elektronikrengöringen råkar befinna oss på samma plats. Jag förmodar att man får öppna och leta efter kretskort. Kan de va nåt?

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Gammal radio
« Svar #5 skrivet: 06 mar-15 kl 21:31 »
Elektronikrengörning på "rattarna fram" och på kretskortet letar du efter kallödningar och tecken på andra anamoli

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Gammal radio
« Svar #6 skrivet: 06 mar-15 kl 22:16 »
Min över trettio år gamla Panasonic radio har börjat låta orent, särskilt på radio p4 för det är den kanal som jag lyssnar mest på. Nästan alla skulle nog bara byta radio, men eftersom den följt mig genom livet så har den ett personligt värde för mig. Finns det någon någonstans som kan reparera en så gammal radio?
Finns det något annat än FM-radio att lyssna på, så som AM, kassett, line in eller något annat? Det vore intressant att veta om missljuden finns där också i sådana fall.

 

Nina W

  • Inlägg: 3997
    • Värmland
SV: Gammal radio
« Svar #7 skrivet: 07 mar-15 kl 01:13 »
Det finns en kasettbandspelare men den slæpar. Inget missljud utan bara att den inte riktigt orkar længre, så jag gav væl upp att lyssna på den før tjugo år sedan eller så... dessførrinnan gick den ofta før jag hade ingen egen skivspelare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

595 gäster, 5 användare (1 dolda)
Mathias., Anders Flix, Tur-Johan, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser